Az ukrán Frogware csapatának Sinking City-je egy igen ambiciózus alkotás, lévén e miatt a program miatt hagyta ott a Sherlock Holmes játékokról elhíresült csapat a Focus Home Interactive-ot, hogy a kezdő kiadó, a Bigben Interactive-nál szabad kezet kapva alkossák meg saját elképezelésük szerint a Lovecraft világában játszódó programukat. Nézzük, milyen lett ez a Süllyedő Város!

Üdvözlünk Oakmont-ban!

Főhősünk egy Charles Reed nevezetű magánnyomozó, aki egyben a Cyclops nevű, rejtélyes körülmények között eltűnt hadihajó egyetlen túlélője (mellesleg ez a hajó tényleg létezett és pont a Bermuda háromszögben tűnt el). A hajó eltűnése óta furcsa látomások és lázálmok gyötrik, amik elvezetik a Massachusetts-ben található Oakmont városába, ahol egy Johannes van der Berg nevű tudós megígéri, hogy segít neki megoldani a látomások és vizíók titkát.

A város sincs épp túl jó formában, mivel nemrég egy hatalmas áradás pusztított benne, melynek nyomai mindenhol jelen vannak: partra vetett rothadó cápa, polip és haltetemek, rozsdás autóroncsok. lerakódott korallokat fogunk látni, sőt, egyes utcák még mindig víz alatt vannak. A szomszédos Innsmouth városát a hatóságok porig égették, ezért annak halszerű lakói is épp Oakmontban keresnek menedéket, a helyiek nem túl nagy örömére, forr a hangulat a városban. Mi ebben a kedves környezetben kapjuk meg Reed irányítását.

Az utcákat járva

A kötelező tutorial rész után megnyílik számunkra a város, tehát Oakmont-ban oda mehetünk, ahová csak szeretnénk. Bejárhatjuk gyalogosan, az elárasztott részeken motorcsónakon közlekedhetünk (viccesen mindegyik csónakot Cyclops II-nek hívják), úszhatunk is, de ez nem ajánlott az emberevő angolnák miatt. Jártunkban-keltünkben belebotlunk majd telefonfülkékbe is, melyek gyorsutazási pontokként szolgálnak, megkímélve minket a hosszú percekig tartó sétálástól. Oakmont városa elég nagy, de sajnos elég üres is. Ez betudható annak, hogy érzékeltetni akarták az áradás pusztító hatását, de valószínűbb, hogy a pályageneráláshoz használt program lehet a ludas. Rengeteg az ismétlődő helyszín és pályaelem, alig pár tucat NPC kószál az utcákon, és azok is ismétlődnek.

A város egyes részeit elbarikádozták, ezeket érdemes eleinte elkerülni, mivel a tenger mélyéről és még ki tudja honnan jött lények lakják, akik pillanatok alatt legyűrik Reedet. Az mondjuk érdekes, hogy a legtöbb ilyen helyen a barikád egy nagyobb testű kutyát sem tartana fel, nemhogy egy rémséget, de ebbe ne menjünk bele.

Vigyázat, nyomozok!

Első megbízásunkat az egyik helyi vezető család patriarchájától, a majomszerű vonásokkal rendelkező Robert Throgmorton-tól kapjuk, (akit valószínűleg az Arthur Jermyn novella ihletett): kutassuk fel a fiát. A nyomozás menete már ismerős lehet a Sherlock játékokból: a tetthelyet megvizsgálva nyomokat és információkat gyűjtűnk, majd ezeket elemezzük.

Ha mindent megtaláltunk és megvizsgáltunk, akkor aktiválódik hősünk ritka képessége, mellyel a The Vanishing of Ethan Carter-ben látott módon újraalkothatjuk a múltbéli eseményeket sziluettek formájában. Mindegyik sziluetthez egy párbeszédet vagy egy-két mondatot kapunk, melyek alapján meg kell számoznunk az eseményeket. Ha jól csináltuk, akkor Reed összefoglalja, hogy pontosan mi történt, és újabb adag információhoz jutunk, hogy merre is induljunk tovább.

A fő ügyekben a megoldott részekért kapott nyomokat az úgynevezett Mind Palace-ben rendezhetjük el, párosíthatjuk őket, és ezekből konklúziókat vonhatunk le, de vannak olyan esetek is, amikor több lezárása is lehet az ügynek, és csak rajtunk áll, melyiket választjuk. Ezen döntések befolyásolják majd a történet további alakulását, de nem túl nagymértékben. Három befejezése van a játéknak, de akárcsak a Mass Effectnél, ezek fix választások, addigi döntéseink nem befolyásolják azokat.

A már említett „merre induljunk tovább” nem azt jelenti, hogy a térképen megjelenik egy x, hogy ide menj és ezzel meg ezzel beszélj. Homályos utalásokból, képekből, pletykából és Reed jegyzeteiből kell kiszűrnünk a hasznos infókat, például hogy hol lakik a szemtanú. Oakmont lakosai nem bajlódnak házszámokkal, mivel Ők ismerik a városukat, szóval így néz ki egy cím: az Advent negyedben az Old Church Road és a Freedom Avenue kereszteződésétől nyugatra. Ebből kell nekünk bejelölni a pontos helyet a térképen. A játék nem fogja a kezünket, mindenre magunknak kell rájönnünk. Annyi segítséget kapunk, hogy a közintézmények (Kórház, Rendőrség stb.) be vannak jelölve, amelyek adatbázisait használnunk kell további információkért, sőt, néha még víz alá is kell merülnünk a továbbjutásért.

Városnézés

A fő sztori mellett melléküldetéseket is találhatunk elszórva a városban. Igen, találhatunk, mert a legtöbbet úgy tudjuk elindítani, hogy elolvasunk egy eldobott papírdarabot, vagy megvizsgálunk egy tárgyat, szerencsésebb esetben megszólítunk egy NPC-t, és tőle kapunk megbízást. Érdemes figyelni a hajléktalan (hobo) jelölésekre: csak a megjelölt ajtókon tudunk bemenni, itt találhatunk extra alapanyagokat, amikből felszerelést és töltényt gyárthatunk magunknak, de mint említettem, a mellékszálakra is így bukkanhatunk rá. Óvatosan azonban a karantén területekkel, mivel ott a már említett szörnyek laknak, viszont néha muszáj behatolnunk egy-egy nyom miatt, de cserébe a legtöbb alapanyagot is itt szedhetjük össze. A mellék sztorikat érdemes felkutatni, mivel mindegyik egy kidolgozott rövid történet, amik illeszkednek a játék által nagyon eltalált Lovecrafti világhoz és hangulathoz.

Süllyedő dolgok

Ha már szörnyek, ejtsünk szót a harcrendszerről. Finoman szólva is pocsék. Nehézkes a célzás, az ellenfelek folyamatosan mozognak, ugrálnak, alig lehet befogni őket, kevés a töltény, és alapanyagokkal sem nagyon vagyunk ellátva. Viszont van egy ásónk, amivel majdnem mindent leüthetünk, főleg azért, mert a nagyobb ellenfelek rendre beleakadtak a falba, ajtókba, a kisebb rondaságok pedig már egy ütéstől is kimúlnak. Mesterséges intelligenciát ne várjunk, csak jönnek felénk ész nélkül, és támadnak. Ez a program leggyengébb része, amit ki is hagyhattak volna, mivel a nyomozós rész zseniális lett, de a kötelező harci szenvedés igencsak megtöri a hangulatot.

A grafika is elég ambivalens. Az Unreal 4 engine néhol igen látványos dolgokat produkál, máshol meg mintha egy 20 éves játékkal játszanánk. Az emberi szereplők is elnagyoltak és élettelenek, és még a szinkronszínészek sem erőltették meg magukat.

Fennmarad a város?

Ez egy nehéz kérdés, mivel a hangulat nagyon rendben van, nagyon átjön Lovecraft novelláinak hangulata, ahogy Oakmont nyirkos utcáit járjuk. A sztori és a mellékküldetések is jól sikerültek, a nyomozás hatalmas élmény. Az élettelen és ismétlődő helyszínek és NPC-k valamint a gyötrelmes harcrendszer viszont sokat ront az összképen, és mivel nincs azonnali sikerélmény a sok gondolkodás és kutakodás miatt, ezért lehet ez sokaknak el fogja venni a kedvét a programtól. Érződik a lelkesedés és az alapanyag iránti rajongás, ám technikailag nem tudtak felnőni a feladathoz.

Írói vélemény

Eszméletlenül hangulatos és érdekes történet, nagyszerű Lovecrafti adaptáció, a nyomozás nagyon el lett találva, de túl nagy és üres a játéktér, gyenge harcrendszer. Akiknek bejöttek a Sherlock játékok, azok bátran próbálják ki.

Pro

  • nagyszerű hangulat
  • kihívást jelentő játékmenet
  • Lovecraft

Kontra

  • élettelen karakterek
  • túlságosan eldugott mellékküldetések
  • harcrendszer