Kifejezetten érdekes, hogy a sors milyen furcsa lehetőségekkel él, hogyan változnak az elképzeléseink egy-egy véletlennek tűnő esemény hatására. Például itt ez a német kártyajáték, a Dario Reinhardt és Fabian Fischer tervezte Crimson Company, aminél a Kickstarter-kampányra pillantva majdhogynem lapoztam, de végül valamiért rákérdeztem wilsonnál, érdekli-e a játék. Mivel passzolta a dolgot, tovább is léptem, aztán úgy egy héttel rá, amikor a kampány elstartolt, ismét ránéztem az adatlapra, elkezdtem bújni a leírásokat és videókat, majd hogy, hogy nem, de odáig jutottam, hogy nekem ez kell. Mert elképesztően jónak tűnik a koncepció, nagyon szimpatikus mind az elmélet, mind a megvalósítás. Szerencsére az alkotók is elérhetők és nyitottak voltak az együttműködésre, aminek hála a közösségi gyűjtésben lévő legtöbb összetevő, avagy az alapcsomag Deluxe verziója, a The Other Side című kiegészítő, valamint a kampány legfőbb elemének, a Ragnarok kiegészítőnek a prototípusa is a postaládámban landolt. 

Crimson Company Collector’s Box

  • Kiadó: Crimson Company
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 15-45 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2.28/5
  • Legmagasabb pledge: 59 euró, nagyjából 20 550 forint

A Crimson Company egy alapvetően két játékosra hangszerelt stratégiai játék, melynél a játéktér közepén áll három kastély, aminek a két oldalán elhelyezkedett ellenfelek rakosgathatják kártyáikat a saját térfelükre, majd ha valaki két kastélynál is győz a háromból, az megnyerte a játékot. Mindez elég szimpla mechanika, amit több összetevő is érdekessé tesz. Egyfelől a húzópakliból mindig négy lap van felfordítva, ebből választhat egyet az aktuális játékos, aki a kártyán lévő számnak megfelelő összeggel licitálhat a lapra. Ha ellenfelét nem érdekli a vásár, a pénz megy a kincstárba, a licitáló játékos pedig begyűjti a lapot. Ha a kolléga szintén leteszi ugyanazt az összeget, akkor a kártyát ő viszi, de a pénz a kezdő játékoshoz kerül. 

Ez már önmagában ad egy extra ízt a játékmenetnek, hiszen taktikázni kell, hogy mikor éri meg a licit, mikor hagyjuk a másikra az adott lap megvásárlását, ráadásul mindez a kasszánk állapotától is függ. Márpedig a kártyák tulajdonságait folyton figyelni kell, mert azok rögtön a játéktérre kerülnek, mindegyik rendelkezik valamilyen képességgel, ami megzavarhatja az aktuális állást. Jobb esetben csak felfordít egy kiszemelt célpontot, amit később egy másik lap hatásával visszafordíthatunk (sőt, jó esetben a speckója is újra aktiválódik), rosszabb esetben akár helycseréket is okozhat, de meg is semmisítheti egy kártyánkat. Ráadásul ez az egész folyamat azért fontos, mert ha valaki oldalán az egyik várra négy vagy több lap került, jön a kiértékelés (Score), amikor a lapok értéke alapján kiderül, kié lett az erődítmény. És bizony ilyenkor is vannak lapok, amik beleszólhatnak az eredmények alakulásába.   

Kiegészítők 

Ez az alapjáték, ami a kastélykártyákat, a kezdőjátékos-jelzőt, a leírást, a 30 karakterlapot, a Deluxe verzió esetén pedig a fémpénzeket (egyébként tokenek lapulnak a dobozban) és extrában a kastély miniket tartalmazza. A 30 kártyalap pedig meglehetősen kevésnek tűnik, nem is véletlenül, így üdvözlendő a kezdeményezés, hogy a csapat időnként kiegészítőket dob piacra, amikből már a második indult most Kickstarteren. Az első a The Other Side volt, ami a téma misztikusabb vonalát viszi a különféle szellemlényekkel és entitásokkal, illetve újabb kastélylapokat is bedob a közösbe. Ja, hogy nem mondtam volna? A várak szintén rendelkezhetnek speciális tulajdonságokkal, amik valamikor kifejtik hatásukat. Emellett természetesen a kiegészítők lapjai is képesek arra, hogy megavarják a már bevált korábbi stratégiát, hiszen az új képességek és hatások számos módon kavarhatnak be egy jól felépített taktikába.

És akkor itt a Ragnarok, ami újabb extra adalék ehhez a remek szórakozáshoz. A 15+ új lap (hozzám 20 jutott) nemcsak a messzi északra, a skandináv mitológiába nyújt betekintést karaktereivel, de egy új játékelemet is bevet a kártyákkal bemutatkoznak a passzív képességek. Eddig ugyanis a pontszámlálásnál, aktiválásnál, átfordításnál és hasonló helyzetekben voltak kártyaspeckók, de itt már vannak olyan hatások, amik bizonyos feltételek megteremtésekor lépnek életbe, avagy sokkal jobban előre kell gondolkodni, mint korábban, mivel nemcsak az aktuális állás számít. Természetesen ez sem egy világmegváltó ötlet, de arra éppen elég, hogy a sokadik játék után is hozzon valami új színt a csatázásba. Bár az egyébként sem olyan könnyen unható meg.

Biztos a sors volt?

A cikk elején a sorssal indítottam, miszerint meglepő dolgokra képes, hiszen alapvetően nem is találkoztam volna a játékkal. Nos, a Crimson Company esetében azonban a győzelemhez vezető úton a sors nem sokat tesz, inkább behódol a taktikának és a játékosok döntéseinek, akik több alapcsomag esetén akár négyen is megküzdhetnek egymással, sőt különböző játékmódokat is kipróbálhatnak, össze is foghatnak. Ami mindenképpen ajánlott, ahogy maga a CC is. Biztosan van, aki nem ért egyet, mert ugye ízlések és pofonok, de számomra már ez a licitálós, a kapott lehetőségekből gazdálkodós, taktikázós, sakkos és MOBA-s játékmenet is telitalálat, és akkor a kivitelezés még szóba sem került. 

Ha az extra komponenseket nem is vesszük figyelembe, Janna Sophia dizájnvilága eleve nagyon szerethető, izgalmas és látványos. Az illusztrációk nagyon kidolgozottak, színvilág és ábrázolás terén is elismerésre méltók, így a hangulatot már ezzel sikerül megteremteni. És akkor még ehhez jönnek hozzá az érmék, amik a Deluxe fémpénzeinél különösen igényesek és mutatósak, plusz a minik, amik a kastélyoknak adnak szó szerint újabb dimenziót. A Crimson Company nem egy összetett játék, viszont maximálisan kihasználja a koncepcióban rejlő lehetőségeket, a kártyák és várak variálásával mindig fel lehet dobni az élményt, ráadásul a szimpla verzió nem is olyan drága. De ha azt vesszük, akkor a full doboz (amibe a novemberi kiszállításra egy extra játéktábla is kerül) a két kiegészítővel szintén megéri az árát. Persze csak akkor, ha maga a stílus és mechanika megfog, érdekel.

A Kickstarter-kampány itt érhető el még nyolc napig, érdemes benevezni a full pakkra, de ízlés és kedv szerint van mindenféle lehetőség.

Crimson Company  Ragnarok

Ami még érdekes lehet a kisebb Kickstarter-kampányok közül:

Az utolsó 48 órába lépett a képregényes Fantom alapján készülő kártyajáték, ami mind megoldásaiban és cselekményében (1-2 fő által játszható, történet-orientált kártyajáték), mind kinézetében passzol az alapjait jelentő klasszikus sztorihoz.

The Phantom: The Card Game

A hajózás szerelmesei örülhetnek, hiszen nemcsak a nagy címek (Tiny Epic Pirates) foglalkoznak a témával, így például a Sea of Nadia is érdekes lehet az érdeklődők számára.

Sea of Nadia

De vissza Németországhoz: még mindig hajós téma, azon belül pedig egy hagyományosabb társasjátékos forma… Attacktica, Pirates fából és fémből készített formában nyújt egy egészen egyedi és látványra is kellemes élményt.

Attacktica, Pirates

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát