Felfedezés, építkezés, kereskedés és harc – ezekkel a szavakkal írja le a Boxelware a honlapján az új játékát, az Avoriont, amely egy procedurálisan felépülő, nyílt világú, kooperációs élményre kihegyezett űrhajós játék, amiben lényegében olyan űrhajóval vághatunk neki a galaxis közepéig vezető útnak, amilyennek csak akarunk, és úgy érhetjük el célunkat, ahogy csak akarjuk.

Space Minecraft

Hogy hogyan röpködhetünk olyan űrhajóval, amilyennel csak akarunk? Nos, egyszerű: a játék magja egy moduláris építőrendszer, aminek hála saját magunk legózhatjuk össze a hajóinkat. És nem csak hatalmas kockákról van itt szó, hanem mindenféle alakzatról, szóval elég jelentős mértékben meghatározhatjuk űrhajónk formáját.

Ráadásul mindenféle jóságot is ráaggathatunk masinánkra, úgymint fegyvereket, pajzsgenerátorokat, vagy éppen extra hajtóműveket, amik segítenek az űrben történő manőverezésben. Lényegében bármilyen hajót összeeszkábálhatunk a fürge vadászgéptől a sebes cirkálón át olyan óriásokig, amik bendőjébe kisebb hajókat is elhelyezhetünk – és ezeket aztán külön-külön irányíthatjuk.

Persze senki se higgye azt, hogy mindjárt a játék elején birodalmi csillagrombolókat alkothat komplett vadászgép ezredekkel (ami amúgy nem lehetetlen, lelkes játékosok már most megalkottak az Avorionban több űrhajót olyan sci-fikből, mint a Star Wars, a Babylon 5 vagy a Battlestar Galactica). Nem, kezdetben bizony csak egy apró bányász drónunk van, amivel elkezdhetjük a bányászatot, hogy aztán szorgos munkával megszerezzünk mindent, amivel megépíthetjük a hőn áhított gép-űrmadarat.

A rendszer jól működik, bár kell némi „tervezői érzék” és gyakorlás ahhoz, hogy az ember tényleg összerakja azt, amit elgondol. Negatívumként talán azt lehet felhozni, hogy néha a kamera nem hajlandó kooperálni velünk, így nem mindig sikerült pontosan belőni az adott elem helyét.

Az űr a legvégső szabadság

Mint írtam, a játék sandbox jellegű, a világűrt pedig procedurálisan építi fel, szóval a változatosságra nem lesz panasz. Itt röpködünk mi, az MI és a többi játékos. Hogy mivel ütjük el az időnket és hogyan teszünk szert anyagi forrásainkra, az teljes mértékben tőlünk függ.

Összeállhatunk másokkal kalózkodni vagy kereskedelmi klikket alkothatunk. Lehetünk magányos vállalkozók, vagy random embereket megtámadó vad banditák, esetleg a csillagködöket nyersanyagért feltúró kutatók. Az egész kicsit olyan, mint valami csillagközi vadnyugat, ahol nem lovas kocsik, hanem űrhajók vannak.

És bizony az űr itt meglehetősen zsúfolt, rengeteg kizsákmányolható forrás van, szóval nem kell attól tartani, hogy kezdőként nem lesz esélyed. Már a tutorial eljuttat oda, hogy megépítsd első saját hajódat, bár itt jegyezném meg, hogy a tanító program kissé bugos, nálam például lazán elakadt az egyik feladatnál – harminc percet szántam egy szikla eldózerolására, és még utána is csak azt kérte tőlem, hogy bányásszak abból a sziklából, ami már nem is létezett, miközben a rakterem roskadásig volt nyersanyaggal. De ugyanez a "beakadás" több más esetben is megtörtént, ami roppantúl idegesítő, már csak azért is, mert a játék sok szöveget a képernyő közepére ír ki szép nagy betűkkel.

Potenciális szórakozás

Az Early Access kipróbálása előtt szkeptikus voltam ezzel a játékkal kapcsolatban, mert a leírtak alapján úgy éreztem, hogy a Boxelware túl sok mindent akar egyetlen programba belezsúfolni. Procedurálisan felépített sandbox játék teljes szabadsággal, többjátékos móddal és űrhajóépítéssel? Sok lesz ez egyben. De az Early Access változat kipróbálása után azt kell, hogy mondjam, működik a dolog, és bár könnyű elveszni benne, illetve még szép számmal akadnak bugok, az Avorion nagyon addiktív és szórakoztató. Ha elkészül, kellemes meglepetés lehet belőle.