A Nemesis után egy újabb nagyágyú következik a Delta Visiontől, méghozzá olyan népszerű témát feldolgozva, mint Tolkien örökérvényű fantáziabirodalma. Az eredetileg a Fantasy Flight Games gondozásában megjelent, meglehetősen nagy dobozban lévő társas immáron teljesen magyar nyelven érhető el, miközben a játékmesteri pozíciót egy ingyenesen letölthető és szintén teljes egészében lefordított applikáció tölti be. Ennek hiányában játszani sem lehet, így beszerzése és használata kötelező, ám néhány kör után egyértelművé válik, hogy a játék szerves részeként tényleg hozzáad az élményhez, méghozzá nem is keveset, és A Gyűrűk Ura: Utazások Középföldén emiatt is olyan nagyszerű élmény.

A Gyűrűk Ura: Utazások Középföldén

(The Lord of the Rings: Journeys in Middle-Earth)

  • Hazai kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap 
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc (fejezetenként)
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,55/5
  • Ajánlott ár: a kiadó webshopjából 34 990 forint

A hatalmas doboz némileg becsapós, hiszen tényleges játéktábla nincs, ahogy számos megszokott kiegészítő szintén hiányzik belőle, így például kockákkal és felesleges elemekkel egyáltalán nem futunk össze. Van helyettük rengeteg kártya, moduláris pályaépítő-elem, mini, illetve jelölő, bár utóbbiból messze nem olyan számban kapunk, mint amit az eredeti kiadónál sok esetben megszokhattunk. Van viszont egy 16 oldalas, “Bevezetés a játékba” elnevezésű füzet, ami nem kifejezetten szabálykönyv, inkább egy terjedelmesebb segédlet, valamint szintén a kiadóra jellemző módon van egy Szabályjegyzék is, ami 32 oldalnyi függeléket tartalmaz… amitől szokás szerint igen hamar megállt a szívem. De elejét véve a szomorúságnak és elbizonytalanodásnak, azt azért gyorsan hozzáteszem, hogy érdemes első körben csak a Bevezetéssel foglalkozni, aztán ha valami játék közben nem tiszta, akkor elővenni a Szabályjegyzéket. Már csak azért is, mert első körben 48 oldalt átolvasni és memorizálni soha nem “játékos élmény”, másfelől pedig a legfontosabb lépéseinket úgyis az ingyenesen letölthető app követi és egyengeti.

Ha ugyanis utóbbit feltelepítettük telefonunkra, egyéb okoseszközünkre, gépünkre, akkor már csak ki kell választani a kampányt (jelenleg egy áll rendelkezésre), az indítani kívánt karaktereket, azok szerepét (ezek egyfelől logikusak, másfelől viszont minden fejezet után lehetőség van az újraosztásukra), majd a felkészülés után indulhatunk is a kalandra. A setup rendkívül gyors, csak a szükséges karakterlapokat, miniket, a hozzájuk tartozó kártyákat kell előkészíteni, miközben néhány pakli is asztalra kerül, minden más (jelzők és pályaelemek) azonban a kispadon várja, hogy képbe kerüljön. És bizony elég gyorsan képbe is kerülnek, mert ahogy működésbe lép az applikáció, a történetmesélésen túl mutatja, hogyan állítsuk össze a terepet a kódjeles elemekből, milyen jelzőt helyezzünk le, hol jelennek meg ellenfelek és felfedeznivalók.

A játékosok mindig két akcióval rendelkeznek, ez lehet a térképlapkák mezőin történő közlekedés, interakció, támadás, de a legfontosabb az, hogy ahogy terebélyesedik a rendelkezésre álló játékterület (merthogy az app rendszeresen kitoldja a teret, ezért érdemes kellő hellyel rendelkezni/felkészülni), úgy érdemes felfedező útra indulni. Vannak ugyanis felfedezésjelzők, amiket megvizsgálva lelkesedésjelzőt kapnak a karakterek, ez pedig számos esetben kihatással lehet a sorsukra. Merthogy harcnál és egyben az állandóan jelentkező próbáknál a készségkártyák döntenek a sikerességről, de ha van olyan lapunk, ami lelkesedéssel megoldható, illetve ahhoz tartozó jelzővel is rendelkezünk, akkor máris befolyásolhatjuk az eredményt. Márpedig ilyen esetből bőven lesz, plusz egyébként is a felfedezés a fontosabb, nem pedig a harc.

Persze ellenfélből sincs hiány, akár túlerő is kialakulhat kis csapatunkkal szemben (ilyenkor pl., ha több frakció is képbe kerül, a talpakba állítható zászlókat is az asztalra szólíthatjuk), sőt vannak olyan küldetések, amikor egy kimondott harcmezőn szállunk szembe az opponensekkel, méghozzá az akcióra is hatást kifejtő tereptárgyakkal. Mindig az appban választjuk ki, kit támadunk, kivel harcolunk, milyen fegyvert vetünk be, így látva a sebzés értékét és sikerességét (az app nem ellenőríz, nem is tud, így bármilyen értéket megadhatunk, de ugye illik szabályosan játszani), miközben sérülést elszenvedve kártyákat húzunk, amik sebesüléseink feljegyzése mellett félelmeinket is befolyásolják. Amennyiben ezen két érték túlnő a lehetőségeinken, nem egyből halunk meg, ezúttal is próbával élünk, szóval a játék kimondottan elnéző, legalábbis ha nem nehéz fokozaton indulunk neki a nagy kalandnak. Elnéző, mert a cselekmény során egy fenyegetéssáv méri a gonosz erők mértékét, ha pedig telítődik, az adott fejezetet bukjuk… és hogy ez miért megengedő? Nos, a bukás a legtöbb esetben nem jelenti a teljes kampány végét, amennyiben pedig mégis, azt jó előre jelzi az applikáció. Nem mellesleg karaktereink fejlődnek, fegyvereiket erősítik, más szereplőkkel találkoznak, akik később vissza is térhetnek, viselkedésük pedig korábbi tetteinktől függően alakul, avagy egy igazi RPG-vel van dolgunk, ami egy nyitott világban mutatja be a varázslatos Középföldét, több mint tíz fejezet és ezzel együtt legalább 100 óra során.

Elképesztő kalandok

Jó, ha a filmeket és eredeti regényeket vesszük alapul, nem annyira egetrengető, monumentális események részesei vagyunk, ráadásul időben nehezen behatárolható, hogy mikor és miért történik mindez, de azért csak élmény, mikor Gimli, Aragorn és Legolas megindul a véletlenszerűen kialakuló terepen, hogy aztán orkokkal és goblinokkal, vagy éppen egy hatalmas trollal küzdjön meg. Vannak kisebb fordulatok, izgalmas helyzetek, nagyon jó ötletek, valamint ellenfélből is jutott bőven, bár az megint kicsit csalódástkeltő, ahogy a nevesített, komolyabb ellent oldották meg, hiszen ezek normál kihívásként, csak éppen újból felkelve és harcba hívva térnek vissza a ringbe, akár más formában, mint első körükben. Vannak visszatérő elemek is, így a teljes változatosság azért nincs meg, de összességében sikerült elkerülni a komolyabb monotonitást, a véletlenszerűségnek hála pedig számos alkalommal újrajátszható a kampány, no, nem mintha az első alkalom nem nyújtana megfelelő időtartamot az áráért cserébe.

Igen, A Gyűrűk Ura: Utazások Középföldén nem olcsó, ehhez képest hatalmas mennyiségű komponenst sem tartalmaz, de ami a dobozban van (az inzertet nem számítva, merthogy az sajnos nincs, de nem ártana neki, ha kapna), illetve amire a játék képes, az abszolút megéri az árát. Eleve, az applikáció is nagyszerűen működik, teljesen magyar nyelvű, nagyon szép illusztrációkkal és technikai megoldásokkal, amihez a társas mechanikáit is hozzá véve elmondható, hogy a teljes játék nagyszerű élmény. Félelmekkel, sebzésekkel, próbákkal, felfedezéssel és küzdelmekkel együtt. Vannak jobb párosítások a karakterek terén, illetve nem mindegy, milyen fokozaton kezdünk neki a kampánynak, de összességében egy nagyon jól játszható végeredményt kapunk. Imádtam a különböző találkozásoknál és tárgyak felfedezésénél a “próba szerencse” megoldását, hogy a barlangokban akár gyúgyulhattam is, ha kellően bátran mertem kipróbálni, mit nyújt egy adott lehetőség, illetve nagyon jól működik a fejlesztés is, aminél például a fegyvert is erősíthetjük, aminek lapját egyszerűen cserélni kell egy másik, meghatározott kártyára, ami jobb értékekkel rendelkezik.

A Gyűrűk Ura: Utazások Középföldén nem tökéletes játék, de annál tartalmasabb és szórakoztatóbb, ráadásul az applikáció az egyik legjobb, ha nem a legjobb, amivel találkozhatunk. Jó, muszáj, hogy jó legyen, ha már nélküle nem megy a társasozás, de na, akkor is értékelendő. Ahogy a magyar kiadás is, amiért mindenki hálás lehet, aki nincs annyira otthon az angol nyelvismeretben. Az illusztrációk nagyon szépek (pláne azokon a kártyákon, amelyeken a szöveg nem takar ki nagyobb helyet, mert amúgy a lapok kicsit kisebbek az ideálisnál), a minik is masszívak, jó minőségűek, az egészet átjárja A Gyűrűk Ura-hangulat, sőt még a térképlapkák is mutatósak a kis díszítésekkel és formákkal.  Igyekeztem nem spoileresen fogalmazni, mert ez a játék is olyan, amit érdemes magunkban és társainkkal felfedezni (igen, van szóló módja is), és bár a szabályjegyzék ismeretében elsőre kicsit komplikáltnak tűnhet, egyáltalán nem az, szóval némi időt és figyelmet megéri ráfordítani. Nem véletlen a BGG-helyezése sem (összesben 93., tematikában 20.), avagy olyan címről beszélünk, ami ajánlott minden olyan játékos gyűjteményébe, aki kicsit is szereti a műfajt, a témát és a stílust.

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát