Eljött a pillanat, a GDC 2019-en végre kiderült, hogy mivel óhajt a Google beszállni a videojáték iparba. Ez lenne a Stadia, egy olyan streaming szolgáltatás, aminek hála úgy játszhatunk videojátékokkal, hogy nem fog számítani, milyen platformot használunk. PC, tablet, tévé vagy telefon, édes mindegy, a Stadia mindegyiken ugyanazt a minőséget szolgáltatja.

Platform játékosoknak, nézőknek és fejlesztőknek

Sundar Picha, a Google vezérigazgatója kezdte el a GDC 2019-et, méltatva kicsit a cég érdemeit. Így felemlegette, hogy az AlphaStar StarCraft 2 játékosokat vert meg, hogy a partnereik konyhájára az elmúlt négy évben 110 milliárd dollárt hoztak, és persze felvázolta, kiknek is készül a Stadia: a játékosok mellett azoknak, akik szeretnek videojátékokról készült videókat nézni és persze a fejlesztőknek.

stadia-logo.png

Picha után az alelnök, Phil Harrison vette át a szót, aki gyorsan elmondta, mire voltak képesek már tavaly, a Project Stream keretében, ami a Stadia első tesztje is volt egyben. Az elmondottak szerint a Project Stream keretében az Assassin’s Creed: Odyssey-t 1080p-ben és 60 fps sebességgel voltak képesek a tesztben résztvevő játékosoknak streamelni. És ez csak a teszt, mert a terv az, hogy a Stadia indulásakor a játékok már 4K-ban és 60 fps-sel fussanak – és ezzel egyidejűleg ugyanezen minőségben streamelhetjük azokat a Youtube-ra –, a jövőbeli cél pedig a 8K és a 120+ fps.

A Stadia működését prezentálták is a színpadon. A Google egyik munkatársa egy laptopon kezdte el futtatni az Assassin’s Creed: Odyssey-t, ami az ígéretek szerint hosszadalmas le- és betöltés nélkül alig pár másodperc alatt elindult egyetlen kattintással. Ezután átváltott egy telefonra, majd egy – Harrison szerint nem túl erős – PC-re, végül jött egy tablet és egy tévé, amire nem volt rákapcsolva semmilyen konzol. S az úriember minden alkalommal ott folytatta a játékot, ahol az előző platformon abbahagyta, miközben mindegyiken pillanatok alatt betöltődött a játék, a minőség pedig a lehető legjobb volt.

Kontroll

A Stadia támogatja a hagyományos vezérlő eszközöket, vagyis a billentyűzetet, az egeret vagy éppen az érintő képernyőt, ugyanakkor a Google piacra dobja a kifejezetten a Stadiához készült Stadia Controllert, ami leginkább az Xbox One kontrollerére hasonlít. A jól megszokott gombokon kívül két extrával is bír.

stadia-controller-google.jpg

Az egyik a Capture Button, ami technikailag a PS4 kontrolleréről ismer Share-nek felel meg. Lenyomva azonnal megoszthatjuk a játékról készült videót a Youtube-on, vagy – hála a State Share funkciónak – az egész játék-momentumot. Ez alatt azt értem, hogy ha például egy horror játékban valami rendkívül félelmetes esemény történik meg velünk, akkor arról már nem csak egy videót adhatunk közre, hanem lehetővé válik az, hogy a követőink akár maguk is végigjátszhassák azt a momentumot pont úgy, ahogy mi megéltük.

A másik extra gomb a Google Assitant Button. Ahogy nevéből leszűrhető, ez a Google Assistanttal áll kapcsolatban, és lehetővé teszi, hogy egyetlen gombnyomással, a programból kilépés vagy másik eszköz használata nélkül kereshetünk segítséget – akár a Youtube-on, akár fórumon, akár a Google-ben –, ha elakadunk a játékban.

A Stadia Controller természetesen vezeték nélküli csatlakozással bír, és mindegy, milyen masinán akarunk játszani, mert WiFi segítségével közvetlen az adatközpontokhoz kapcsolódik.

Közösségi multiélmény

A mai világban igen fontossá váltak a többjátékos játékmódok és az ezekből fakadó közösségi élmény valamint a játék, mint szolgáltatás koncepciója. A Stadia természetesen támogatja ezeket is, sőt a többjátékos móka stabilabb lehet, mint amilyen most.

Mivel a Stadia esetében minden felhasználó kacifántos internet utak helyett egyenesen az adatközpontok egyikére kapcsolódik, és az szolgál játékplatformként, elviekben nem kell lagoktól és megszakadásoktól tartanunk, mi több, az elhangzottak alapján a csalóktól és a hekkerektől is nagyobb biztonságban leszünk.

A közösségi élményt fokozza majd a már említett State Share valamint a Style Transfer ML, amit úgy kell elképzelni, mintha a játékra ráhúznánk egy speciális szűrőt. Emellett a Google elképzelése szerint a Stadia maximálisan támogatja a cross-platform játékot.

Az is érdekes elképzelésnek tűnik, hogy ha a Youtube-on mondjuk nézünk egy videót a Doom Eternálról, akkor lesz egy közvetlen link, amire rákattintva öt másodperccel később belevethetjük magunkat a játékba. Ugyanígy működni fog ez a funkció más videóknál is, például, ha egy NBA-s közvetítés nézése közben kedvet kapunk egy kis digitális kosarazásra, csak kattintunk egyet és máris fut az NBA 2K aktuális része.

Itt jegyezném meg, hogy a Doom Eternallal nem véletlen példáztam. Marty Stratton, az id Software executive producere maga jelentette be a GDC 2019-en, hogy ez a játék kijön a Stadiára, és 4K-ban, HDR-rel valamint 60 fps sebességgel fog futni.

doom-eternal-id.jpg

És még valami: ugyan ez már nem az online közösségi, hanem a lokális csoportos élményt támogatja, de a Stadia az osztott képernyős játékokat is támogatni fogja, amik úgyszólván kikoptak az iparból az elmúlt években, főleg azért, mert eléggé hardverigényessé váltak a programok. A Stadiánál viszont ez a helyzet nem áll fenn, így egyetlen tévén vagy monitoron több képernyőn is futtathatjuk a játékot, sőt még online barátok is becsatlakozhatnak majd.

A jövő zenéje

A Stadiát a frissen megalapított Stadia Games and Entertainment fogja összefogni, aminek élére az EA Motive-ot tavaly elhagyó Jade Raymond került. A stúdió már most rengeteg fejlesztővel és kiadóval áll kapcsolatban, köztük a Ubisofttal és az id Software-rel.

A Stadia támogatja a Unity-t és az Unreal Engine-t, ugyanígy a Linux és Vulkan API-t, valamint a Havok fizikai motort. És ez csak pár a számtalan partner közül, akik már elkötelezték magukat a Stadia mellett.

A fő hardvergyártó az AMD lesz, és az ígértek szerint a Google játékplatformját dinamikusan fejleszthetőre tervezték, és jóval erősebb lesz, mint az Xbox One X vagy a PS4 Pro, 10,7 teraflopos sebességgel bír majd a GPU. Amire szükség is lesz, ha tényleg meg akarják valósítani a rajtkor a 4K-s felbontást és a 60 fps sebességet. A hardverállomány amúgy így néz ki:

stadia-specs-google.jpg

És, hogy mikor indul el ez az egész? Nos, a tervek szerint még idén, 2019-ben. Egyelőre Észak-Amerikában, Nagy-Britanniában és Európa nagy részén tervezik elindítani, további részleteket pedig a nyár folyamán tudhatunk majd meg, ami nem is baj, mert rengeteg kérdés nincs még megválaszolva. Például milyen netsebesség kell majd mindehhez, mennyibe fognak kerülni a játékok, egyáltalán hogyan vásárolhatjuk meg őket. És persze, hogyan hat majd mindez a játékiparra?