Habár hivatalosan nem a 2015-ös Vast: The Crystal Caverns volt az amerikai Leder Games első játéka, ez volt az a cím, amely tulajdonképpen mind a mai meghatározza a stúdió identitását. Egy-két kivételtől eltekintve a cégnél azóta is olyan társasokat gyártanak, melyek az aszimmetriát helyezik az előtérbe, és olyan játékmenetet, amely esetenként több műfajt is egybegyúr. Ezt az egészet igyekeznek ráadásul egy nem csupán tetszetős, de funkcionális köntösbe bújtatni.

VAST: THE MYSTERIOUS MANOR

  • Partner/Kiadó: Leder Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap 
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 13+
  • Nehézség: 3,76/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: körülbelül 23 990 Ft

A Crystal Caverns folytatása, a 2019-es The Mysterious Manor is ezen elgondolás mentén készült. Minden megvan benne, amely egy Leder Games-kiadású játékra jellemző: tetszetős külső, és az az alá bújtatott emészthető szuperkomplexitás. Emellett felfogható egyfajta áramvonalasításnak is, ami megpróbál javítani a Crystal Caverns gyengeségein.

A két játék ugyanakkor nagyvonalakban egy és ugyanaz, csak más témába csomagolva. A helyszín ezúttal egy titokzatos, cseppet sem elhagyatott kastély, ahol potenciálisan öt frakció küzd a maga egyedi céljáért. A Paladin le akarja vadászni a Pókot; a Pók el akarja hagyni a Kastélyt; a Kastély rituálékat szeretne véghezvinni; a Csontvázak meg akarják ölni a Paladint; a Warlock pedig kopogószellemek és kincsek begyűjtésével szeretne győzedelmeskedni.

Az, hogy ezen frakciók közül ki aktív, alapvetően a játékosszámtól függ. A kézikönyv részletes útmutatást tartalmaz a lehetséges felállásról, sőt még a nehézségi szint skálázását is biztosítja pár módosítással. A játékmenet alapja ettől függetlenül ugyanaz, azaz adott egy központi játéktér – maga a kastély –, amely több tucat mezőre van osztva. Ezeknek csupán töredéke van felfordítva, vagy egyáltalán felrakva, így az egyes karakterek mozgása fogja felfedni a helyszín termeit, és azt, hogy azokban mi található. A frakciók kötött sorrendben követik egymást, és a rendelkezésre álló erőforrásaiknak megfelelően cselekedhetnek.

Hogy ez pontosan mit jelent, azt lehetetlen egyszerűen összefoglalni. A Roothoz hasonlóan ugyanis itt is elmondható minden játszható karakterről, hogy olyan, mintha teljesen különböző játékokról lenne szó. A paladin erőt gyűjt, különleges tárgyakat szerez (ha akar), és fáklyák ledobásával igyekszik korlátozni a Csontvázakat a mozgásban, a falak áttörésével pedig a saját lépéseit igyekszik felgyorsítani. A Csontvázak gyakorlatilag halhatatlanok, és szupergyors közlekedéssel igyekeznek odacsapni a Paladinnak, apasztva az életerejét. A Pók hálókkal lassít, tojásokat rak le, és 3 különböző alakban machinál. A Kastély manipulálja a helyszíneket, szobákat mozgat, csapdákat rak le, és mindent megtesz, hogy mindenkinek megnehezítse az életét.

Ennek menetét teljesen körbehatárolja a saját játékostábla, ahová nemcsak a karakter-specifikus jelölők és erőforrások kerülnek. Pontba szedve az is szerepel rajta, hogy az adott karakternek milyen fázisai vannak, és abban mit hajthat végre. Ha végzett, jön a soron következő játékos, és ez egészen addig tart, míg valaki nem teljesíti a győzelmi feltételét. Az ehhez passzoló játékmenet leginkább egy szerepjátékra emlékezetet, ahol nincs mesélő, az eseményeket maguk a játékosok formálják a tetteikkel: az elkerülhetetlen harccal, a különleges képességek bevetésével, a kastély területeinek felfedésével, az ott található ellenfelek legyőzésével (vagy épp csatasorba állításával), kincsek megszerzésével, falak áttörésével, és minden olyan manipulációval, amely lehetőség szerint minimum egy ellenséges frakciót hátráltat.

VAST: THE HAUNTED HALLWAYS

  • Partner/Kiadó: Leder Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 13+
  • Nehézség: 3,76/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: körülbelül 11 990 Ft

Nem meglepő módon a Vast esetében teljesen adja magát, hogy további frakciókkal és egyebekkel bővüljön a jövőben. 2019-ben, vagyis az alapjáték évében ez meg is történt a The Haunted Hallways révén. Ez azonban nem nevezhető egy teljes egészében hagyományos kiegészítőnek. A borítón és a fülszövegben is alapvetően a két új irányítható karakter kapta a rivaldafényt. A Shadow Paladin lényegében a Paladin egy átgyúrt változata, nagyon sok hasonlósággal, míg az Armored Knight egy valóságos tank, ami átrobog mindenen. Legüdvözlendőbb újítása azonban nem itt, hanem a Vast tálalásában betöltött szerepében keresendő.

A nem éppen vékonyka doboz ugyanis roskadásig van töltve műanyag minifigurákkal, melyek kiváltják az alapjáték karton jelölőinek egy jelentős részét. Saját, nagyon tetszetős modellt kaptak a csontvázak, a pókok, annak tojásai és pókhálói, de még a force falak is. Ezek olyan rettenetesen jól kinéző műanyag variánsok, amit amúgy méregdrágán szoktak vesztegetni, vagy hasonló áron 3D nyomtatóval legyártani. Igazából emiatt is eléggé kihagyhatatlan kiegészítő, mert hatalmasat dob az élményen, az meg igazából már csak extra, hogy ezen túl még tartalmi toldalékot is tartalmaz. Az persze már más kérdés, hogy sem a kiegészítő, sem az alapjáték inzertje nem alkalmas másra, mint a figurák tárolására, és a térképlapokat is bezacskózva, beszórva kell benne tárolni, ahogy minden egyéb komponenst.

Sajnos azonban a teljes aszimmetriának és a tényleg szinte semmihez sem foghatóan egyedi játékmenetnek ára van, méghozzá súlyos. Nem túlzás ugyanis azt állítani, hogy a Mysterious Manor kézikönyve katasztrofálisan rossz. Az alkotók érezhetően igyekeztek tanulni az első Vast-játék hibájából, és a dagályosság helyett inkább a szószátyárság felé mozdultak el. Ennek azonban az lett a következménye, hogy az első pár játék alkalmával nemcsak a könyvet kell folyamatosan bújni, de az internetet is, mert kritikus információkat is sikerült a példák mélyére vagy kiszámíthatatlan helyekre rakni. Mert nemcsak, hogy egy komplett erratára van szükség több kérdéses pont esetében is, de még alapvető információk is hiányoznak. Ezeket ráadásul csak a hivatalos FAQ és az ennek megágyazó fórumbejegyzések sorai között találjuk. Ez azért különösen érthetetlen, mert a hasonlóan nehezen tanulható, szintén a Leder Games istállóját erősítő Root esetében egy második szabálykönyvre is futotta, amely sallang nélkül, pontokba szedve megy végig minden kritikus fontosságú információn.

A Vasttal való első találkozás így leginkább sokkoló, amely idővel könnyedén frusztrációba tud átfordulni, ahogy mindenki találgatja, hogy pontosan mit és hogy kellene tennie, és miként tudja egyáltalán kihasználni az irányított szereplője tulajdonságait. No meg, hogy tud életben maradni úgy, hogy valaki folyamatosan üldözi. Feladni vagy lemondani róla ugyanakkor kár lenne, mert a Vast: Mysterious Manor nemcsak remek folytatása egy kifejezetten egyedi játéknak, de számos ponton felül is múlja azt, és egyértelműen aktív játékkal, rengeteg gyakorlással szeretteti meg magát. Ha pedig ez sikerült, akkor végérvényesen magával ragad, hiszen ugyan ki tudna ellenállni egy vérszomjas póknak, egy a csontjait csörgető csontvázseregnek, vagy egy konok paladinnak?

(A társasokat partnerünk, a Leder Games biztosította: köszönjük! A játék angol nyelvű és extrémen nyelvfüggő. Nem tudunk magyar nyelvű rajongói szabálykönyvről: ha valakinek van róla tudomása, jelezze, és belinkeljük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát