A régi világ istenei mind elpusztultak, ahogy az emberek elvesztették beléjük vetett hitüket. Az istenek elmúlása azonban nem csendes dolog, végzetüket elsötétülő égbolt, kegyetlen viharok és szűnni nem akaró villámok kísérték – ám haláluk végső pillanatában már hiába emlékeztek vissza rájuk a halandók, halálos jégesőként lezúduló szilánkjaik mély sebeket vágtak a haldokló földbe. A hasadékokból feltörő víz mindent elpusztított, és alig maradt valami a világból. De ahol egy ajtó bezáródik, ott egy másik kitárul: a repedések mélyén rejlő isten-kristályok halálos erővel bírnak, és csak néhány kiválasztott képes kiállni, sőt elnyelni azt. Az így megszülető halhatatlanok új generációja az istenné válás útján ádáz harcot folytat minden egyes szilánkért.

Godtear

  • Kiadó/partner: Steamforged Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-60 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,85/5
  • Ára: idehaza az alapcsomag 15 ezer forinttól, a hős-pakkok 10 ezer forinttól kaphatók

Aki már játszott rácshoz kötött skirmish-játékkal, annak alapvetően a Godtear sem lesz ismeretlen terep: itt is hősöket és csatlósaikat terelgetjük, miközben megpróbáljuk ellenfelünket likvidálni és/vagy távoltartani a pálya kulcsfontosságú mezőitől. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a játéknak ne lennének egyedi megoldásai, sőt! Az egyes hősök, és a hozzájuk tartozó csatlósok – ahogy az elvárható – mind egyediek, egyedi képességekkel és tulajdonságokkal. Az aszimmetrikus hősök négy kasztba sorolhatók: Slayer (ellenséges bajnokok veszedelmes ellenfelei), Maelstrom (ellenséges csatlósok pusztítói), Shaper (a kulcsfontosságú mezők megszerzői), Guardian (az elfoglalt mezők megvédői). Közülük kombinálhatunk tetszőleges felállásban akár négyet is, majd a kezdőjátékos meghatározása után felpakoljuk csapatainkat a játéktábla két szélére, a körsorrend-jelölőinket a pálya szélén található „létra” két aljára, a körszámlálóval annak közepén, és indulhat is a kisistenek csatája.

Isteni színjáték

Egy kör két fázisból áll, a tervezésből és az ütközetből. Hogy ezek során pontosan mit is tehetünk meg, az elsősorban a csapatunk tagjain múlik, avagy a hőseink és csatlósaik kártyáin feltüntetett értékek és képességek határozzák meg lehetőségeinket. A képük mellett fentről lefelé a mozgás, kitérés, védelem és életerő szerepelnek, alatta felsorolva képességeiket; mindezek fázisonként változhatnak és változnak is, a vonatkozó fázis a kártyák mindkét oldalán szintén egyértelműen jelölve van, új fázisba lépéskor egyszerűen csak megfordítjuk az adatlapot. A tervezés során felváltva, teljes csapatunkat aktiválva pozícióba mozgunk és áldásokat/átkokat szórunk, valamint területet foglalunk; az ütközet során pedig modellenként, felváltva aktiváljuk egységeinket.

Egy aktiváció során két akciót hajthatunk végre, de kétszer ugyanazt nem tehetjük meg (egy adott képességet csak egyszer használhatunk, csak egyszer mozoghatunk stb.). Ezek során kerülhet sor a támadásokra is, melyeket bizonyos képességekkel hajthatunk végre, itt három oszlopban meghatározott értékek vezérlik az akciót. Az első oszlop a hatótávolság. A második oszlop (pontosság) meghatározza, hogy hány kockával dobunk az ellenfél kitérése ellen, és ha a sikerek száma meghaladja ezt az értéket, akkor sikerül eltalálni, ezzel általában extra hatást is kiváltva. A harmadik oszlop (sebzés) hasonlóan működik, de csak miután már eltaláltuk ellenfelünket. Itt is az adott számú kockával dobunk, ezúttal az ellenfél védelme ellen, és amennyivel meghaladjuk azt, annyi sebzést osztunk ki neki.

Ha pedig egy ellenfél elhalálozik (átmenetileg, mert mindenkit vissza lehet hozni), legyen az csatlós vagy hős, fajtájától függő mértékben mozgathatjuk a körjelölőt a „létrán” magunk felé. Valamint így cselekszünk minden alkalommal, mikor elfoglalunk egy mezőt, illetve a kör végén is az elfoglalt területek mennyiségétől függően. Ezeket az értékeket az egyes hősök osztályuknak megfelelően módosítják (egy Slayer például plusz egy pontot kap minden megölt hősre). A huzavona lényege, hogy a körjelölő lehetőség szerint a mi felünkön legyen a kör végére, ekkor ugyanis megkpajuk azt, és vele együtt a másik oldalán szereplő győzelmi pontokat is. De itt is van még egy kis trükk: az elsőtől a harmadik körig növekszik, az ötödikig megint csökken a győzelmi pontok száma; matematikailag tehát elég a harmadik és negyedik (vagy második) kört megnyerni a garantált győzelemhez. Persze ezt mondani egyszerűbb, mint összehozni….

Deus vult

A Godtear nagyon elegáns és alapvetően egyszerű játékmenettel bír, de a taktikai lehetőségeink száma a résztvevő hősök számával nagyjából exponenciálisan növekszik. És akkor még nem is vettük számításba, hogy a nálunk járt alapcsomagon és a négy hős-pakkon felül további tizenkilenc érhető el, természetesen mindegyikük egyedi képességekkel és egyedi csatlósokkal. Ha a lehetséges permutációk magas száma nem lenne elég, akkor még ott vannak a nagyszerű modellek, melyek minőségére a Steamforged Games neve a garancia. Léteznek ugyan ennél részletgazdagabb minik is, de abszolút nem lehet rájuk panasza még annak sem, aki a kifestésükre vetemedne.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Egyedüli negatívumként a polcon elkért hely méretét róhatom fel, hiszen a két elérhető starter pakk egy doboz térfogatába is besűríthető lenne, ráadásul érthetetlen okból a tokeneknek sincs dedikált helyük. Nagyjából ugyanez igaz a különálló pakkokra is, melyekből amúgy kettő tesz ki egy dobozt, és átlagban 5-6 figurát és csupán három kártyát rejtenek. Nagyjából a nettó kétharmaduk levegő, de annak, aki szereti a skirmish- és arénaharc játékokat, ez talán nem akkora gond, mert a figurák legalább kényelmesen elférnek az inzertjükben, és a polcra kipakolva is jól mutatnak. Márpedig minden, a stílust kedvelő játékos gyűjteményében ott a helye a Godtearnek, csak ne egyszerre akarj minden elérhető csapatot megszerezni, hacsak nincs egy külön polcod (és kellően vastag pénztárcád) erre a célra.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Steamfoged Games-nek! A karakterek kártyáinak és a játék szabálykönyvnek megértéséhez szükséges nyelvismeret, rajongói fordításról nincs tudomásunk)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát