Magától értetődik, hogy ezen elemek sokasága nélkülözhetetlen minden egyes MMORPG-ben, s fontosságukhoz nem fér kétség. Ám sok alkotás van, mely nem elég fantáziadús, holott rengeteg kiaknázatlan lehetőség volna a programokban. A 3D Magic nevezetű fejlesztőcsapat a mi kis hazánkból származik, s idehaza dolgoznak már jó ideje egy bizonyos Renaissance: Chronicles of Chronia című MMORPG-n. A stáb első komolyabb projektén munkálkodik, ám a csapat tagjai vén rókák - játékosok - az MMO-játékok világában, s értenek ahhoz, amit jelenleg csinálnak. Elmondásuk szerint a Renaissance-szal megpróbálnak valami igazán újat mutatni a szerepjátékok világában. Nos hát lássuk, hogy eddig mit tükröz a kijelentésük!

Renaissance - hazai megváltóA Renaissance: Chronicles of Chronia nem úgy kezdődik majd, mint egy átlagos online RPG. Chronia világa elég ramaty állapotban van, a pusztulást követő állapotok eléggé kétségbeejtőek. Ebbe a környezetbe születik bele karakterünk, s rajtunk is áll majd, hogy miként alakul Chronia sorsa. Eleinte négy város áll rendelkezésünkre, a kezdő karakterek dolga pedig nem elsősorban a kalandozás, hanem ezen földrészek újjáépítése lesz. Itt jön az első fontos kérdés a játék kapcsán: mi is lesz az alapvető célja ennek a programnak? Ha hihetünk a srácoknak - márpedig miért ne hinnénk maguknak a fejlesztőknek -, akkor ezúttal valóban nem csak egy sima "grindelős" stuffal lesz dolgunk. A szociális élet legalább olyan fontos eleme lesz a játékmenetnek, mint egy kis sétálás némi tapasztali pontért. No de térjünk hát vissza a történethez: ha ügyesek vagyunk, s Chronia felvirágzik, akkor idővel kereskedelmi útvonalak alakulhatnak, városok, klánok, kisebb birodalmak jöhetnek létre és még számtalan egyéb olyan tényező, mely jelentősen színesebbé teszi a végleges világot. Egyszóval magának a játékosnak kell majd kialakítania ezt az egész szinteret, a fejlesztők csak megadják minderre a lehetőséget.

Renaissance - hazai megváltóBeszéljünk picit a fajokról is, hiszen a kezdet kezdetén ki kell választanunk, hogy milyen származású legyen a karakterünk. Aki rögvest valami ork vagy troll fantasy harcost képzel el, az bizony most nagyon benézheti a dolgot, mivel ilyen karaktert nem indíthatunk a Renaissanceban. Tehát adott nyolc típusú ember - ebben az alkotásban ugyanis kizárólag emberszerű főhős kezelhető, melyek némileg azért eltérnek az átlagembertől -, mind-mind más és más képességek birtokában. Ezen fajok listája a következő: musag, sinater, verinas, aquar, dreon, trendor, dagri és broden. Ahogy már korábban írtam, mindannyian némileg hasonlóak, de mégis különbözőek egymástól. Egy egyszerű példa a tisztán látás érdekében: míg a musag elsősorban a sivatagban nő fel - így külseje is jelentősen elváltozik, bőrszíne sötét -, és a kereskedelem és a közelharc mestereivé válik, addig az aquar a vízhez szokott hozzá, bőre jelentősen vékonyabb és ezért könnyen sebezhető. A végkifejlett az, hogy míg a musag jól bírja a közelharcot, addig az aquar valószínűleg alul marad egy ilyen csatározásban, tehát a távolsági fegyverek felé húz a szíve. Azonban minden erény valami hátránnyal jár, tehát míg a broden nyilvánvalóan erős fizikuma miatt otthon érzi magát a vívásban, addig egy erős mágia elsajátítása már komolyabb falatnak tűnhet.

Renaissance - hazai megváltóA harcrendszer talán már kevésbé tűnik változatosnak, hiszen jelen lesz a jó öreg PvE és a PvP csatározás, bár a 3D Magic csapat beígért már most számunkra egy "Házak Harca" és egy CvC (kontinens versus kontinens) módozatot is. A játékos ezen kívül elsajátíthatja a mágia művészetét is, mely szintén nyolc alosztályra tagolódik. Ezekek a listája pedig a következő: tűz, víz, föld, levegő, isteni, halál, természet és misztikus varázslat. A leendő nagy mágus többféle módon is "erőt" tud gyűjteni pl. egy tűzlabda előkészítéséhez. Először is valamiből el kell nyernie ezt a bizonyos energiát, s ezt sokféle módon tehetjük majd meg: valaki majd a környezetből nyeri el, míg más pl. az istene hozzájárulásával vagy egy halott tetem erejének kiszippantásából jut hozzá az erőforráshoz. A lényeg persze mindegyik esetben az lesz, hogy a támadáshoz szükséges forrás a rendelkezésünkre álljon, a támadási módot már mi választjuk ki. Nem esett még szó azonban a craftingról, márpedig egy MMO-társadalomban talán az egyik legfontosabb főszakmáról beszélhetünk: természetesen a Renaissance is rendelkezik majd ilyen ösvénnyel is! Azonban nem lesz előre legyártott recept vagy útmutatás: az elejétől fogva a saját érzéseinkre, ösztöneinkre kell hagyatkoznunk. Így előfordulhat majd, hogy viszonylag alacsony szintű tudás mellett is egy elég komoly tárgyat vagy fegyvert hozunk létre, melyet magasabb szintű játékosok is nyugodt szívvel használhatnak. Eleinte egy alapfelszerelés lesz minden vagyonunk, mellyel gyakorolhatjuk majd a bányászat és a kézművesség mesterségét, hogy aztán idővel saját képességek birtokába juthassunk. Tehát minden rajtunk áll majd, hogy profik leszünk-e a szakmán belül, vagy csak épp hogy eléldegélünk valahogy belőle.

Renaissance - hazai megváltóRengeteg érdekes játékelem kerül be majd a végleges változatba - bár bizonyára lesznek olyanok, amik talán az utolsó pillanatban mégsem kapnak zöld utat -, s egy dolog máris akad, amivel jellemezhetnénk a 3D Magic társaságát: fantáziadús elmék! A karaktergeneráláson - külső és belső tulajdonságok részletes kreálása - kívül érdekes dolognak tűnik a karakter küllemének folyamatos alakulása. Ha pl. sokat vagyunk a vadonban, akkor arcunk megsínyli a dolgot, bűzlünk, mint egy disznó, és a városban könnyen lehet, hogy senki nem jön a közelünkbe. A klánalapítás szintén fontos szerepet kap a cuccban, hiszen a klán létszámnövekedésével a tagok akár saját várost is alapíthatnak majd, hogy aztán annak saját törvényei legyenek. Azok, akik nagy hatalomra tesznek szert, idővel területeket hódíthatnak vagy vásárolhatnak meg, hogy aztán diplomáciai úton hozzanak döntéseket háborúk indításáról vagy a béke fenntartásáról - esetleg titkos szövetségeseket szerezzenek vagy árulásokat zsírozzanak le. A PvE-n és a PvP-n kívül a városok ostromlása és a törékeny hírnév is nagy szerepet fog játszani - lehetsz jóhírű lovag vagy egy közutálatnak örvendő sötét nagyúr. Lehetünk ezen kívül világok felfedezői vagy nagy tudósok/feltalálók, kereskedők és kézművesség nagymesterei (crafting). Kutathatunk letűnt világok után vagy válaszhatunk saját istent. Módunkban áll valamilyen fajta mágust faragni főhősünkből, de akár csillagokból jósló alak is lehet a végkifejlet. Akarsz esetleg egy egyszerű újságíró lenni, vagy talán inkább az informátor szerepét töltenéd be? Ezek után már csak hab a tortán a fejvadász szakma, a történelmi eseményekben való részvétel vagy mester-tanonc viszony elérése. Azok, akik esetleg a nyugodalmasabb élet rabjai, lehetnek farmerek, táncosok vagy éppen polgármesterek és még számtalan más szakma élvezői.

A tíz fős 3D Magic tehát sok mindent ígér és bizony elég magasra tették azt a mércét. Mi persze szeretettül várjuk a végleges játékot, ám jól tudjuk, hogy egy ilyen hatalmas világot - több nagy kontinensel - csak nagyon hosszadalmas és precíz munka révén lehet felépíteni. Ráadásképp egyelőre még a kiadók se támadták le a csapatot, bár úgy tűnik, hamarosan talán a helyzet némileg javul. Nem tehetünk hát mást, mint teljes szívünkből drukkolunk a teamnek - egyrészt mert magyarok volnánk, másrészt mert különleges és kiváltképp ígéretes darabbal nézünk szembe a stíluson belül -, és várjuk a napot, amikor végre mi is sétálhatunk Chronia változatos vidékein...


(A csapat egyébként minden segítséget - legyen az tanács vagy építő jellegű kritika - szívesen vár a játék hivatalos oldalának fórumán!)