A kilencvenes-kétezres években nagy volt a nyüzsgés szimulátorfronton, hiszen a kereslet-kínálat grafikonjai és a madártávlatból szemlélt miniatűr (ipar)városok rajongói olyan klasszikusokkal kényeztethették magukat, mint a Transport Tycoon, az Industry Giant I-II, a Capitalism vagy a szépemlékű Bullfrog Theme-játékai. De ide köthető a Pharaoh-, a Caesar-, az Anno- vagy a Tropico-sorozat is. A Railway Empire vagy a Pure Farming 2018 mellett a veterán kapitalistáknak és a pályakezdő üzletembereknek egyaránt kedvező Dapper Penguin alkotói lehelnének új életet a műfajba a már most is biztató, de kezdetleges állapotban levő Rise of Industry című játékukkal, mely bár sokat egyszerűsít, mégis komplex gazdasági szimulátor marad.

Te csinálod az ipari forradalmat!

A Dapper Penguin alkotói bevallottan a kilencvenes-kétezres évek klasszikusait, a Transport Tycoont, az Industry Giantet és az Anno-sorozatot kívánták feleleveníteni a Rise of Industryval. Ez látszik a kezelőfelületen és a térképen, sőt a grafikán is. A Rise of Industrynak nemcsak barátságos gépigénye (alig 1 gigabájt helyet foglal!), hanem szögletes, jó indulattal rajzfilmszerűnek nevezhető vizuális stílusa is a kétezres évek elejét idézi. Persze egy ilyen, főleg madártávlatból szemlélt program esetében ez kit érdekel, nemde? Ráadásul a zoomolás amúgy igen széles skálán mozog, mivel a legközelebbi nézetben akár a baromfiudvarunk legkisebb tyúkjait is láthatjuk, míg a legtávolabbi látképen az egész térkép elénk tárul a talajrétegeivel együtt. Apropó térképek: ezek véletlen-generáltak, és nem hatalmas világokat vagy kontinenseket jelentenek, hanem tulajdonképpen egy-egy ország kisebb régióinak vagy államainak felelnek meg. Azonban egyelőre sajnos nem látszik markáns különbség a térképek között, mivel csak egyetlen biom érhető el a korai hozzáférésű verzióban, ez pedig a jól ismert, nedves, kontinentális éghajlatra jellemző erdős-mezős, folyók által felszeletelt táj. A készítők ígérete szerint hamarosan jönnek a változatosabb terepek, így például lesznek majd szigetek és más éghajlatú vidékek is.

A Rise of Industryban egyébként három és fél játékmód közül választhatunk, de ezek között jelenleg nincs markáns különbség. Van egy több sebből vérző, bár a napokban sokat javult oktatómód, mely engem nem vitt közelebb a játékmechanizmus megértéséhez, csak a beépített enciklopédia áttanulmányozása után éreztem magam késznek a feladatra. Ezután választhattam a karriermód és a Freeplay között, ám sajnos jelenleg nincs különösebb sztori a programhoz, így akár egyből kezdhettem volna szabadjátékot is. Sőt, ha a harmadik, Custom opciót választjuk, akkor még meg is szabhatjuk, hogy a Freeplay teljes szabadságával (minden épület és fejlesztés rendelkezésünkre áll), vagy a karriermód megkötéseivel (a pofás Tech Fa – később lesz róla szó) szeretnénk iparbirodalmat építeni. Persze annyit megtudhatunk a Rise of Industry bevezetőjéből, hogy valamikor a huszadik század elején, a második és a harmadik ipari forradalom környékén járunk. Így ne lepődjünk meg, hogy szupervonatok és kamionok helyett kis teherautókkal és akár Zeppelin léghajókkal szállíthatjuk az árut.

Gyáróriások receptje

De amúgy milyen tőkésnek lenni? A Rise of Industryn érezhető, hogy fejlesztői szélesebb közönségréteget szeretnének megfogni, ugyanakkor a program mégis a „könnyű belejönni, nehéz benne profivá válni”-elv szerint lett összerakva. Karriermódban nehézségi fokozattól függően bizonyos alaptőkével kezdünk (újonc 25 millió dollár, normál 10 millió dollár, veterán 5 millió dollár), és ahhoz, hogy építkezni tudjunk egy adott város vagy kis település közelében, mindig egy bizonyos határig érvényes engedélyt kell vennünk, majd a Tech Fán szükséges egy specializációt (nyersanyag kitermelése, földművelés, ipar, logisztika) választani. A tapasztalat azt mutatja, hogy a specializálódásnak, vagyis annak, hogy 2-vel több pontot költsünk el, mondjuk, az iparra vagy logisztikára, még nincs túl sok értelme, mivel a Rise of Industryban csak a vizet tudjuk más termelőktől importálni, egyéb nyersanyagot nem. Így eleinte úgyis farmokat, vízerőműveket vagy fatelepeket kényszerülünk létesíteni a siker érdekében, tehát inkább a begyűjtés vagy a földművelés ágra gyúrjunk!

Márpedig a Rise of Industryben sok mindenre figyelni kell a fenntartási költségek mellett. A lokális és globális piacok mutatóit fogjuk bújni, és mindig a legkeresettebb termékekre érdemes rámozdulni. Persze még az is gond, hogy az adott térségben milyen erőforrások érhetők el. Bár az amúgy jól kitalált, három fő szinttel rendelkező fejlődési rendszer miatt például az olajfinomítók csak a harmadik fázisban, meglehetősen sok, a termelésért kapott tapasztalati pont után oldhatók fel. Igen, a fejlődés itt nagyjából úgy zajlik, mint a szerepjátékokban: minél többet használjuk az adott specializáció létesítményeit, annál gyorsabban folyik a tapasztalati pont, és annál hamarabb kapunk egy új elkölthető fejlesztési pontot, mellyel új épületet vagy egy adott épület új fejlettségi szintjét nyithatjuk meg. És persze nagyon ügyelni kell a kereslet-kínálat és az elérhető erőforrások mellett az összetartozó létesítmények összekötésére. Azaz legyen optimális, kiépített út például a papírgyár és a fatelep között. Fontosak továbbá az úgynevezett receptek, melyek azt mutatják meg, hogy egy komplexebb árucikket (bútor, élelmiszer, luxuscikk stb.) milyen alapanyagokból tudunk előállítani. Szóval amennyire pofonegyszerű felhúzni egy farmot vagy egy ércbányát, annyira sokat fogjuk törni a fejünket a termelés összehangolásán a különböző feltételek és mutatók miatt.

Felélni a környezetet

Tehát elég tartalmas a Rise of Industry, azonban az is látszik, hogy még nagyon sokat kell fejlődnie a jelenleg 23 eurós (kábé 7200 forintos) programnak az őszre tervezett teljes verzió megjelenéséig. Persze, ha ellátogatunk a program hivatalos weboldalára, az ott közzétett útvonalterven látható, mi minden érkezik még a menedzserjátékba. Már most is megjelentek a különböző események (sztrájkok, hóvihar, törvények stb.), melyek befolyásolják a gazdaságot, de tervbe van véve, hogy a környezetszennyezés miatt a városok eddig inkább békés lakossága elkezd utálni minket. Váltakoznak majd a napszakok és évszakok, feltűnnek NPC-k, küldetések, szerződések, a nagyobb városok, a marketinggel is foglalkozhatunk majd, a Dapper Penguin a modderek támogatását is tervezi, és javulni fog a grafika is. Lesz multi, bár az még homályos, milyen formában. De jó lenne, ha a kezelőfelületen is csiszolnának, mert jelenleg csilliónyi ablakot kell megnyitni, és hiába jól átláthatók az egyes ablakok, de ha már több létesítményünk van egyszerre, akkor eluralkodik a képernyőn a káosz. Ezért nem lenne rossz egy egységes táblázat, ahol egyben látjuk az összes építményünk teljesítményét. Illetve korai hozzáférésű játékról lévén szó találkozhatunk érthetetlen hibákkal, valamint még nem túl jól működő játékelemekkel. Például a gyárak termelése csigalassú, míg a fakitermelés rendkívül gyors, így nagyon gyorsan felesleg keletkezik, amivel még a raktárak segítségével sem tudunk mit kezdeni. De ha a fejlesztők meg tudják valósítani terveiket, akkor ősszel egy remek, nyüzsgő és eseménydús gazdasági szimulátort üdvözölhetünk a Rise of Industry képében.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!