[Filmkritika] Szeánsz Velencében – Képzelet és valóság

Hercule Poirot ezúttal Velencében nyomoz, ám a kezdetben rutinmunkának tűnő eset gyorsan átváltozik egy olyan üggyé, amiben túlvilági entitások és baljós erők is érintettek lehetnek.

Agatha Christie híres karaktere, Poirot, az elmúlt közel száz évben többször is feltűnt már a gyöngyvásznakon, ráadásul olyan remek színészek formáltak meg, mint John Malkovich, Ian Holm vagy éppen Kenneth Branagh, aki már az író több művét is celluloidszalagra adaptálta – több-kevesebb sikerrel. Branagh véleményem szerint jó rendező, aki kellő hozzáértéssel képes irodalmi alapanyagok felhasználásával emlékezetes filmeket készíteni – ennek tökéletes példája a Robert De Niro főszereplésével készült, ’94-ben bemutatott Frankenstein. Az ír származású színész-rendező a Gyilkosság az Orient Expresszen és a Halál a Níluson után a krimi nagyasszonyának újabb művét álmodta vászonra, ezúttal „természetfeletti thriller” stílusban. Az írónő 1969-ben, Hallowe’en Party címen megjelent regénye alapján született opusz azonban elég rugalmasan kezeli az eredeti művet, de talán épp ennek köszönhetően működik és válik azzá, ami manapság már egyre ritkább: igazi krimivé, ami kellemes borzongással is képes eltölteni nézőit.

kep-3.jpg

A kép forrása: IMDb

Egy velencei halloween

A híres nyomozó, Hercule Poirot (Kenneth Branagh) egy kedves ismerőse, Ariadne Oliver (Tina Fey), kérésére részt vesz egy szeánszon, méghozzá azzal a céllal, hogy közösen leleplezzenek egy médiumot, Mrs. Reynolds-ot (Michelle Yeoh). A szeánsz azonban nem várt eredménnyel zárul, ráadásul a holtestek is egyre sokasodnak az elátkozottnak tartott házban, a nyomozónak és segítőinek pedig egy olyan gyilkosság szálait is fel kell göngyölíteniük, ami már a múlt homályába vész…      

Branagh irodalmi ihletésű dolgozatában kellemesen vegyíti a klasszikus krimi jellegzetességeit a thriller – és néha a horror – műfaji sajátosságaival, ami ennek köszönhetően egy szórakoztató és érdekes filmet eredményez. Ehhez a rendezői munkán kívül jelentősen hozzájárulnak a remek színészek, akik közül két művészt szeretnék igazán kiemelni. Az egyik természetesen maga Branagh, aki remekül formálja meg a visszavonult nyomozót, a leginkább meggyőző viszont (legalábbis számomra) az introvertált Leopoldot alakító Jude Hill játéka volt. Nagyon érezhető a jelenléte a vásznon, a történetben játszott szerepe pedig csak még hangsúlyosabbá teszi karakterét.

kep-2.jpg

A kép forráaa: IMDb

Trick or Treat

Az alakítások mellett az operatőri munka is dicséretet érdemel, ami nagyban köszönhető a csodálatos helyszínnek, mely szinte túlárad a mozivásznak szűkös dimenzióin. Egyszerűen lenyűgöző képeket láthatunk, ez pedig nemcsak a híres városra igaz, hanem a történet kulisszáiként szolgáló hatalmas házra is. Igazi kísértetkastéllyá varázsolták a helyszínt, ami a film második felében, az alagsori jelenetnél érhető igazán tetten. Igazán hangulatos szekvencia, akárcsak az ódon falak történetét bemutató árnyjáték, ami remek felütésül szolgál a természetfeletti létezését is meglebegtető klasszikus kriminek.

Kenneth Branagh velencei szeánsza alapvetően egy kellemesen sikerült mozi, egy igazi múltidéző krimi, ami jó szívvel ajánlható a műfaj szerelmeseinek és az azzal csak most ismerkedőknek egyaránt. A hangulat, a helyszín, a karakterek és maga az ügy is érdekes, akárcsak a film által kínált megoldás. Nem fogják megbánni a döntésüket azok, akik bizalmat szavaznak az alkotásnak, hiszen olyat láthatnak, amiből sajnos egyre kevesebb van jelen korunk filmiparában. Egy lassan áttetszővé váló műfaj képviselőjét, ami a szellemekhez hasonlóan válik egyre anyagtalanabbá, hogy egyszer csak végérvényesen és visszafordíthatatlanul tűnjön majd el. Addig pedig minden lehetőséget meg kell ragadnunk, hogy az emlékezetünkbe véshessük vonásait. Ez a mozi erre tökéletes alkalom.