Hardver: RTX 2080Ti és RTX 2080 teszt

Az Asusnak és az MSI-nak hála szerkesztőségünkben járhatott nem egy, hanem egyből három az Nvidia GeForce RTX zászlóshajói közül. Az egyedi megoldások közötti különbségektől eltekintve azt vizsgáltuk, hogy az új trónkövetelők mire is képesek.

Az Nvidia nagy titkolózás közepette készítette elő videokártyáinak generációs ugrását, így névben, szériaszámban és technológiában is váltott a gyártó. A GTX 10xx kártyák után megérkeztek az RTX 20xx tagjai, közülük elsők közt az RTX 2080Ti illetve az RTX 2080, illetve hamarosan érkeznek az RTX 2070-esek is. Olyan új varázsszavakkal igyekeznek elbűvölni minket, mint a ray tracing és DLSS, de hogy mire is jó az új technológia, miként alakulhat a piac az új kártyák érkezésével, és hogy megéri-e beruházni rájuk, nos, cikkünkből kiderül. 

Ki korán kel, sugárkövetést lel

A ray tracing elméletével, mikéntjével és hogyanjával foglalkoztunk már a PC Guru magazin [hónap] számában, úgyhogy sokkal jobban nem szeretnénk itt és most elmerülni benne. Felhasználói szempontból pár lényeges dolgot kell körüljárnunk, ezek közül az első és legfontosabb a DirectX 12-nek és az RTX-nek a kapcsolata, a második a különféle új részegységek és effektek rövid taglalása, végül pedig az előbbiekből adódó előfeltételek és rendszerkövetelmények tisztázása. Nem kell megijedni, közérthető és tömör lesz a magyarázat, cserkészbecsszó (hehe, nem is voltam cserkész, de attól még az lesz).

rtx1.jpg

Röviden összefoglalva az RTX tulajdonképpen nem más, mint a DirectX 12 egyik API-jének, a DXR-nek (azaz a DirectX Raytracingnek) az Nvidia által hardverszinten való integrálása és alkalmazása. Kicsit hosszabban kifejtve a kártyák elnevezése az RT Core-ból ered, mely nevével ellentétben valójában nem mag, hanem „csak” egy erősen specializált számítási egység, de ez most csupán részletkérdés. A lényeg, hogy ezen egységek a megfelelő instrukciók alapján végzik el a ray tracing eljárásból adódó képi zaj szűrését, elsősorban a felesleges sugarak „levágásával”, vagyis idegen szóval a denoising a feladatuk. Elégedjünk meg most ennyivel, az Nvidia sem túl beszédes ezek pontos működéséről, úgyhogy egyelőre csak következtetni tudnánk. Ezen felül még ott vannak a Tensor Core névre keresztelt egységek, melyek a Volta architektúrában már bemutatkoztak. Ezek a gépi tanulási eljárásokat kihasználva egy új élsimítási eljárást vezetnek be (DLSS, Deep-Learning SuperSampling).

Egy szó, mint száz, nincsen RTX DirectX 12 nélkül – helyesebben szólva van, csak éppen a benne rejlő lehetőségeket nem lehet előhozni. Ebből pedig egyértelműen adódik, hogy bizony minimum Windows 10 kell alá, hiszen mint tudjuk, a DirectX 12 nem kompatibilis a Microsoft operációs rendszerének korábbi verzióival. Végül pedig az sem árt, ha az adott program kihasználja és támogatja is ezeket a hardveres megoldásokat…

Tesztkörnyezet és tesztalanyok

Most, hogy az általános eligazításon túlvagyunk, lássuk, mire is számíthatunk az Asus és az MSI egyedi megoldásaitól. Haladjunk lentről felfelé, és kezdjük az Asus párossal, a ROG Strix 2080 és 2080Ti modellekkel, majd hozzávesszük az MSI hasonszőrű szörnyetegét is. A teszteléshez SSD-ről futtatva a Unigine legújabb, 2017-es Superposition stressztesztjét vetettük be, illetve a Middle-Earth: Shadow of War benchmarkját használtuk valós tesztkörnyezetnek. Mindez alá egy i5-8600K processzor és 16 GB, 2666 MHz órajelű, Kingston memória kombinációját raktuk, hogy a lehető legnagyobbra nyissuk az esetleges szűk keresztmetszetet. A kártyákat semmilyen módon nem tuningoltuk, az alapvető adatok összehasonlításához lássátok táblázatunkat, melyből elsősorban a Ti és „sima” modellek közötti eltérésekre hívnánk fel a figyelmet. A nagyjából 5 milliárd tranzisztornyi különbség bizony megmutatkozik a két kártya teljesítményében és fogyasztásában is, de ez nem jelenti azt, hogy az RTX 2080 rossz kártya lenne, sőt!

rtx2.jpg

Lássuk a medvé(ke)t

Az Asus kártyáit első ránézésre nem lehet megkülönböztetni, külsőre és dobozuk tartalmára nézve egységesek. Az összkomfortot három ventilátor, vörös világítás, fém hőelvezető hátlap teszi teljessé, és hogy biztos meglegyen a 2×8 pines tápellátás, kapunk a dobozban egy 6-to-8 átalakítót is. Üzemelésük szintén közel egyforma, mindkét kártya halk, ventilátoraik alapjáraton 40%-os sebességgel forognak, a hőmérséklet emelkedésével a stresszteszt alatt a maximum 65%-ot értek el, a keltett zaj egy jól szellőző házban nem volt zavaró még szélsőséges terhelés alatt sem. Szóra érdemes eltérések a fogyasztásban és a hőmérsékletben mutatkoznak meg, míg az RTX 2080 Ti csúcsra pörgetve kisebb társához képest 30 W-al többet, 260 W-ot is felvesz, addig a GTX 2080 kicsit forrófejűbb, de csak pár fokkal. Ez utóbbi egyértelműen a magasabbra emelt alap- és boost órajelek hozadéka, de itt sem mértünk 75 C°-nál magasabb értékeket. Ha már órajelek, a GPU-Z kiolvasása szerint mindkét kártya magasabb boost órajelen ketyegett, mint amekkorára papíron képes, a 2080 Ti például 1650 Mhz helyett rendszeresen elérte az 1830 MHz-et is, a 2080 pedig egészen 1905 MHz-ig kúszott az elvi 1860 Mhz-es maximumhoz képest. De mint mondtuk, az órajelek mondhatni mellékesek, a számítási egységek számában fellelhető különbségek a fogyasztás mellett végül csak megmutatkoznak a képfrissítési rátában is, mely leginkább magasabb felbontáson észrevehető. Hiszen az nem is kérdés, hogy az FHD meg sem kottyan nekik, a 4K az, ahol ezek a kártyák megmutatják foguk fehérjét: a Unigine tesztjében a 2080 Ti bőven hozta a teljesen vállalható 35 fps átlagot, a 2080 viszont már meg-megröccent, és olykor beesett 20 képkocka alá is. Valós, kevésbé megterhelő tesztünkben teljesen játszható élményt biztosított mindkét kártya (FHD/4K: 110/55 fps volt az RTX 2080 alsó határa). Ugyan a teljesen stabil 4K/60 fps-re még várni kell, egyértelmű, hogy ez a következő generációra valósággá válik.

Az MSI 2080 Ti Duke egy kicsit csecsébb megjelenésével, hullámzó RGB led világításával jobban megragadja a szemet, és a doboz tartalma is egy kicsit bőkezűbb. A szériatartozék 6-to-8 átalakítón túl akad itt poháralátét, képes telepítési útmutató és még köszönőlevél is. A kis pluszt azonban hamar feledtette velünk a telepítést követő újraindítás után jelentkező zaj, melyet a kártya központi ventilátora adott ki magából folyamatosan. Hogy mi lehetett a gond, csak találgatni tudunk, két másik párja ugyanis nem produkálta ezt a tünetet. Először az MSI tuningszoftverének, az Afterburnernek a hibájára gondoltunk és állandó magas fordulatszámra gyanakodtunk, de ennek ellentmond saját analízisük, melyet a GPU-Z kiolvasása is alátámaszt: a ventilátor rendeltetésszerűen működik és szabályoz, úgyhogy már csak a csapágyak hibájára, nem megfelelő kenésére tudunk gondolni, remélhetőleg csak egyedi esetről van szó, de nem árt ezt sem észben tartani a választásnál. Ezenfelül gyakorlatilag egy az egyben az Asus ROG Strix 2080 Ti értékei köszönnek vissza, mind fogyasztásban, órajelben és hőmérsékletben, kár azért a rettentő porszívózajért...

rtx4.jpg

Lehet túl korán kelni

Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mégis van egy kis gond. Mégpedig az, hogy a hardveres fejlődés – ahogy az általában lenni szokott – a szoftver előtt jár. Magyarán nem igazán van játék, mely kihasználhatná a kártyákban rejlő lehetőségeket, jelenleg egyedüliként a Shadow of the Tomb Raider az egyetlen, mely az RTX és DLSS funkcióit támogatja. Persze az ígéretek szerint a húzócímek java (hogy csak egyet említsünk: Battlefield 5) már kihasználja majd az új funkciókat, megint mások pedig (például a Hellblade: Sanua's Sacrifice) visszamenőleg vezetik be a DLSS-t; ez utóbbiak esetében viszont kicsi a valószínűsége, hogy a ray tracing előnyeit élvezhetjük, azt utólag implementálni ugyanis elég nehézkes és költséges feladvány lenne.

Pillanatnyilag tehát a kártyák előnyei kihasználatlanok, egyedül a nyers erőt facsarhatjuk ki belőlük. Ez persze önmagában nem rossz, hiszen az RTX 2080 teljesítménye jobb, mint az 1080 Ti, a 2080 Ti pedig messze túl is szárnyalja azt, és a „4K gaming” ígéretével kecsegtet. A kérdés csak az, hogy hajlandóak vagyunk-e leszurkolni 300-500 ezer forintot az elérhető legerősebb technológiáért...

  GPU órajel (alap/boost, MHz) Tranzisztorok száma (millió) Shaderek száma ROP/TMU Memória típusa, mérete Memória órajele (MHz) TDP (W)
MSI RTX 2080Ti Duke 1350 / 1665 18600 4352 88 / 272 Micron GDDR 6, 11264 MB 1750 260
Asus ROG Strix RTX 2080Ti 1350 / 1650 18600 4352 88 / 272 Micron GDDR 6, 11264 MB 1750 260
Asus ROG Strix RTX 2080 1515 / 1860 13600 2944 64 / 184 Micron GDDR 6, 8192 MB 1750 230