Titkos társaságok, erőszakszervezetek, terrorcselekmények, állam az államban és afelett: összeesküvés-elméletek és akciófilmek alapjai, illetve immáron egy társasjátéké is, hiszen a Deep State: New World Order a témáját tekintve ezekre épít. A játék során hatalom a építőköveit sajátítjuk ki körről körre, a világuralomért harcoló háttérhatalom egyik ügynökeként, rivalizálva társainkkal. Mindez a gyakorlatban egy jó kis munkáslehelyezős játékot jelent, melyről igazán csak menet közben, a rendelkezésünkre álló erőforrások megismerésével derülnek ki az izgalmas részletei.

Deep State: New World Order

  • Kiadó / Partner: CrowD Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 40-75 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,27/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó webshopjából 40 USD, nagyjából 12 000 forint

A játéktér felépítése során felkerülnek a világuralmi projektek, növekvő sorrendbe rendezve a titkos műveletek, majd a játékosok számától függően 8-11 objektíva. Ez a három csoport az, melyre munkásainkat helyezhetjük, mellette minden játékos kap négy egyezmény-kártyát plusz tíz ügynök-meeple-t, és már indulhat is a küzdelem a győzelmi pontokért. Egy-egy kör során minden játékosnak lehetősége van egy akciót végrehajtani: felvehetünk egy ügynököt, aktív tartalékba helyezve azt, vagy lehelyezhetjük meglévő ügynökeinket valamelyik kártyára. Ez alól kivétel az éppen aktuális felügyelő, aki két ügynököt vehet fel, viszont csak objektívát foglalhat vagy titkos műveletet hajthat végre.

Kár érte, kiváló ügynök volt

Mindennek alapjai az objektívák, melyek közül mindig csak az első három megszerezhető, annyi ügynök elhelyezésével, amennyit a kártya jelöl. Viszont a soron következő játékos az akciója keretében felül is licitálhat, ezzel lecsapva a másik kezéről a kártyát, azonban ez kétélű fegyver, mert a pórul járt fél egy egyezményt kap vigaszul, ami komoly előnyt is jelenthet. Egyes objektívákon a győzelmi pontok és az ügynökök száma mellett további ikonok is szerepelhetnek, ezekre van szükség a világuralmi projektek egyes lépcsőfokainak végrehajtásában.

A világuralmi projektek zsíros győzelmi pontokkal és egyéb jutalmakkal kecsegtetnek, viszont ügynököket kell feláldoznunk minden egyes lépcsőben (a Deep State projektnél még kártyákat is el kell dobni), akik helyére aztán újakat tudunk aktív szolgálatba helyezni. A titkos műveletek pedig azonnali győzelmi pontokat jelentenek, de még több emberünket kell a halálba küldeni a megszerzésük érdekében. Ügynökeink egyedül az objektívák bezsákolása után kerülnek újra aktív tartalékba, de akkor is először csak egy. A többit körönként, egyesével vehetjük le. Ennek jelentősége igazán játék közben mutatkozik meg, mert tíz ügynök ugyan soknak tűnik, olykor erősen korlátozza a lehetőségeket. Még szerencse, hogy egyes egyezményekkel szellem-ügynökökhöz juthatunk, akik mindig rendelkezésre állnak, de csak egy rendes emberünkkel együtt vethetők be.

A kör végén pedig kijátszhatunk egyezményeket is, de csak akkor, ha a feltételeknek megfelelünk  ez lehet egy vagy több lap megléte, vagy egyéb kondíció, a hasznuk pedig roppant változatos, hiszen győzelmi pontot, másodlagos kártyát, szellem-ügynököt adhatnak, de engedélyezhetik egy másik kártya kijátszását is, anélkül, hogy teljesítenénk annak előfeltételeit. Akad köztük egyszeri, azonnali akció, folyamatos hatás, vagy játék végeztével érvényesíthető is.

Hatalmi játszma

A szabálykönyv részletes, aprólékosan, példákkal elmagyaráz mindent, és még egy második függelék-füzetet is kapunk mellé, mely részletekbe menően elemzi ki az egyes kártyák és célok elsőre talán nem annyira egyértelmű részleteit. Az anyagminőség általánosságban véve jó, az alapok műanyag szövetborítást kaptak, de belső rendszerező megoldásnak nyoma sincs, helyette ipari mennyiségű önzáró zacsit kapunk a különféle komponensek számára. Az illusztrációk fantasztikusak, a képregényes stílus nagyon passzol a témához, nincsenek ismétlődő elemek. Egyedül az aprócska egyezmény-kártyákkal nem vagyok kibékülve, a többi elemhez képest itt rengeteg új ikonnal találkozunk, melyeket szerencsére a kártyán külön szöveg is elmagyaráz, de éppen ezért aránytalanul sűrű, zsúfolt mindegyik.

A Deep State: New World Order egy első ránézésre egyszerű munkás-lehelyezős játék, de a könnyű szabályok alatt sok apróság rejlik, ami csak játék közben mutatkozik meg: időzítés, korlátozott erőforrások, egymásra épülő hatások, az egyezményeknek köszönhetően rejtett célok. És akkor még nem is beszéltem a mellékelt mini-kiegészítőre, melyben különleges ügynököket is felvehetünk, akiket a megfelelő pillanatban, a megfelelő célra felhasználva komoly előnyre tehetünk szert. Ha az alapjáték nem lenne elég, létezik egy kiegészítőket tartalmazó pakk is (Global Conspiracy), melyet kicsit nehézkes, de nem lehetetlen beszerezni, és tovább bővíti a kártyák és mechanikák számát.

A magam részéről többszörösen és kellemesen csalódtam a Deep State: New World Orderben, melyet teljesen kiismerni pár játék után sem sikerült, és ugyan több játékossal az igazán élvezetes, ketten is egész jól el lehet vele szórakozni és még egy egyjátékos modult is kapunk mellé, bár ez utóbbi nem igazán győzött meg a létjogosultságáról. A témaválasztás és a játékmechanika ugyan csak érintőlegesen, szinte csak névlegesen találkozik egymással, és nem is a forradalmi újításaiért fogjuk szeretni, a végeredmény azonban egy, a szerencsét visszaszorító, roppant szórakoztató, taktikázásban bővelkedő játék.

(A játékot partnerünk, a CrowD Games biztosította  köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát