Uncharted, The Last of Us, Until Dawn, God of War. Néhány PlayStation-exkluzív cím az elmúlt évekből, évtizedből, de egyik sem forrt annyira egybe a branddel, mint a Gran Turismo, amely végigkísérte a PlayStationt, annak összes generációja alatt. A Polyphony Digital és Jamaucsi Kazunori szériájának első része 1997. december 23-án jelent meg, majd minden generáció alatt befutott egy-két versenyjáték.

A sorozat látványos fejlődésnek indult, majd látványos mélyrepülésbe kezdett, aminek okait főleg az 5. és 6. részben elkövetett hibák jelentették. A PS4-re bejelentett Gran Turismo Sporttól a rajongók azt várták, hogy visszaadja a széria némileg megtépázott hírnevét, de ez sem sikerült teljesen, viszont a Tag Hauer örülhetett, hiszen az egész játék a svájci óramárka reklámja lett. Tavaly, a PS5 bemutatóján aztán a Sony közölte, hogy készül a Gran Turismo 7, amely – legalábbis az ígéretek szerint – visszatér a sorozat gyökereihez…

Olyan szempontból biztosan, hogy a Gran Turismo 7 egy klasszikus versenyjáték, egyszemélyes móddal, erős online résszel és számos újdonsággal. Jamaucsi Kazunori egy interjúban azt állította, hogy a GT7 a „múlt, a jelen és a jövő” sportjátéka lesz, ami azt jelenti, hogy a GT1-GT4 által kínált élményt adja majd vissza, miközben a GT Sportból is átemel elemeket.

Igaz, a játék eddig nem sokat mutatott meg magából, de azt már tudni lehet, hogy versenyzői karrierünk kiindulópontja az ún. GT Town lesz, mely csomópontként szolgál a különböző lehetőségek eléréséhez. Innen lehet elmenni autósiskolába, új és használt járgányokat venni, tuningolni, benevezni bajnokságokra és így tovább. A játékon a kedves asszisztens, Sarah vezet végig, bár azt hozzá kell tenni, hogy erősen kiábrándító 2021-ben még mindig az egérmutatós kiválasztást látni, ami már a GT4-ben is nevetséges volt, azóta pedig több, mint másfél évtized eltelt. Nem kéne már egy kicsit modernizálni, drága Kazunori úr?

A lehetőségek nagy részét még a titok fátyla fedi, de az biztos, hogy Amerika/Európa/Ázsia/Óceánia leghíresebb aszfaltcsíkjai, útjai mind helyt kapnak a GT7-ben. A Gran Turismo mindig is autókról, az autók szeretetéről szólt, bár a GT6-ban szereplő több mint 1200 járgány több, mint túlzás volt, különösen amiatt, hogy az autók nagy része még műszerfallal sem rendelkezett.

Hiába, kevesebb néha több. Reméljük, a Polyphonynál nem vetik el a súlykot, és azok a járgányok, amelyek a játékban szerepelnek, belül és kívül is normálisan ki lesznek dolgozva. Azt már tudjuk, hogy a Porsche és az Aston Martin biztosan szerepelni fog a választható versenygépek között, és azt is, hogy ezeket kategóriákba rendezve, kemény kreditekért lehet majd megvásárolni. Mindennek ez az alapja: a versenyekért (vezetői) pontot és kreditet gyűjtünk, amit aztán elkölthetünk autók vásárlására vagy éppen a tuningboltban.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A versenyjátékok sokat változtak az elmúlt két évtizedben, elég csak a Forza-sorozat „nyitott” világára gondolni, így kérdéses, hogy a választható földrészek, versenypályák, versenytípusok (normál/idő/drift stb.) koncepciója mennyire fog bejönni a játékosoknak. Az biztos, hogy a GT7-ben a szimulációs jelleg erős lesz (persze ehhez ki kell kapcsolni a különböző vezetéstechnikai segédleteket), és az is, hogy egy új felfüggesztés vagy levegőszűrő megvásárlásával az adott autó menettulajdonsága is változni fog: a helyes választáshoz szerencsére segítséget nyújt a program, hiszen minden egyes alkatrészről meg lehet tudni valamit.

Technikai szempontból már biztos, hogy a Gran Turismo 7 a lehető legjobb élményt fogja kínálni: elég csak a 4k/60 fps-re, a 3D audioélményre (motorhangok alapján is meg lehet különböztetni, hogy milyen autók vannak előttünk/mögöttünk) gondolni, és remélhetőleg az olyan problémás dolgokra is odafigyelnek a fejlesztés alatt, mint a megfelelő sebességérzet vagy az idő-visszatekerés implementálása: utóbbi már a versenyjátékok alaptulajdonságának számít, amivel a kevésbé hardcore réteget is el lehet érni, hiszen mindig van mód a javításra. És persze szükség van stabil netkódra, ha a Polyphony a Turismo 7-be is tovább akarja vinni a GT Sport e-sport vonalát.

December végén a Sony szép csendben eltolta a Gran Turismo 7 premierjét, hiszen az első trailerben látott „first half of 2021”-ből már csak a 2021 maradt. A Polyphony Digital a GT7-tel remélhetőleg nem ragad a múltban, és valóban egy mai koroknak megfelelő versenyjátékot ad ki, amelyet minden szempontból élvezni lehet. Kiderül. A remény hal meg utoljára.