2013 izgalmas év volt a videójátékok világában. Nem elég, hogy a nagyszerű Infinite képében akkor látott napvilágot az egyik legkomplexebb sztorival megáldott BioShock, de végre megjelent a Grand Theft Auto 5, évekre előre irányt mutatott a The Last of Us és Edward Kenway Karib-tengeren való kalózkodása mellett Lara Croft is tiszteletét tette, méghozzá jócskán megújult formában. Utóbbi már csak azért is különösen érdekes, mert behozott egy új fegyvert, amit a 2010-es évek elején egyre több fejlesztőcsapat fedezett fel magának: az íjat. Történetesen a Crysis 3-nak is ez volt az egyik nagy újdonsága, de ne szaladjunk ennyire előre!

A Crysis 2007-ben jelent meg, és azonnal ámulatba ejtette mind a játékosokat, mind a szakmát. Elképesztően szép látványvilágot szállított, egy felettébb izgalmas FPS köntösében, amit fogyasztható akció-sci-fi sztorival fűszereztek meg. Az akkori PC-ket megizzasztó Crysis egy igazán figyelemreméltó újdonságot is hozott a műfajba: ez volt a NanoSuit (nanoruha). Lehetővé tette nemcsak az életerő visszatöltését (ezzel kiváltva ez eü-csomagokat), de az álcázásnak hála a lopakodásban is segített, így a játékot osonva vagy csendesen gyilkolászva is végig lehetett vinni. A Crysis 2 erre megpróbált rátenni néhány lapáttal, de már túlságosan lineárisnak érződött, és a fejlődés – a grafikát leszámítva – nem volt annyira látványos. Valami nagyot kellett durrantani. A Crysis 3 fejlesztése 2011 februárjában kezdődött el, alig két hónappal a Crysis 2 megjelenése előtt. Az egyjátékos kampány kidolgozását továbbra is a Crytek, míg a multiplayerét a Crytek UK végezte. A költségvetést megvágták (mindössze 66 millió dollár ment el rá), ugyanis ekkor már nagyban formálódott a Homefront: The Revolution és a Ryse: Son of Rome is, amik rendesen vitték a pénzt. Ennek eredményeképpen a 23 hónapos fejlesztési idő alatt mindössze 100 ember dolgozott a Crysis 3-on.

A világvége után

Tehát a Crysis 2 sokkal lineárisabbnak érződött, mint a nagysikerű első rész, és ez sokaknak nem tetszett. Eleve a szigetszerű környezet elhagyásával a játékosok úgy érezték, hogy jobban behatároltak a lehetőségeik. A stúdió emiatt úgy döntött, hogy a harmadik részben újraalkotja New York City-t, és a játékot egy posztapokaliptikus környezetbe helyezi, egyfajta veszélyes, ám szabadabban bejárható játszóteret létrehozva. Ebből lett a Nanodome koncepció, egy óriási kupola, amelyet a CELL azért hozott létre, hogy elszigetelje az évek során rommá vált New York City-t. A szebb napokat is látott várost szép lassan elkezdte visszafoglalni a természet, így tulajdonképpen összemixelhették a nagyvárosi környezetet a jól megszokott, dzsungeles tematikával. A Crysis 3 főszereplője Prophet (Próféta), a nanoruha birtokosa, aki korábban már feltűnt a Crysis-ban és a Crysis 2-ben is. Valamiért a Crytek őt tartotta a legösszetettebb karakternek (a District 9 főszereplőjéről mintázták), szóval Nomad és Alcatraz is kiesett már a tervezés elején. Sok új karakter került be, de Prophet társaként például az első részből és a Crysis Warheadből megismert Psycho is visszatért.

A játék középpontjában azonban végig Prophet állt, aki a megváltást a bosszúban keresi, miután rájön, hogy korábbi osztagának tagjai mind meghaltak. A történet ennek következtében a megváltás és a bosszú témáját, valamint az emberek és a technológia kapcsolatát járta körül. Megpróbálták drámaibbá tenni a sztorit, például Prophet a Crysis 2 főhősével, Alcatrazzal ellentétben már tudott beszélni, kommentálta az eseményeket és így tovább. A játékteret igyekeztek jobban kinyitni, bár a linearitást sem kukázták teljesen, hiszen a narratíva szempontjából erre is szükség volt. A fejlesztők úgy vélték, hogy az ilyen szegmensek jelenléte segíthet a játékosoknak az "epikus" és a "masszív Michael Bay" pillanatok átélésében. A pályák nem lettek olyan nyitottak, mint a Crysis első részében, de ebben a részben jelentősen nagyobbak, mint az előzőekben. Erre nemcsak a szabadságérzet miatt volt szükség, hanem azért is, hogy a játékosok megalkothassák a saját taktikájukat. Előre fel lehetett mérni a terepet, és kigondolni egy működő stratégiát, ami lehetett lopakodás vagy akár frontális támadás is – ehhez pedig remek fegyverarzenált sikerült összehozni.

Tell Vilmos elbújhat!

A stúdió el akart távolodni a tipikus, ezerszer látott és használt fegyverektől. A vadászat központi téma a Crysis 3-ban, és épp emiatt került be egy spéci íj, amivel csendesen lehetett ritkítani az ellenfeleket. Persze a Crytek nyilván gondolt azokra is, akik a pusztítás hívei, így a pályarészek direkt úgy lettek kialakítva, hogy hiába lehet végigosonni hangtalanul és csendesen gyilkolászva, azért befigyel itt-ott pár robbanós hordó, csak hogy meghozza a kedvet egy kis durrogtatáshoz. Természetesen a látvány is szintet lépett. A játékot a Crytek saját fejlesztésű motorja, a CryEngine 3 hajtotta, ami továbbfejlesztett fény-árnyék effektusokat, részletesebb textúrákat és dinamikus növényzetet is használt. Mindennek PC-n meg is volt az ára, ugyanis a Crysis 3 is kihajtotta a lelket az akkori vasakból – eleve a játék PC-s verziójához DirectX 11 kompatibilis videokártyára és operációs rendszerre volt szükség. A konzolos verziót a Crytek szívből utálta. Multiplatform címről beszélünk, ezért a CryEngine 3 motort teljesen át kellett dolgozniuk, hogy a Crysis 3 a konzolokon is élvezhetően fusson.

A multiplayer a hagyományos többjátékos módok mellett, a Hunter képében, egy újat is behozott. Ez egy aszimmetrikus többjátékos mód lett, amelyben két csapat vadászokként és a CELL katonáiként játszhattak egymás ellen. A poén az volt az egészben, hogy a három CELL osztály teljesen különböző fegyverekkel lett felszerelve, illetve, hogy a legyőzött katonák vadászként térhettek vissza (nanoruhával, valamint végtelen álcával), és korábbi csapattársaikat kellett megölniük. Az egész mechanikát a TimeSplitters Gladiator módjából vették át, de kellemes meglepetés volt a hagyományos multis élmények között. Összességében a Crysis 3 szinte mindenhol pozitív fogadtatásban részesült. Több tesztben is kiemelték a nagyszerű látványvilágot, a remek víz-effektet, vagy hogy mennyire jól házasította össze a nagyvárosi settinget a dzsungeles tematikával. Megjelenésekor az Egyesült Királyságban letarolta a piacot: két hétig a legkelendőbb cím volt az országban. Észak-Amerikában 12 nap alatt 205 000 példányt adtak el belőle, de a Crytek így sem volt teljes mértékben elégedett az eladási számokkal. Talán valahol közrejátszhatott a dologban egy másik, az EA által ugyanabban a hónapban kiadott AAA-játék, a Dead Space 3 is, amely viszont az előzetes várakozásoknak egyáltalán nem tudott megfelelni, és látványosan a földbe állt.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Prophet visszatér?

Bárhogy is legyen, a Crysis 3 egy korrekt folytatás lett. 2021 májusában bejelentették a Remastered verzióját, ami aztán októberben megjelent a Crysis Remastered Trilogy csomagban. A Saber Interactive (Evil Dead: The Game) is részt vett a fejlesztésben, viszont ebből a verzióból a multiplayer teljesen kimaradt. Tavaly januárban aztán egy szivárgás után a Crytek hivatalosan is megerősítette, hogy készül a Crysis 4, amihez egy rövidke kedvcsinálót is csatoltak. Ebben a nanoruha teljesen újratervezett változata látható, ami arra utal, hogy Prophet története még tovább folytatódhat. Több részletet egyelőre nem tudni, de az szinte biztos, hogy az új Crysis szintén tisztességes iparosmunka lesz. Szemkápráztató grafikára és az adott korhoz igazodó játékmenetre lehet számítani, fogyasztható sci-fi sztorival a háttérben – ennyi nekünk már bőven elég.