A világ a megsemmisülés szélén áll. Az emberek vagy Ruin erődvárosában, vagy a sivatagi frakciók egyikéhez csatlakozva igyekeznek túlélni a végítélet napjait. Az egykori civilizációból csak roncsok maradtak a végeláthatatlan homoktengerbe temetve. A sivatagot hatalmas, dinoszauruszokhoz hasonlatos, veszélyes állatok lakják. Ebben a zord, kilátástalan világban minden apró alkatrész, minden megmaradt készlet akár a túlélés záloga is lehet, így az egymással hadakozó felek a végsőkig is elmennek, hogy a sivatag kincseit, az egykori civilizáció maradványait megkaparintsák a többiek előtt. Ez a Wreck and Ruin.

Wreck and Ruin

  • Kiadó/partner: Dream Big Games/Asmodee UK
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,67/5
  • Ára: a kiadó honlapjáról 45 font, nagyjából 18 800 forint

A méltán népszerű Mad Max-mozikból jócskán merítő Wreck and Ruin igazán filmszerűen, a lehető legpörgősebb játékmenettel igyekszik visszaadni a túlélésért folytatott, világvégi roncsderbi hangulatát. Egyszerre van jelen a szerencse és a taktika ebben a posztapokaliptikus játékban, melyben egyfajta bázisfoglalós mechanikával lehet a régi civilizáció megmaradt kincseit begyűjteni. Lőhetünk, de akár meg is rohamozhatjuk elleségeinket, megszerelhetjük járműveinket, gyűjtögethetünk és a különböző zsákmány-kártyák (salvage) segítségével másképp is borsot törhetünk ellenfeleink orra alá, hogy biztosan mi gyűjtsük be a fennmaradáshoz szükséges nyersanyagokat. Természetesen a könyörtelen sivatag is kiveszi a részét abban, hogy megnehezítse esetenként megkönnyítse  a játékosok dolgát, amiről minden körben az esemény-kártyák (event) gondoskodnak. Célunk, hogy a többiek járműveit kikerülve, széttörve, elpusztítva, minél több salvage tokent gyűjtsünk be az utolsó kör végéig, ezzel biztosítva frakciónk túlélését.

Legelőször fel kell építenünk magát a játékteret, amely minden esetben hét darab, hatoldalú lapkából áll. Ezeknek mindkét oldalán van minta, így a lehetséges  kombinációk miatt a küzdőtér nagyon sokáig változatos maradhat. Minden játékos egy frakciót választ magának a négyből: Salvoes, Reapers, Desertkin, Ruin Army. Ezen csoportosulások más-más szemszögből közelítik meg a túlélést, így képességeik is így változnak. A Salvoes-ok egyfajta roncsvadászok, akiknek taktikája inkább a gyűjtögetés gyorsaságában, mintsem a harcban áll. A Reaperek semmi másban nem hisznek, csak az erőben. A durva, nélkülöző élet szinte az őrület szélére sodorta ezt a csoportosulást, akik leginkább a brutális harcban lelik örömüket. A Desertkin megtanult együtt élni a sivataggal és annak bestiáival. Ők autók, motorok és kamionok helyett a dinoszauruszszerű szörnyetegeket alkalmazzák jármű gyanánt, természetesen szépen felfegyverezve. A Desertkin előszeretettel használja ki a sivatag adottságait ellenfeleivel szemben. A Ruin army az emberiség utolsó városának hadserege. Az ő erősségük a technológiai fejlettség, azonban ebben a világban minden dolgot igen nehéz beszerezni, ezért folyamatos utánpótlásra van szükségük, melyet a régi civilizáció maradványaiból nyernek.

Miután letettük a voksunkat az egyik csoport mellett, a játék elején véletlenszerűen húzunk egy Frakció (Fraction) kártyát, melyen egy különleges, a csapatunkra jellemző képesség van, amit csupán csak egyszer használhatunk, így jól meg kell fontolnunk, hogy mikor vetjük be titkos fegyverünket. Mielőtt belevetnénk magunkat a küzdelembe, el kell helyeznünk négy salvage tokent a pálya közepén. Ezek jelképezik azokat a nyersanyagokat, amikből minél többet be kell gyűjtenünk, hogy végül mi nyerjünk. Emellett van még egy úgynevezett round trackerünk, mely segít nyomon követni a játék előrehaladását, instrukciókat ad és a későbbi salvage tokenek lehelyezésében is szerepe van. A járművek a kijelölt helyeken állnak, a motorok felbőgtek, indulhat a roncsvadászat!

A Wreck and Ruin egyik legnagyobb erősségét jelentik a járművek. A miniatűrök nagyon szépen ki vannak dolgozva, mindegyik frakció egyedi gépekkel rendelkezik, ami még változatosabbá teszi a játékot. Minden játékos öt darab, négy különböző típusú járgányt irányít. A scout a legkisebb, mondhatni egyfajta felderítő szerepet tölt be, amiből azonnal kettőt is kapunk. Ez a legnagyobb mozgastérrel rendelkező gép, viszonylag alacsony páncélzattal és tűzerővel. A Buggie az alap, felfegyverzett autó, különleges képessége segítségével magát és társait is képes javítani. A Wrecker egy igazi monstrum, ami hatalmas romboló erejével mindent képes elsöpörni maga elől, s végül ott a Big Rigs, ami, mondhatni, egy kerekeken guruló erőd… nagyjából elpusztíthatatlan, emellett ez a legnagyobb tűzerővel rendelkező jármű. Egységeink öt különböző értékkel rendelkeznek: méret, mozgás, támadás, páncélzat és sérülés. Utóbbi azt mutatja, mennyi találatot képes elviselni, mielőtt roncs nem lesz belőle. Továbbá ott van mindegyik jármű különleges képessége.

Akciópontok elköltésével irányíthatjuk autóinkat, kereshetünk zsákmányt, támadhatunk, vagy javíthatjuk meg roncsainkat. Egy jármű csak két akciópontot használhat fel egy körben, két eltérő akcióra. Ahhoz, hogy megszerezzünk egy salvage tokent, autónkkal arra a mezőre kell lépni, ahol a zsákmány található. Ekkor a token még vörös kerettel rendelkezik. Körünk végén, ha még mindig ott tartózkodunk, a tokent a zöld oldalára fordítjuk. Ezek után már csak  ellenfelünk körét kell sérülés nélkül megúsznunk, és magunkhoz is vehetjük a győzelemhez szükséges zsetont. Minden begyűjtött token mellé egy salvage kártyát is kapunk, melyet kijátszhatunk a játék során, hogy előnyt szerezzünk ellenfeleinkkel szemben. Ha egy ilyen zsetont begyűjtünk, újat kell feltenni helyette, hogy a térképen folyamatosan négy legyen. Ebben lesz segítségünkre a játéktábla melletti round tracker, ami megmutatja, hova kerül a következő salvage token. A Wreck and Ruin köreinek száma a játékosok számától függ. A meglehetősen limitált játékidő miatt rá vagyunk kényszerítve a folyamatos mozgásra, harcra és zsákmányszerzésre. Mikor az utolsó kör is véget ér, a legtöbb salvage tokennel rendelkező játékos a nyertes.

Maga a játék koncepciója igazán izgalmas, a téma pedig igen kecsegtető a posztapokaliptikus sci-fik kedvelőinek. A különböző frakciók eltérő képességei igazán változatossá és izgalmassá teszik a Wreck and Ruin világát. Több olyan mechanizmus van benne, mely igyekszik filmszerűvé tenni a játékmenetet, úgymint az autók megsemmisüléssel járó kisodródása. Azonban pontosan ezek azok a dolgok, amik a kezdő játékosok számára talán el tudják rontani az élményt. Egy ilyen társasjátéktól valóban gyors játékmenetet, pörgős akciókat vár az ember. Azonban a folyamatos kockavetések, az értékek összehasonlítása, a képességek használatának kijátszása megakaszthatja a lendületet a tapasztalatlanok számára. Úgy érzem,  hogy a Wreck and Ruinnak több esély is kell ahhoz, hogy átélhessük igazi élményét. Mark McKinnon, a játék alkotója, igyekezett a Mad Max minden elemét átültetni a játéktáblára, hogy a posztapokaliptikus világok rajongói elégedetten álljanak fel az asztaltól. A miniatűrök pazarok, kifestve pedig még inkább lenyűgözőek. A szabálykönyvben sokat megtudhatunk a pusztulás szélére sodródott világról, ez is segít elmélyíteni a kellő képzelőerővel bíró játékosokat az élményben, továbbá a veteránoknak felajánl néhány apróbb módosítást, amivel nehezíthetik az amúgy igen könnyen elsajátítható szabályokat.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az első játékom kissé nehézkesen indult, sokat lapozgattam a szabályfüzetet a különböző mechanikák helyes alkalmazása végett, azonban az utolsó körökre kezdem igazán beleélni magam a világvégi hangulatba. Bár két játékossal is működik a dolog, a Wreck and Ruin akkor mutatja meg igazi arcát, ha mind a négy frakció gépszörnyei a játéktéren küzdenek. Ami negatívum lehet: a Wreck and Ruin dizájnja egy kissé felemás érzéseket hagyott bennem. A játéktér, a kártyák és tokenek rendben vannak, azonban a doboz és a szabálykönyv grafikája, bár témájában igencsak figyelemfelkeltő, összességében olcsó hatást kelt. Egyébként minden Mark McKinnon, avagy az alkotó munkája. Összességében a Wreck and Ruin jól közelítette meg a világvégi hangulatot, emiatt hibái ellenére is úgy érzem, hogy a téma kedvelőinek kifejezetten ajánlott a társasjáték beszerzése.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! Zebratti csatornáján egy kibontós videót is megnézhettek róla.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát