A körökre osztott harcrendszer egyáltalán nem olyan ritka jelenség a szerepjátékok világában, hiszen ilyesmit használ a Divinity Original Sin 2 és a Pillars of Eternity 2: Deadfire is, csak hogy a közelmúlt talán két legprominensebb címét hozzuk fel a zsáneren belül. Ebben a műfajban próbálkozik most az Action Squad Studios alkotása is, ami azonban egy kis csavarral igyekszik feldobni a jól ismert receptet: az Iron Dangerben ugyanis nemcsak megállítani tudjuk az időt, hanem akár vissza is pörgethetjük azt. És hogy hogyan muzsikál egy ilyen érdekes mix? Első pillantásra egész jól.

iron-danger-ea-01.jpg

Északon a helyzet egyre csak fokozódik

Az Iron Danger története egy fiktív világban játszódik, melyet folyamatos ostrom alatt tart az északi boszorkánykirálynő, Lowhee, és torz mutánsokból valamint gőzzel hajtott gépekből álló hadserege. A túlélők utolsó városukba, az egyelőre még büszke és virágzó Kalevalába húzódtak vissza a fenyegetés elől, azonban, mikor az északi hadak elindulnak, már ennek a településnek a falai sem tűnnek olyan bevehetetlennek. Az emberiség utolsó esélye így egy fiatal lány, Kipuna, lesz, aki egy ősi relikviának hála hatalmat kap az idő felett. De lehet, ez is kevés már Kalevala megmentéséhez…

Az Iron Danger története az eddigiek alapján elég kevés meglepetést tartogat és bőven merít a jól bejáratott hősi fantasy toposzokból, a játék háttere viszont így is kellemesen egyedire sikeredett. A finn folklórt a steampunkkal vegyítő világ egy olyan mixet alkot, amivel nem találkozunk mindennap, és ezt már a kampány legelejétől érezhetjük. Legyen szó akár a banditák elől rejtőző gyógyító boszorkányról, akár a békés falukat feldúló vasgólemekről, az Iron Danger háttérvilágában rengeteg fantázia és jó ötlet van, amit öröm felfedezni és megismerni.

Az idő a játékszered

Azonban az Iron Danger legegyedibb megoldása mégsem a háttérvilág, hanem a körökre osztott összecsapásokat az időmanipulálással vegyítő harcrendszer. Ezt a gyakorlatban úgy kell elképzelnünk, hogy a képernyő aljára kapunk egy sávot, ami összesen tizennégy, egyenként fél másodperces szívdobbanásra van felosztva, és ezen a sávon belül az egerünk segítségével oda görgetünk, ahová csak akarunk.

Az egyes akciók elindításakor láthatjuk, hogy azokat mennyi szívdobbanás alatt lehet végrehajtani, ha pedig karakterünk teljesítette a kapott parancsot, akkor automatikusan megáll az idő, így mindig bőségesen lesz lehetőségünk áttekinteni a kialakult helyzetet. Előfordulhat az is, hogy egyszerre több karaktert kell majd terelgetnünk, ilyenkor mindenki megkapja a maga idősávját, így egymástól függetlenül tudjuk irányítani őket.

És bár elsőre úgy tűnhet, hogy ez egy hatalmas könnyítés a harc során, hiszen ha elszúrunk valamit, akkor egyszerűen csak visszatekerjük az időt a hiba elé, azonban szerencsére egyáltalán nem ez a helyzet. Egyrészt a visszatekerés lehetősége elég limitált (általában 2-3 akciót tudunk visszaugrani a rendelkezésünkre álló 14 szívdobbanás alatt), másrészt pedig a harcok is nagyon kiélezettek. Embereink pár csapástól már a fűbe harapnak, és a készítők a különböző gyógyító tárgyakkal is elég szűkmarkúan bántak, így elég csak egyszer hibázni, és már lehet is újra nekifutni a harcnak.

A végeredmény pedig egy nagyon kellemes és kihívásokban gazdag játék, ahol hiába a végtelen korrigálási lehetőség, így is bőven szívni fogjuk a fogunkat, ha nem gondolkodunk. Érdemes hát alaposan megfontolni minden lépést, kiismerni az ellenfelek támadásait és hatótávját, még akkor is, ha ezt sokszor csak a saját kárunkon, újra és újra meghalva tudjuk megtenni. Lehet, ez a módszer a kezdetekben még frusztráló, de amikor összejön a tökéletes oldallépés egy vágás vagy egy nyílvessző elől, amit egy nagyszerű ellentámadásba tudunk átvinni, az a pillanat minden korábbi átkozódást megér.

Hamarosan a boltokban!

Persze az Iron Danger korántsem hibátlan, helyenként még bőven érződik rajta, hogy egy meg nem jelent játékról beszélünk.  A legszembetűnőbb hiányosság talán az irányításnál érhető tetten, ami néhol indokolatlanul nehézkesnek tűnik, illetve helyenként a szinkron is hagy némi kívánnivalót maga után, de mindezeket hamar feledteti velünk a nagyszerű harcrendszer és az egyedi világ.

Ráadásul már a megjelenésre sem kell sokat várnunk: a fejlesztők pont múlt hét vége felé jelentették be, hogy március 25-én debütál majd az Iron Danger. Igaz, az enyhén szólva is egy zsúfolt időszaknak tűnik, olyan megjelenésekkel, mint a Doom Eternal (március 20.) és a Resident Evil 3 remake-je (április 3.), de ha valaki tartana egy kis pihenőt a nagy tripla A kategóriás dömpingben, az Iron Danger jó választásnak ígérkezik.