[Születésnaposok] 15 éves a God of War: Chains of Olympus

2008-ban még sehol nem volt Atreus, vagy az északi mitológia – helyettük Kratos azon munkálkodott, hogy visszaállítsa a Napot az égboltra.

Voltak idők, amikor Kratos még vadállatként őrjöngött, üvöltött, és vágott szét mindenkit, aki az útjába került, legyen az ellenfél vagy ártatlan helyi lakos, aki épp rosszkor volt rossz helyen. Ma a Sony már nem merne bevállalni egy bosszútól fűtött, az ókori görög isteneket egyenként kivégző anti-hőst, ugyanis a 2018-as God of Warral Kratos karakterfejlődése visszafordíthatatlanul vett egy olyan irányt, amely sokkal pozitívabb videójátékos ikonná formálta a spártait. A 2005-ös első részben, valamint a 2007-es folytatásban azonban Kratos még egy ereje teljében lévő, igazi tömeggyilkos volt, akit senki és semmi nem állíthatott meg vérrel feláztatott útja során. Mindkét játék hatalmas siker lett, a Sony pedig úgy döntött, hogy addig üti a vasat, amíg meleg. A fejlesztők a God of War 3 mellé két spinoff-részt terveztek, melyek közül az első, a Chains of Olympus 2008 márciusában jelent meg, eleinte kizárólag PlayStation Portable (PSP) kézikonzolra.

thumb-1920-90722.jpg

Napnyugta

A sztori eseményei a 2013-as Ascension és az első God of War története között játszódnak, mikor az olümposzi istenek Kratost a messzi Attika városába küldik, hogy a falakat ostromló perzsa sereggel szemben segítsen védekezni. A harcok közepette a Nap egyszer csak eltűnik az égről, sötétségbe borítva az egész világot. Morpheusz, az álmok istene fekete köddel lepi el a vidéket, az istenek többségét mély álomba szenderítve. Athéné megkéri Kratost, hogy állítsa meg Morpheuszt, és hozza el újra a fényt, különben minden elpusztul. Marathon városán átvágva furcsa, kísérteties fuvoladallam hangzik fel, amely a spártait elhunyt lányára, Kalliopéra emlékezteti. De nincs megállás, Kratos ismét alászáll az alvilágba, száműzik a Tartaroszba, de visszatér és szétcsap mindenkit. Perszephoné templomában aztán megadatik számára a választás joga, hogy vagy lemond a hatalmáról és elhunyt lányával lehet (így a teljes emberiség kihal), vagy folytatja küldetését. A lánya iránti szeretet győz, de kiderül, hogy az egész csak figyelemelterelés volt. Atlasz közben elpusztítja a világot tartó oszlopot, amivel az Olümposz is veszélybe kerül, az alvilágban lévő lelkekkel együtt. Kratos visszatér hát, megküzd Perszephonéval és Atlaszszal, és győz. A titánt arra kényszeríti, hogy a világ súlyát az örökkévalóságig a vállán tartsa. Csakhogy mind Atlasz, mind Perszephoné figyelmeztetik a harcost, hogy nagyon meg fogja még bánni, hogy az isteneknek segített. Attika és Marathon ókori városa a valóságban is létezett, de a játékba bekerült számos fiktív, a görög mitológiából áthozott helyszín, mint például a Tartarosz, az Elíziumi mezők, vagy a Sztüx-folyó, ahol Kharón, a révész viszi át a holtakat a túlpartra.

jiu9jyrdhjjtdyneaeyt.png

A fejlesztést a Ready at Dawn végezte, akik már a 2005-ös első rész után felkeresték a Sony illetékeseit, hogy megcsinálnának egy PSP-s változatot. Különféle utalások, teaserek ki is jöttek, majd 2007-ben a 1UP egyik szerkesztője megszerezte a God of War 2 egy korai példányát, és közzétette a játék kézikönyvét. Ebben az egyik oldalon szerepelt a híres Omega szimbólum és benne a "PSP" felirat, ami egyértelművé tette, hogy Kratos eljön a Sony kézikonzoljára. A God of War: Chains of Olympus egy saját fejlesztésű, házon belül összekalapált motort kapott, amelyet szimplán Ready at Dawnnak neveztek el, és amely egyébként a csapat előző játékéhoz, a Daxterhez (2006) készült, csak jelentősen felspécizték – például a kameranézetet teljesen ki kellett cserélni. Eleinte a PSP korlátozott, 222 MHz-es processzorához mérten kezdték kialakítani a spinoffot, viszont a Ready at Dawn a PSP processzorának órajel-növelését kérve többször is felvette a kapcsolatot a Sonyval, hogy még epikusabbá tudják varázsolni az élményt – a japánok pedig belementek.

desktop-wallpaper-sony-psp-playstation-portable.jpg

(A PlayStation Portable, azaz a PSP kézikonzol)

A Sony kiadott egy firmware-frissítést, amely lehetővé tette, hogy a játék a teljes, 333 MHz-es processzor legutolsó bitjét is kihasználja. Ez lehetővé tette a valósághűbb vér-, fény- és árnyékhatásokat, valamint a jobb mesterséges intelligenciát. A hátránya viszont az lett, hogy jelentősen csökkentette az akkumulátor élettartamát. Ez viszont senkit nem érdekelt különösebben, pláne, hogy a közönség már ki volt éhezve egy újabb God of War-játékra. A hivatalos demó God of War: Chains of Olympus – Special Edition: Battle of Attica címmel 2007. szeptember 27-én jelent meg, és Attika városát tartalmazta, ahol Kratos a perzsa katonákkal, valamint egy baziliszkusszal szállhatott szembe. Érdekesség, hogy a teljes verzió megjelenését eredetileg 2007 végére tervezték, végül azonban pénzügyi okokból elcsúsztatták 2008 márciusára. Hiába volt ez a játék egy kézikonzolra tervezett spinoff, 2012 júniusáig több mint 3,2 millió példányban kelt el világszerte. Ehhez persze jócskán hozzátett a 2011-es God of War: Origins Collection (Európában God of War Collection – Volume 2), amely a God of War: Ghost of Spartával együtt kínálta a játékot PlayStation 3-ra.

gowatomixasphodel01.jpg

A Chains of Olympus összességében pozitív kritikákat kapott, például Sasa a Guruban annak idején 95%-ra értékelte. A széria védjegyét képező, brutális hentelés itt is megvolt: pörgött az akció, Kratos megállíthatatlanul tört előre, és természetesen az epikus pillanatok, valamint a főellenfél-harcok sem maradhattak ki. Amiből visszavettek, az például a logikai feladványok mennyisége lett. Sajnos az a minimális, ami bekerült, alig igényelt komolyabb gondolkodást (jobbára csak ládákat/szobrokat kellett tologatni). A legkeményebb arcok nekimehettek a Challenge módnak, a trófea-vadászok pedig a platinának – egyik nehezebb volt, mint a másik. A God of War: Chains of Olympus a PSP egyik legkiválóbb címe lett, amely néhány évvel később PS3-on is megállta a helyét. Bár a célplatform miatt erősen le kellett korlátozni a tartalmát (a többjátékos lehetőségeket és más rejtvényeket, karaktereket, valamint párbeszédeket időhiány miatt el kellett távolítani), a története miatt mégis kihagyhatatlan a God of War-rajongók számára, hiszen nagyszerűen egészíti ki Kratos háttértörténetét. A széria ma már egészen más utakon jár, de a dicső múltat egyetlen rajongó sem felejti – a Chains of Olympus pedig egy ragyogó ékkő a háború istenének koronáján.