2022 egyik nagy kedvence lehet a Shaolia alkotójának és kiadójának legújabb, Kickstarteren futó alkotása, amely nem kisebb célt tűz ki maga elé, minthogy a Serengeti nemzeti park élővilágát örökítsük meg a megfelelő formában. A téma és a megvalósítás egyértelműen a családi játékok és könnyedebb darabok közé emeli Gunho Kim társasjátékát, amely még egészen pontosan 19 napig pledge-elhető. Mivel az időkeret szűkös, a kézhez kapott prototípust minden más elé helyezve próbáltuk ki, hogy megmutassuk, érdemes-e beruházni erre a mindenképpen mutatós és kellemes hátterű címre. 

Wild: Serengeti

  • Partner/kiadó: Bad Comet
  • Tarsasjatekok.com
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2/5
  • Ára: Kickstarteren 52 dollár, nagyjából 15 500 forint

A dél-koreai Bad Comet játékában Tanzánia várja a játékosokat, ahol aztán a Szerengeti ökoszisztémát fedezhetjük fel. Na, de nem akárhogyan, elvégre dokumentumfilmet forgatunk, hogy végül a legjobb anyaggal annyi díjat zsebeljünk be, amivel felkúszva a ranglétrán, egyértelműen a zsáner mesterévé válunk. Ehhez aztán a normál méretű dobozból előkerül egy teljes térkép, egy akciótábla az összesen 36 állattal (12 faj, mindegyik 3 figurával), plusz van még egy ciklus-szikla, ami a hat fordulót mutatja a jelzővel, illetve előkerül egy csomó token (étel, SFX, pénz, lakat). A játékosok kapnak egy-egy videogaléria-sávot, két-két játékos-jelzőt (az egyik automatikusan megy a térkép szélén álló pontsávra), plusz asztalra tesszük a jelenet-kártyákat, míg a sziklához kerülnek a migráció-lapok és a díjátadó-feladatok.

Doku-szakik

Ahogy már említettem, a Wild: Serengeti hat fordulón át zajlik, a lehetőségeink pedig alapvetően ugyanazok: minél több jelenet-kártyát begyűjtve, azok hatásaival pedig rengeteg győzelmi pontot szerezve a legtöbbet birtokolni a játék legvégén. Ehhez alapvető feladatunk a játékos-jelzőt letenni az akciótábla megfelelő részére, ezzel az ott álló három állatfaj közül egyet begyűjtve és a térképre téve. Mivel 12 fajjal találkozhatunk, ez 4 szegmenst jelent, amik közül egyet így egy érme beáldozásával foglalhatunk el, de ha esetleg pont ott lenne még dolgunk, egy másik rublikát is befoglalhatunk további két érme beáldozásával. És hogy miért kellenek az állatok?

Nos, a játékot eleve négy jelenet-kártyával kezdjük, majd ezekhez még négyet gyűjthetünk (ha több lesz, el kell dobni az extra mennyiséget), avagy összesen nyolc lappal gazdálkodhatunk. A kártyákon mindig állatok vannak, méghozzá három lehetséges módon: az egyiknél mindegy a sorrend, a másiknál egy vonalban és sorban kell lenniük, míg a harmadiknál a középső van megjelölve, ami köré a többi faj-típus mehet. Ilyenkor fontos, hogy a teljesítéshez mindenki a táblára kerüljön, aki a jelenetnél látható, sőt, ha például sorrend van, közéjük más is bekerülhet, csak a sorrend ne változzon. Fontos még a helyszín, avagy a területtípus is. Van, amelyik faj a vízben, van, amelyik a sziklás vidékeken vagy erdőkben érzi jól magát, de nem mindegyik állat területspecifikus, így előfordulhat, hogy kedvünk szerint rakosgathatjuk le őket a térképre.

Sőt, az SFX-tokenekkel semlegesíthetjük egyetlen állat terület-igényét, míg az étel-tokennel mozgathatjuk a már lehelyezett figurákat. Választás és lehetőség a nyolc kártyával, a számos fajjal és nyersanyaggal tehát van bőven, és akkor az akciótábla további lehetőségei még szóba sem kerültek. Amikor azonban valaki már nem tud lépni, passzol, ha pedig mindenki passzolt, az adott fordulónak vége. Ilyenkor mindenki begyűjtheti a bizonyos lapok után járó győzelmi pontokat, majd a sziklán tovább haladva megkezdődik a felkészülés a következő fordulóra, ami kiemelt feladatokat is hozhat a jelenetekhez, nem utolsó sorban pedig migrációra kényszerítheti az egy bizonyos területen álló állatokat, így nehezítve a dokusok dolgát. Ha az utolsó fordulónak is vége, jöhet a pontszámok ellenőrzése, és az nyer, aki a legtöbbet gyűjtötte.

Meglepetés!

Fura egy helyzet ez. Amikor valami ennyire emlékeztet egy másik, hasonló alkotásra, azt általában rossz szájízzel nyugtázom, és nincs ez másként akkor sem, ha az a bizonyos másik alkotás nagy kedvencem. És ezúttal az összehasonlítás elkerülhetetlen, hiszen a Wild: Serengeti több szempontból is az ember eszébe juttathatja az Everdell-t, ami nem véletlenül sokak kedvence, és ami látványával és játékmenetével egyaránt képes szinte bárkit levenni a lábáról. Nos, a Bad Comet alkotása több szempontból is emlékeztet a Starling Games produkciójára, ám ez csak az első pár pillantás erejéig marad jogos felvetés, hiszen, noha egy-egy komponens között igen nagy a hasonlóság, maga a játékmenet azért sokban eltér. Elvégre a Serengiti sokkal könnyedebb, nem engine builder, illetve a kártyáknak egészen más szerep jut, még ha hasonlóan sok is került a dobozba. Itt inkább szetteket gyűjtögetünk, manipuláljuk a táblán elhelyezkedő állatokat, ezzel akár ellenfeleinknek is keresztbe téve. Éppen ezért viszont, minél többen állunk neki, annál kevesebb a beleszólásunk az állásba, ami 4 főnél már egészen kaotikus állapotokhoz vezet, szóval a társas inkább 1-3 főnek ajánlott.

Úgy viszont nagyon. A Bad Comet társasjátékából árad a természet és a téma szeretete, a rajongás, ami ugyan egy (sőt több) másik játékból is bőven vett kölcsön, de mégis egy szerethető egésszé állt össze. Több játékot követően akár extra képességekkel rendelkező specialistákkal, szóló móddal és rengeteg lehetőséggel. Emellett fontos megjegyezni, hogy nem egy, nem kettő prototípus járt már nálunk, de ilyen igényes még nem. A doboz hátulját leszámítva az egész készlet olyan, mintha a boltból hoztuk volna el, nincsenek fabrikált kártyák vagy elemek, itt minden igényesen össze van rakva, miközben az illusztrációk mutatósak, jó a dizájn, a kis figurák pedig szerethetők. Ehhez képest az ár sem vészes, ennyit bőven megér a játék, ami témájával is egészen különleges, miközben erős puzzle jelleg is szorult bele, amivel akár a családok kedvencévé is válhat. Kíváncsian várom a 2022-es végső változatot és annak fogadtatását, illetve javaslom a Kickstarteren futó társas támogatását. Nem kiemelkedő, de egy kifejezetten jó és kellemes címe lesz ez a következő évnek. 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Bad Cometnek! Bár a játék még Kickstarteren van, a kiadó korábbi címéből és a prototípus minőségéből kiindulva nyugodtan ajánlható darab.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát