Az egész cécó november 19-én kezdődött, mikor már külföldön, -- és talán itthon is -- a boltok polcain csücsült az Underworld. Vége az embargónak, és sorban jelenhetnek meg az értékelések, köztük a gamespotos Guy Crockeré is (akiről az hírlik, nem szereti Lara játékait), de az Eidos megkérte őt, hogy ha az értékelése 80 százalékosnál rosszabb, akkor csak hétfőn jelentesse meg!

A nagy Tomb Raider-balhéA nagy Tomb Raider-balhé

Ezután érdekes módon csend következett, látszólag nem jutott el a nagyközönség elé a kérelem, aztán 21-én a videogaming247 portál arról számolt be, hogy a GamesRadar oldala a játék megjelenésének tiszteletére átnevezte magát Tomb Radarrá, és hogy a játékra eddig összesen csak két 90 százalékos értékelés érkezett, ezek közül egyiket a GamesRadar, a másikat a ConsoleMonster adta. Még aznap délben robbant a bomba, és futótűzként kezdett terjedni a hír, arról hogy az Eidos megkísérelte visszatartani a negatív értékeléseket, több-kevesebb sikerrel -- réven ekkora már számos értékelés jelent meg, amelyek közül a többség 80 százalék alatt volt.

A vádakra meglepő őszinteséggel válaszolt az Edios PR-cége, a Barrington Harvey képviselője: „Ez igaz, az Edios kérésére próbáljuk szabályozni az értékeléseket. Az a célunk, hogy a lehető legmagasabban tartsuk a metacritices pontszámot, és a sorozat menedzsere arra kért minket, hogy ezt az a játék megjelenéséig csináljuk, csak hogy ne kedvetlenítsük el a játékosokat, még mielőtt megvennék a játékot.” Arra a kérdésre pedig, hogy miként reagáltak az Eurogamer 7/10-es értékelésre, azt a választ kaptuk, hogy problémákat okozott.

Még mindig péntek, november 21-e van, mikor még több oldal kezd el az ügyről írni, sőt egyesek már a párhuzamot is látják a tavalyi Jeff Gerstmann-ügy (a cikkírót kirúgták, mert egy negatív kritikát írt az Eidos Kane & Lynch: Dead Men című játékáról) és e között. Később az esti órákban, látva, hogy állnak a dolgok, megérkezett a Barrington Harvey reakciója, és a cégtől Simon Byron megpróbálta tisztázni az esetet.

A nagy Tomb Raider-balhéA nagy Tomb Raider-balhéA nagy Tomb Raider-balhé

„A Barrington Harvey nincs abban a helyzetben, hogy megmondhatná a kritikusoknak, hogy mit írhatnak. Imádjuk a Tomb Raidert, és szerintünk megérdemli a 80 százalékos értékelést, de persze, ha valaki nem ért ezzel egyet, az az ő dolga. Az egyezségünk értelmében csak akkor kaphatnak az újságírók egy példányt a játékból, ha beleegyeznek, hogy november 19-e előtt nem jelentetik meg az értékelésüket. Más kitétel nem volt.” -- Byron azt is elárulta, mi volt a probléma az Eurogamer értékelésével. -- „A kérdéses Eurogamer-értékelés olyan értelemben okozott problémát, hogy számos kiesebb hiba volt benne, de a mentségükre szóljon, hogy az oldal gyorsan kijavította ezeket.”

„A Barrington Harvey a hétvégén keményen dolgozott, hogy a Tomb Raider: Underworld értékeléseit összhangban tartsa a cég belső becsléseivel, azonban azt feltételezni, hogy valahogyan csendben vissza tudnánk tartani értékeléseket, az egy kicsit erős.”

Másnap megjelent a GameSpot értékelése, amely tízből hét pontot adott, miközben a Metacriticen a játék egy jó (77%), de nem kiemelkedő átlagértékelést kapott. Érdemes hozzátennünk, hogy a platformok közül a PC-s verzió vezet (igaz, csak négy értékelés után), míg a második helyen a PS3-as verzió áll, a bronzérmet pedig az Xbox 360-as kiadás kapta.

Mint láthatjuk, öt nap leforgása alatt felbolydult a világháló, és mindenki utálni kezdte az Eidost. Aki hasonlóképpen gondol, azt tökéletesen meg tudom érteni, mert ez a mozdulat nem csak a játékosoknak árt, hanem a cégnek is, mert könnyen elveszítheti a belé vetett bizalmunkat.