A klímaváltozás napjainkban egyre felkapottabb alapötletnek számít a szórakoztatóiparban. Jelenleg elsősorban a katasztrófafilmek és a sci-fi regények közkedvelt témája (a magyarul is megjelent művek közül a Vízvadászt, a Hajóbontókat és a Teamesternő könyvét érdemes elolvasni, ha valaki közelebbről is megismerkedne a climate-fiction néven emlegetett alzsánerrel), de már kezdik maguknak felfedezni a játékfejlesztők is. Jó példa erre a Pajama Llama Games legújabb alkotása, a Flotsam, ahol egy vízzel elárasztott világban kell boldogulnunk, műanyagból és uszadékfábólm épített városunkkal.

Persze azt már az elején fontos leszögezni, hogy a Flotsam a téma könnyedebb, nem épp véresen komoly oldalát ragadja meg, így a rikító színek és a rajzfilmszerű grafika mellett könnyedén megfeledkezhetünk arról, hogy lényegében vízbefúlt szerencsétlenek milliárdjainak a hátán felmászva építgetjük épp szemétből tákolt kis birodalmunkat.

flotsam-early-access-cover.jpg

Elvitte a szökőár

A Flotsam alapjait tekintve egy viszonylag egyszerű városépítős játék. A kampány kezdetén mindössze három emberrel, egyetlen központi épülettel, némi élelemmel és ivóvízzel vágunk neki a kalandnak, célunk pedig először egy vitorla beszerzése, hogy mozogni tudjunk, utána pedig a puszta túlélés, lehetőleg minél tovább. A két, embereink által beszerezhető alapanyag, a műanyag és az uszadékfa (illetve később a fémroncsok), ezeket felhasználva pedig egy komplett, virágzó várost építhetünk fel, miközben végighajózunk a viszonylag egyforma pályákra osztott végtelen óceánon.

Embereink alapvetően amolyan mindenesek, akiket nem irányíthatunk közvetlenül, de ha valami feladat adódik, azt gond nélkül meg tudják oldani. Ha kell, alapanyagokat halásznak ki a vízből, ha kell, építkeznek, ha kell, a legkülönfélébb alkatrészeket állítják elő a rendelkezésünkre álló nyersanyagokból. Cserébe azonban akad pár igényük is: élelemre és vízre van szükségük, plusz néha aludni is akarnak valahol, ha pedig ezek közül valamihez nem jutnak hozzá, relatív gyorsan fűbe harapnak, ami nyilván se nekünk, se nekik nem jó.

Ahogy haladunk előre a véget nem érő óceánon, úgy lesz majd lehetőségünk új túlélőket felszedni legénységnek, illetve ha elég kutatási pontunk összegyűl, akkor akár új épületeket is feloldhatunk, amik a továbbiakban nagyban megkönnyíthetik az életünket például az ivóvíz automatikus előállításával vagy jobb ételek készítésével.

Menedzsment kezdőknek

Noha a Flotsam kampánya során egy komplett város megtervezése, felépítése és életben tartása lesz a feladatunk, megijedni mégsem kell, hiszen a játékmenet messze nem olyan mély és összetett, mint mondjuk a nemrég megjelent Planet Zoo esetében, inkább a casual oldalról közelíti meg a témát. A nyersanyagokból van bőven minden pályán, valamint embereink szükségletei sem olyan eget verőek, így ha nem akarjuk szándékosan elszúrni a dolgot, akkor jó eséllyel sokáig életben tudjuk tartani őket. Ezen túl pedig, amolyan extra segítségként, minden egyes pályán található egy vagy több település/víztorony/épületroncs, amit kifosztva további értékes nyersanyagokhoz juthatunk.

Ami viszont kifejezetten kellemetlennek (vagy inkább idegesítőnek) mondható, az a nyersanyagok kezelése. Alapvetően mindennek el kell jutnia egy raktárba, mielőtt újra felhasználhatjuk őket, így például hiába van egymással szembe a munkapad, ahol előállítjuk a tűzifát és a desztilláló, ahol felhasználnánk, nem lehet egyikből közvetlen a másikba átrakni a tüzelőt, előtte el kell vinni a legközelebbi raktárba is (ahonnan jó eséllyel ugyanaz az ember fogja elvinni, aki az előző pillanatban lerakta oda).

Ez a jelenség alapjáraton inkább csak bosszantó, de amikor például azért éheznek az embereink, mert a szárított halat el kell tenni a raktárba, mielőtt megehetnék, az már kifejezetten idegesítő. A helyzetet tovább rontja az útkeresés is. A szárazföldön sétálva és a vízben úszva még egész jól elboldogulnak embereink, de ha hajóba szállnak, akkor hirtelen jóval nehézkesebb lesz számukra a navigáció. Sokszor fennakadnak az épületeinkben vagy egymásban, legrosszabb esetben pedig megoldani sem tudják a dolgot, csak mennek makacsan előre a stégnek, amíg újra nem indítjuk a játékot.

Merre tovább a szeméttengeren?

Bár a Flotsammal jelenleg is el lehet lenni pár óráig, azért a játékot így se lehet olyan eszeveszetten tartalmasnak mondani. A legtöbb pálya nagyjából ugyanúgy néz ki, és jelenleg az épületek felhozatala sem a legizmosabb. Mindezt azonban szerencsére tudják a fejlesztők is, akik ennek megfelelően egy egész ígéretes ütemtervet tettek le az asztalra. Érdemes viszont megemlíteni, hogy a lentebb részletezett újításokhoz nem adtak meg határidőket, mondván, mindegyiket addig szeretnék csiszolni, amíg tökéletesen nem működik, és csak utána adják majd hozzá az adott elemet a játékhoz.

Első körben a közösség által legtöbbet kért funkciók kerülnek majd elő: javul a mesterséges intelligencia és az útkeresés, kicsit részletesebben is beleszólhatunk a raktárak menedzselésébe, illetve jobban ránagyíthatunk majd az embereinkre. Ezután érkeznek a váltakozó napszakok és a váltakozó időjárás (utóbbihoz külön speciális épületeket is kapunk majd, bár hogy mik ezek, arra egyelőre nem derült fény), végezetül pedig jönnek a különböző elérendő célok is, amikre már csak azért is nagy szükség van, mert a jelenlegi szimpla, „csak” túlélésre fókuszáló játékmenetre azért relatíve hamar rá lehet unni.

Úszólecke

Összességében a Flotsam, bár korántsem egy hibátlan játék, könnyed kikapcsolódásnak abszolút jó választás lehet. A színes, életvidám grafika és a viszonylag egyszerűnek mondható játékmenet miatt akár fiatalabb játékosok is leülhetnek elé, ráadásul, ha a fejlesztők tartják magukat az ütemtervben foglaltakhoz, akkor egy igen kellemes városépítős címmel lehetünk majd gazdagabbak valamikor a közeljövőben.