A Humankind az Endless-játékokról elhíresült Amplitude Studios műhelyében készül, mely egyben az első, nem Endless jelzővel ellátott címük is lesz. Az igen ambíciózus projekt első ránézésre, de még másodikra sem tagadhatja le, hogy a Sid Meier’s Civilization-sorozatnak állítana konkurenciát: a valós történelmi alapokra (kultúrákra, technológiákra, alakulatokra) építkező 4X stílusú körökre osztott stratégiai játékról van ugyanis szó. Az Amplitude Studios évek során felhalmozott tapasztalatában joggal bízhatunk, pláne, hogy projektjüket szokás szerint nyíltan, az OpenDev program keretében, a közösség bevonásával folytatják.

Endless Civilization

Az OpenDev jellegéből adódóan még elég sok minden képlékeny, de az már most látszik, hogy minden, eddig bevált játékmenetbeli elemet igyekeznek beemelni a Humankindba, olyannyira, hogy az Endless Legend játékosainak egy rakás megoldás igen ismerős lesz. Az ott debütált specializált városnegyedek visszatérnek és ezúttal szomszédsági alapon bónuszokat is kapnak, ahogy a megyékre osztott térkép sem újdonság, melyen az ott bóklászó ellenséges csapatok mint egy arénában küzdenek majd egymással. Szintén láttuk már a spéci épületeket, melyek szintén egy-egy hatszöget kérnek maguknak és fincsi bónuszokat adnak, illetve a városi projekteket, melyek helyet nem foglalnak és esetenként többször is „legyárthatók”.

De ismerős lehet egy sor másik játékmechanikai alappillér is. Főbb nyersanyagaink az élelem (ettől nőnek a városok), pénz (ettől mozog a világ), kutatási pontok (ettől halad a világ), és a termelés (ezzel termelnek a városok). Mindezeket a városaink termelik, melyek a rendelkezésre álló lakosság létszámától függően „művelhetnek meg” mezőket a megyéjükben. Ahogy nőnek az emberkaptárak és szaporodik a nép, úgy nő az elégedetlenség is, melyet kajával, cirkusszal vagy erőszakkal tarthatunk kézben, vagy rendelkezhetünk arról, hogy városaink egy bizonyos szintnél ne nőjenek tovább. Természetesen lesznek stratégiai és egyéb fontos nyersanyagaink is, melyek magát a civilizációt is előrelendítik, mint a réz, vas és egyéb ásványkincsek, amiknek kitermeléséről külön gondoskodnunk kell a megfelelő infrastruktúra kiépítésével.

Az emberiség történelme…

Az ismerős elemek mellett újdonságok is érkeznek, a legfőbb, hogy várostojásainkat nem telepesekkel, hanem hadseregeinkkel hozhatjuk létre. Egy kisebb pénzmagért és némi építkezéssel töltött időért cserébe bármely megyében lehelyezhetünk egy helyőrséget, melyet mindaddig szabadon mozgathatunk, amíg úgy nem döntünk, hogy város lesz belőle. Ez természetesen újabb adag pénzmag és idő befektetésével érhető el, a települések minden előnyével és hátrányával együtt.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A történelmet döntéseink is befolyásolják, melyek között akadnak rövidtávú és hosszútávú határozatok is. Az első szcenárióban például határozhattam arról, hogy új városom elengedje-e az adósságot minden odaköltözőnek (ezzel népességrobbanást és elégedetlenséget okozva), vagy kegyetlenül szedjem be azt (ezzel az államkincstárat feltuningolva). Ilyen döntéshelyzettel a játékban bekövetkező eseményektől, egyéb dolgok együttállásától függően az ígéretek szerint sokszor találkozhatunk majd, és alapjaiban határozzák meg ideológiánkat és ezzel civilizációnkat.

…a háborúk történelme

Amit kicsit bővebben kipróbálhattunk a rendelkezésre álló hat szcenárió során, azok a csaták voltak, melyek, mint említettem, egész megyéket ölelnek fel. Az alaphelyzetben egyetlen hatszöget foglaló seregek több egységből állnak, ütközet esetén ezeket teríthetjük szét a rendelkezésre álló területen, ha pedig esetleg több seregünk is ott tartózkodik, a másik sereg fixen a helyén marad, és tagjai erősítésként hívhatók be a csata során. Egy csata öt fázisból áll, melyek mindegyikében mindkét fél lép, lő, harcol, ha pedig ezek leteltek, egy kör is eltelik; vagyis van esély további erősítést a csata helyszínére küldeni.

Egységeink hatékonyságát esetleges különleges képességeik mellett a terep is befolyásolja, a magaslati előny mindenkinek jól jön, a fák fedezékként szolgálna a távolsági fegyverek ellen, a folyón lassú az átkelés és nehezíti a harcot, ahogy a várfalak is a védőknek kedveznek. Ez utóbbiakat ostromgépekkel lőhetjük szét, de várvédőként van lehetőségünk kitörni, mielőtt az ellenfél legyártaná őket, vagy ha inkább várunk, akkor több embert sorozhatunk be a lakosságból milíciának.

Alea Iacta Est

Cézár szavaival zárva az előzetest, a kocka el van vetve – már csak az a kérdés, miként áll meg és sikerül-e az Amplitude Studios átkelése a Rubikonon. Az esély megvan rá, bár az eddig látottak alapján nem tudjuk, hogy a játék számos eleme miként alakul a gyakorlatban és még több olyan elem van, melyekről szinte semmit sem tudunk és nagyban befolyásolják az összképet: ilyen a diplomácia, a mesterséges intelligencia kicsiben és nagyban, a vallás, a kereskedelem, a kultúra, a győzelmi feltételek és még sorolhatnám. A külcsín, a hangulat és az alapvető rendszerek viszont a helyükön vannak, és reméljük, még több fázisa lesz az OpenDev programnak, hogy pontosabb képet alkothassunk és adhassunk át nektek a Humankindról még megjelenés előtt. Érdemes figyelni tehát a Civilization-gyilkost, de az eddig látottak alapján még semmiképp sem köteleződnénk el mellette, viszont bízunk benne, hogy az igazi újdonságok leleplezése még hátravan.