Elárulom: nem. A hajam az égnek áll, amikor valaki ránézve a screenshotokra hetykén odaböfögi, hogy ez tiszta Borderlads meg Fallout, csak azért, mert itt is Wastelandnek hívják a sivatagot és vannak benne buggyk. Mivel pedig rengeteg ilyen "véleménnyel" (az idézőjel nem a véletlen műve) találkoztam az elmúlt héten, kezdek úgy kinézni, mint egy punk, akit megcsapott a 230. Ez ugyanis egy oltári nagy baromság, ennyi erővel akár vissza lehetne vezetni az egészet a kezdetekig. A Rage-ben vannak fegyverek, amikkel lőni kell... tiszta Wolfenstein 3D!
Nem.
Lopás és lopás között is van különbség. A Rage nem sok új ötletet vonultat fel, sőt, momentán egy sem jut az eszembe. Viszont azok a játékelemek, amiket átvett más sorozatoktól, kerek egésszé állnak össze benne. Ahogy Chris fogalmazott a tesztben, "nehéz fogást találni rajta": és tényleg, lehet nyávogni, amiért a grafikai stílus kicsit rajzfilmesebb és ezért hajaz a Borderlandsre (bár megjegyzem, a Rage első bemutatójakor a Gearbox játéka még sehol sem volt), vagy amiért a küldetések rendszere a S.T.A.L.K.E.R.-ben látott fél-RPG mechanikát használja, viszont teljesen felesleges, mert maga az összhatás így is csillagos ötös. A hangulat megvan, a játék beszippant, van content dögivel és olyan AI irányítja az ellenfeleket, hogy öröm harcolni velük. Akkor most tényleg csak azért fel kell húzni a szemöldökünk, amiért az id nem akart túlságosan eredeti lenni, hanem egy jól kitaposott ösvényt követve ért célba? Ne legyünk álszentek, sokan közülünk szeretik például a Call of Duty sorozatot, holott az utóbbi három rész alig fejlődött valamit. De példálózhatnék a The Elder Scrolls-zal is, ami a Morrowind óta csak butul. Imádom az Obliviont és várom a Skyrimet, de tény ami tény, a sorozat már nem az, ami régen volt. Ezeknél a játékoknál viszont fele annyi elégedetlenkedő sincs. Hogy miért? Egyszerű.
Ezek már bejáratott brandek, megszoktuk, hogy ilyenek és nem várunk tőlük semmi komolyabb újdonságot. Legyenek szebbek évről évre, legyen több a tűz, a vér, az akció és nagyobb a bejárható terület. Forradalom? Ah, kösz, de nem kell, még a végén pont azt csesznék el, amit a legjobban csipázunk. Ez a hozzáállás nem csak a rajongóknak, de a fejlesztőknek és a kiadóknak is kényelmes, mert tudják, mit kell leszállítani a kellemes eladási adatok érdekében. S bár megannyi sorozatnál beválik a dolog (GTA, Halo, NFS, meg persze a sportjátékok), a friss IP-ket rögvest kritika éri, amiért nem robbantanak valami sosem látott extrával. Ha a Rage két éve jelent volna meg és most jönne a Rage 2, biztos vagyok benne, hogy többen lennének optimisták a játékkal kapcsolatban és nem hasonlítgatnák olyan címekhez, amik még csak nem is FPS-ek (a Borderlands és a Fallout is a szerepjátékokhoz áll közelebb, persze nem azonos arányban). Így viszont, hogy a Rage új, ráadásul a többször forradalmi játékokkal előálló id munkája, könnyen kiborul a fanbili és vele együtt a kaki, amit felhalmozott a mocskolódó tömegkultusz.
Jó lenne tehát eldönteni, mit is akarunk valójában. Ha tényleg csak az újdonság érdekel, rendben, de akkor ne legyünk elnézőek semmivel, hanem álljunk ki az álláspontunkért. Amennyiben viszont van, ahol nem zavar a frissesség hiánya, akkor az új IP-knél is nyeljük le a békát és adjunk nekik egy esélyt ahelyett, hogy már az első trailer híre alá benyögjük, hogy "ez tiszta Borderlands"...
Szerintem.
Tényleg csak az új ötlet lehet jó?
Pár napja végeztem ki a Rage-et először, s már neki is estem a Nightmare fokozatnak. Meg kell mondjam, nagyon élveztem a játékot, számomra hozta az elvárhatót, mi több, a mellékes tartalma van olyan terjengős, hogy az is elégedett lehet vele, aki a több tíz órát felölelő szerepjátékokhoz szokott. (Egyik barátomnak 8 óra volt benne úgy, hogy alig haladt előre a sztoriban). De mindez hiába, ha a fórumokat elárasztja a fika tengere, mondán, a játék különböző elemeivel már máshol is találkozhattunk. Komolyan, ez akkora baj?
Carmack - nevezzük csak id-k - nem tudja elkövetni azt a hibát amit a biliborogató suhancok egyenesen megkövetelnek tőle: Eredetiség...Ha megkérdesz egy nyighajt mire is gondol ilyenkor,nem fog tudni válaszolni. Naná,hiszen azt várja hogy majd a játék adja meg neki a választ.
Aztán ha végig játszotta a gammát mondani is csak annyit tud legfeljebb: nem ezt akartam,nem ilyenre vágytam...
Hanem?
Milyenre?
Hát...majd Ti megmutatjátok!!!
Oké,elvégre erről szól az egész,ők elkészítik,mi pedig játszunk vele.
Sokan érzik eredetinek magukat attól hogy az eredetiséget kérik számon,de ez csak humbug.
Mire gondolsz kis kanász? Háát...
Mi az ami kell? Az élmény,a hangulat. A Rage-k van hangulata? És lehet a Rage egy élmény maga? Nos innentől kezdve csak az a lényeg hogy fogékony vagy e erre a hangulatra és élményre,avagy sem. Mert az maga a játék.
De hogy jön ide az eredetiség??? Valaki magyarázza el légysziiii
Ott van például az Amnesia nevű kis szösszenet. Eredeti? A túrót. Maximum egyedi...és a játéktörténelem legjobb horrorja.
Azon kívül abban is kőkemény igazság van amit dragon mondott. Vagyis: addig amíg egy fejlesztő team nem tudja túllépni a saját árnyékát...márpedig az id most túllépte.
És akkor jöhet a Doom 4!!!
Játékmechanikák, helyszínek, történeti elemek, stb., szinte biztosan van egy (vagy több) olyan elem ezek közül, amit láttál már valahonnan. Ha máshonnan nem, hát egy regényből vagy egy filmben, esetleg egy festményen (bár ez ritka).
Azért azt nem szabad elfelejteni, hogy a játékfejlesztőknek is kell az inspiráció, ugyanúgy ahogy a filmkészítőknek is, s még a legeredetibbnek (tűnő) titulált alkotásoknál is megfigyelhető bizonyos szintű hasonlóság a korábbi alkotásokkal. Ezt az interjúkban amúgy nem is szokták letagadni a fejlesztők.
Ma már olyan, mint "színtiszta" eredetiség, nincs. Inkább adott témát/történetet/helyszeneket/mechanikát láthatsz más formában. Itt csak az a kérdés, hogy a hasonlóság(ok) mellett mit tud még nyújtani a játék, illetve betartja-e a videojátékok egyik (egyetlen?) legfontosabb aranyszabályát: szórakoztató-e?
Ha igen, akkor nincs miről beszélni.
Alább természetesen nem azokra gondolatom, akiknél technikai okok miatt nem játszható, mert az ő felháborodásuk nyilván jogos, hanem azokra, akiknél már egy-egy két évvel ezelőtti cím is térdre vágja a gépet, ami adott esetben még jól is lett optimalizálva. Kérdem én: tudja valaki hogy nincs meg ehhez a gépe, (nekem sem egyébként, meg sajnos máshoz sem, én is "szomszédolok" vele) akkor mégis mi a jó életnek erőlteti? Mert az oké, hogy a feltüntetett konfigon sem fut és kiakad valaki, de mikor annak éppen csak a fele van és szidja az összes felmenőjét a fejlesztőknek, hogy "nem indult el ez a fos, ha meg igen akkor akadt, mint a szemét" azt már valahol nem tudom megérteni.
@Chocho: gondolom próbáltad javítást, meg a neten keringő trükköket. Sajnos te vagy az a kategória, akit elsőre említettem ebben a kommentben. Ahol adott a gép, de az sem elég. Talán jön még valami folt, mert ez így tényleg csúnya húzás, hogy pont az elsődleges platformnak megjelölt eszközön bugzik...
Áh, az olyan cuki kisfiús! XD
@]{redenc:
PC-n szó szerint játszhatatlan nálam. Nem viccelek, leáll tölteni és megy a zene. Ennyi. Xbox 360-on már más a helyzet, ott kész álom, csak ugye a játék ára borsos és igaz ami igaz, ha valaki friss belépő a konzolok világába, akkor nem ez a legajánlottabb vétel.
@Blackplague:
Érdemes nekiesni Ádi, én mondom, hogy susulyka jó. Az IA tényleg csillog Nightmare-en és végre olyan a kihívás, amilyennek szeretem.