A Genius Games jóvoltából a Subatomic során a fizikával már foglalkoztunk, most a biológia és kémia van soron, az Ecosystem és a Periodic társasainak tolmácsolásában. Előbbivel tanulmányaim során nem voltak gondjaim, utóbbival már annál inkább; így mikor Böjti a kezembe nyomta a dobozán a periódusos rendszerrel díszített társasjátékot, kicsit félszeg és nem túl őszinte mosollyal vettem el. Azért valahol ott motoszkált a fejemben a kíváncsiság, hogy ebből vajon hogy a fenébe csináltak élvezhető társasjátékot? Hát így.

Periodic: A Game of The Elements

  • Partner/kiadó: Genius Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Játékosok száma: 2-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 40 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 1,93/5
  • Ára: a kiadó honlapjáról 40 euró, nagyjából 14 600 forint

A Periodic játéktáblája maga a periódusos rendszer, feladatunk pedig a négy nehézségi csoportba rendezett kártyákon szereplő atom-csoportok “felfedezése”. Minden egyes csoport teljesítéséért meghatározott mennyiségű győzelmi pont jár (de kap vigaszpontot az is, aki egy vagy két elemet felfedezett az adott kártyáról), a játékot pedig természetesen az nyeri, akinek a legtöbb pontja van. De hogy ne legyen ilyen szimpla, a játék elején titkos küldetést (itt Agenda) is választunk, ami különböző feltételek esetén további győzelmi pontokhoz juttathat minket. Emellett harmadik “bevételi forrásként” a kutatási egyenesen is haladhatunk, ha a tábla mellé kihelyezett, soron következő atomcsoportból fedezünk fel valamit. A játék pedig akkor ér véget, ha az egyik kártyapakli elfogy, vagy a kutatási egyenes végére érkezik egy vagy két játékos, az összlétszámtól függően.

Már csak az a kérdés maradt, hogy miként zajlik a felfedezés? Minden játékos egy lombikkal közlekedik a táblán, méghozzá úgy, hogy az atomok egyes tulajdonságainak (rádiusz, atomtömeg, atomszám) megfelelő mezőre feláldozott energia-tokenekkel mozoghatnak legfeljebb öt lépést. Minden lépés végén felfedezhetnek egy adott elemet, egy játékosnak egy körön belül pedig több lépésre is van lehetősége, de a másodiktól már több energiába kerül a mozgás. De határozhatunk úgy is, hogy a már lerakott energiát vesszük fel, ekkor csak egy lépést tehetünk az adott mező szabályainak megfelelően (fel-le és/vagy jobbra-balra tetszőleges elosztásban).

Kovalens kötés

A játékmenet egyszerűbb szinte már nem is lehetne, mégis szórakoztató, és minimális taktikázásra is lehetőséget ad. Mindeközben pedig, észrevétlenül, egyre közelebbi barátságba kerülünk a periódusos rendszerrel. A lépések a táblázat szabályszerűségeire világítanak rá, a küldetéseken szereplő atomok pedig valamilyen logika mentén vannak csoportosítva (például az acél, a szén és vas ötvözete). Plusz még egy kisebb segédlet is jár a játék mellé, ami a mögötte álló tudományt magyarázza el. Így a Periodic hasznos kiegészítője lehetne akár a könnyedebb hangvételű kémiaóráknak is, de talán reálisabb azt mondani, hogy a tantárggyal éppen ismerkedni készülőknek jóval barátságosabb formában mutatja be a tudomány egyik sarokkövét.

A játék alkotóelemeire panaszunk igazából nincsen, a tokenek mellett a játékosok fa elemekkel jelölnek dolgokat, a kártyákhoz hasonlóan a tábla is tartós megoldásokkal készült. Az egyetlen gondom a színek megválasztásával van. A kissé “kimosott” színekkel operáló palettából miért éppen a halványlila és rózsaszín játékosjelölőkre jutott a választás, amikor annyi más, ennél jobb kontrasztot biztosító szín is létezik, azt nem tudtam megfejteni.

Összességében véve a Periodic egy egyszerű és egészen szórakoztató játék, aminek nagyon örültem volna úgy huszonpár évvel ezelőtt (basszus, öreg vagyok). Talán nem kaptam volna frászt az egyetlen szabad falfelületet teljességgel kitöltő, rejtjelezett táblázat láttán, valahányszor beléptem a  vegyszerektől savanyú és nehéz levegőjű kémiaterembe. Talán nem alakult volna ki az a már-már pavlovi reflex, ami a táblázat láttán a székben elsüllyedésre késztet.

Ecosystem

  • Partner/kiadó: Genius Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 15-20 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 1,6/5
  • Ára: a kiadó honlapjáról 15 euró, nagyjából 5500 forint, de itthon is kapható

Az Ecosystem egy draftolós-szoliter kártyajáték, minimálisan kompetitív köntösben, roppant egyszerű játékmenettel. Egy meccs két körből áll, melyek elején minden játékos 10-10 lapot kap, ezekből kell egyet kiválasztani és egy 4×5-ös képzeletbeli rácsra lehelyezni, egy már lent levő lap mellé. Persze nemcsak úgy találomra, hiszen az egyes kártyákon szereplő élőlények más-más szomszédságot követelnek maguknak: egy medve például örül a szomszédos méhecskének vagy lazacnak; a méhecske a réteket szereti, a lazac pedig a patakot és a szitakötőt. Ezzel szemben a róka önmagában pontot ér, de csak akkor, ha nincs másik ragadozó a közelében és így tovább.

Az összesen 11 különböző kártyalap többé-kevésbé úgy épül egymásra, mint egy valódi élőközösség, feladatunk pedig tulajdonképpen ennek a kirakósnak a lehető leghatékonyabb kitöltése. A képletbe egy kicsit bekavar, hogy minden egyes lerakás után át kell adni lapjainkat a szomszédos játékosnak (első körben egyik, a következőben a másik irányba), illetve nem árt szem előtt tartani, hogy a végső pontozásnál a lehető változatosabb ökoszisztémáért jelentős plusz pontok is járnak.

Erdőn, mezőn

Az Ecosystem egy roppant egyszerű, alig pár mechanikát alkalmazó játék lévén a legkisebbeknek is élvezhető szórakozást jelent. A szabálykönyv egyértelmű, illusztrált példákkal is szolgál, és egy QR-kód elvezet egy videós magyarázathoz is, így komolyabb nyelvismeret nélkül is érthető a játékmenet. Az illusztrációk teljesen megfelelnek a célnak, esztétikusak, nem lettek túlcsicsázva. És bár a játék kompakt akar lenni, több játékos esetén a kirakásra kerülő játéktér még így is tetemesre tud duzzadni, így útitársnak nem kifejezetten alkalmas.

De ez még nem is akkora probléma, ami viszont már nagyon zavart, az az, hogy elképesztően nehéz megkeverni az aprócska kártyákat a csúszós felületük ellenére is; ebben a lapok vastagsága és anyaga lehet a ludas. De ha ezen a kellemetlenségen túltettük magunkat, akkor egy laza fillernek tökéletes, mert némi figyelmet ugyan megkövetelő, de egyáltalán nem megterhelő játékra lehet számítani, ami annyi mindent ugyan nem tanít, mint a fent részletezett Periodic, de az egymásra épülő élőhelyek bemutatására tökéletesen alkalmas.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Genius Gamesnek!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát