Az iparosodás második fellendülésével az elektromosság előállítása és az elektromos hálózat kiépítése is rohamtempóban haladt. Ma már készpénznek vesszük, de nem mindig volt egyértelmű, hogy váltó- vagy egyenáram terjed-e el a háztartásokban. Üzletemberek és feltalálók egész sora tevékenykedett azon, hogy saját befektetésük legyen az egyeduralkodó a piacon: a grandiózus építkezések mellett az alattomos propaganda alkalmazásától sem riadtak vissza. Ezt a zűrzavaros korszakot élhetjük át újra a Tesla vs. Edison: War of Currents során, a kérdés már csak az, hogy van-e okunk felvillanyozódni ennek hallatán?

Tesla vs. Edison: War of Currents

  • Partner: Genius Games
  • Kiadó: Artana Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,23/5
  • Ára: a kiadótól 50 dollár, nagyjából 14 800 forint

A Tesla vs. Edison: War of Currents első ránézésre komoly poszt-traumás stressz elsődleges kiváltó oka lehet, de nem kell nagyon megijedni. Attól, hogy játékpénz van benne, még nem lesz Monopoly, bár a játék célja éppen egy monopólium alapjainak lefektetése. Az egyeduralom végső stádiumáig viszont nem megyünk el, elegendő az értékpapírpiacon a legértékesebb részvényekkel bírnunk. Az előkészületek során mindenki választ magának egy cégvezért a lehetséges öt közül, a hozzá tartozó színben kapott jelölőket felpakoljuk a tőzsde, körsorrend és kutatás-fejlesztés kezdőmezőire, majd tizennégyezer dollárral a zsebében neki is vághatunk kiépíteni birodalmunkat. Előtte még kiosztunk egy, a fázisnak megfelelő szintű nagy elmét (luminary), illetve propaganda-lapot.

Cégünk értékének felpumpálását (és mások letarolását) összesen három fázisban, fázisonként két kör lezavarásával tudjuk elvégezni. Minden fázis kezdetén lehetőségünk van egy-egy nagy elmére licitálni, ezzel gyakorlatilag felvéve őt cégünk kötelékébe. Valamennyien más-más tulajdonságokkal bírnak, ezeket számszerűsítve, kis ikonok mellett láthatjuk. Ezek alapján dől el, hogy kutatás-fejlesztésben, pénzügyekben és propagandában mennyire jártasak. Továbbá minden egyes akciónkhoz szükségünk lesz egy (kutatás-fejlesztés esetén akár több) emberünk aktiválására – ha pedig senkinek sincs több aktiválható embere, véget ér a kör. Két kör, azaz egy fázis végeztével pedig újabb nagy elméket, és lecserélt propaganda-lapokat kapunk.

A végrehajtható akciók: a már említett kutatás-fejlesztés, egy projekt létesítése, propaganda-akció és tőzsdézés. A kutatás-fejlesztés során juthatunk feljebb a váltó- vagy egyenáram- és izzótechnológiákban, ha karaktereink megfelelő számú fogaskerék és villám-ikonnal rendelkeznek a következő szintekhez. Erre a magasabb szintű projektek létesítése miatt lesz szükség, például egy hármas szintű projektet csak hármas szintű izzó és azonos szintű áramtechnológia, illetve kellő mennyiségű pénz birtokában létesíthetünk. Főként ezzel juthatunk részvényekhez, melyek a bevételünket is növelik, egyfajta öntápláló hurokként működve. Ez a hurok azonban megtörhető, a tőzsdén vásárolhatunk mások cégéből, vagy eladhatunk meglévő részvényeket, és míg a vásárlásnál egy mezőt lép fel az érték, addig az eladásnál pedig egy oszlopot veszít a piacon, amivel alaposan alávághatunk ellenfeleinknek. Végül a propagandaakciókkal a körsorrendet módosíthatjuk, pénzhez és technológiához is juthatunk.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Sokkterápia

A kártyákon felhasznált portrék valódi fényképek alapján készültek, némi plusz infómorzsával arról, akit ábrázolnak. Nem tagadom, némelyiküknek kicsit jobban is utánolvastam, és bár hallottam már az áramok harcáról, alaposabb utánajárásra sarkallt a játék, nemcsak a cikk kedvéért. A térkép viszont már kevésbé látványos, és a játéktábla nagy részét a tőzsde és a tech-fa foglalja el, ezeket lehetett volna játékostáblákra ültetni, és egy kicsit „dizájnosabb” játéktáblát készíteni mellé, több, szebb és nem utolsó sorban színesebb grafikával. Ugyanakkor a papírpénzt üdvözlendő módon nem post-it minőségű alapra nyomtatták, tartósnak tűnik és van vastagsága, ahogyan a részvényeknek is.

A Tesla vs. Edison: War of Currents egy tematikájában erős, játékmechanikáiban azonban érzésem szerint gyengébb alkotás lett, ami nem annyira a Genius Games szokásos minőségét hozza, bár ez részben annak is köszönhető, hogy a játék eredetileg a 2019 óta a céghez tartozó Artana kiadványa. Két játékos számára túlontúl kiszámítható, egyenesen unalmas a rivalizálás, minimum három, de inkább még több játékos kell ahhoz, hogy izgalmasabbá váljon a küzdelem. Bár itt is érvényesül a kezdőjátékos előnye, a körsorrendet módosíthatjuk, ezzel azonban más fontos lépéseket kell beáldoznunk, hiszen a projektek létrehozása és a tőzsdei adok-veszek a két legfontosabb tevékenységünk. Ha gyorsak vagyunk, egyfajta hógolyó-hatást indíthatunk be, melyet aztán csak összehangolt tőzsdei támadással lehet megállítani. Ezt nehezíti az erősen limitált lépésszám, mely főleg a kezdetekkor köti meg a kezünket, és mire a játék beindulna, már gyakorlatilag véget is ér. Összességében kicsit csalódott vagyok, mert úgy érzem, ebből a témából többet és szebbet is ki lehetett volna hozni, mert jelen formájában pár parti után elveszti az újdonság varázsát.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Genius Gamesnek! A játék erősen nyelvfüggő, hazai változatról, fordításról nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát