A Gyűrűk Ura már megkapta a Fantasy Flight Gamestől a maga társasjátékos, app-vezérelte feldolgozását, ami csodával határos módon itthon, magyarul is elérhető, az pedig szinte nyílt titok, hogy az Utazások alapjait a második kiadású Mansions of Madness szolgáltatta. És bár nem mindenképpen vagyok oda a gondolatért, hogy egy applikációtól függjön az ép elmém és a játékom, azért csak kíváncsi voltam rá, hogy Lovecraft kozmikus horrorja miképpen teljesít az asztalon, ha mesélő helyett a modern technológia segítségét kéri. 

Mansions of Madness: Second Edition

  • Partner: Asmodee UK
  • Kiadó: Fantasy Flight Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 120-180 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,68/5
  • Ára: Angliából 75 fontért már elérhető, itthon 33 ezer forint körül kapható

Talán senkinek sem meglepő, de a Mansions of Madness lényegében az Arkham Horror része, ám ebben nem egy város különböző területeinek felfedezése a cél, hiszen itt egy hatalmas birtok átkutatása a feladat. A 2011-es első kiadásban még egy játékos vette át a gonosz szerepét, míg a Second Edition a mesélő-szerű applikációra bízza a történetvezetést, az ellenfelek és titkos szálak mozgatását, mialatt a játékosok feladata nem más, mint hogy minden rejtélynek utánajárva nyomozzanak és győzzék le az ősi gonoszt. 

Árnyak között

A meglehetősen nagy dobozban számos komponens várja, hogy a sötét titkokkal együtt napvilágra kerüljenek, így a moduláris tábla darabjait, a különböző ellenfeleket és szörnyetegeket, a tokeneket, a számos pakliba sorolható kártyákat egyaránt a játéktér mellé kell helyezni. Kiválasztjuk hőseinket, az appot elindítva a kívánt küldetést, majd megkapjuk a kezdő tárgyakat, valamint azt a helyszínt, ahol a nyomozás kezdetét veszi. Amint a játékosok köre következik, mindenkinek két, szabadon választott akciója van, melynek során mozoghat, harcolhat, kutakodhat, felfedezhet, egymás melletti karakterek pedig tárgyakat is cserélhetnek. 

mansions-of-madness-second-edition-app-pcguru.jpg

Ezeket az interakciókat végzik maguk a résztvevő felek, míg minden mást lényegében az app irányít. Megmutatja, melyik szoba, helyiség kerüljön fel az asztalra, azon aztán milyen tárgyat, átjárót kell még elhelyezni, illetve milyen szörnyeteggel, ellenféllel akadunk össze. Ha harcra kerül a sor, szintén az applikáció dolgozik a háttérben, nekünk csak meg kell adni, milyen fegyverrel támadunk, majd dobásaink eredményét felhasználva jöhet a konklúzió. Nem mellesleg a Mythos-fázist is a mesterséges intelligencia vezérli, avagy minden esemény hozzá köthető, emiatt és a randomitásnak hála, bár az alapok egyeznek, akár többször is neki lehet állni egy-egy küldetésnek.

mansions-of-madness-second-edition-app-pcguru3.jpg

És persze van még egy csomó apróság és finomság. Eleve, bőven van misszió, amit teljesíteni lehet, ráadásul a 2-3 órás küldetések mellé opcionálisan vehetünk kiegészítőket is. Ahogyan megszokhattuk a hasonszőrű címeknél, itt is a nyomozáson, a különböző jelek és bizonyítékok keresésén van a hangsúly, hogy mi magunk jöjjünk rá a győzelemhez vezető feladat mibenlétére. Közben ráadásul nemcsak az ellenfelekkel kell megküzdeni, de a tűzzel és az őrülettel is. Utóbbi, ha elhatalmasodik karakterünkön, saját társainknak is árthatunk, sőt teljesen egyéni célokat is kaphatunk, amivel aztán a győzelmi kondíció is megváltozik számunkra. És akkor még nem beszéltünk a különféle logikai feladatokról, puzzle-ökről, amik szintén az appban jelennek meg. 

Ez a legjobb?

A jó hír az, hogy a piac tele van nagyszerű, a lovecrafti hagyatékból táplálkozó társassal, amik között mindenki megtalálhatja a kedvenceit. Fillernek ott van például a Monsters vs. Heroes második epizódja, vagy az üveggolyós Tower of Madness, partijátékként pedig a Mountains of Madness, ami számos őrültséget biztosítva gondoskodik a hangulatról. Ha pedig komolyabb darabra vágyunk, a kínálat még mindig kellőképpen bő: Cultistorm, Machina Arcana, Eldritch Horror, Cthulhu Wars, Rettegés Arkhamban és a többi… a Mansions of Madness pedig kiemelt helyen szerepel még ezen impozáns felhozatalon belül is.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Merthogy a második kiadás az első legfontosabb hibáit javítva hozza el a kozmikus horror élményét. Változatos, komoly tartalommal rendelkező, valódi kutatás és felfedezés az ősi rettegés nyomában, miközben a mesélő szerepét az app kiválóan veszi át, sőt az atmoszféráért felelve is maximálisan teljesít. Hanghatások, hirtelen események… mindent megtesz a legjobb élményért, bár egyben az app az egyik negatívum is. Hiszen továbbra is visszás, ha egy társasjátékot kizárólag (!) csak applikációval kezdhetünk el, emiatt mindig keserű egy picit a szám íze. Nekem a miniket tartó talpak megoldása sem annyira jön be, de ez lehet, ízlés kérdése, továbbá az inzert hiánya ugyanúgy fájó, mint bármelyik komolyabb Fantasy Flight Games-kiadvány esetében. 33 ezer forint környékén veszünk egy kimondottan igényes társast… aminél egy zacskóba vannak hányva a jól kidolgozott minik, plusz külön zacskókba a kártyák és tokenek. Ettől függetlenül azonban remek, igazi lovecrafti játékról van szó. Nehéz lenne választani a A halandó halál, az Eldritch és Arkham, illetve ezen cím között, de talán nem is kell, így kedvtől és hangulattól függően bármelyiket elő lehet venni, ha megvan hozzá a szükséges idő és társaság.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! Bár a játék kimondottan igényli az angol nyelvtudást, mivel folyamatosan bővül a sztori és akár párbeszédekbe is elegyedhetünk, de egy, számítógépen futtatható rajongói fordításnak hála már ez sem akadály.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát