Azt már szerintem mondtuk páran, hogy kifejezetten szeretjük a különlegességeket, sőt nem egyedül vagyok olyan, aki a független fejlesztéseket is támogatja, legyen szó videójátékról vagy társasjátékokról. Az izraeli Vitali Minin, avagy a Crazzybox Inc alkotója által készített Battle of GOG pedig abszolút megfelel ennek a kritériumnak, hiszen mind felépítése, mind mechanikája terén igyekszik eltérni a megszokottól, emellett nem áll mögötte nagy cég vagy hatalmas költségvetés. Annyira nem, hogy egyszemélyes projekt, minden illusztrációt és összetevőt tekintve, ami eredetileg Kickstarteren indult útnak, majd a sikertelen kampányt követően atyja nem adta fel a reményt, és a saját kezébe vette a játék elkészítésének feladatait.

Battle of GOG

  • Kiadó/partner: Crazzybox Inc
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-180 perc
  • Korcsoport: 9+
  • Nehézség: ?/5
  • Ára: az amerikai Amazonról 40 USD, nagyjából 14 600 forint, plusz egyéb költségek

A Battle of GOG számos ponton eltér a megszokott társasjátékos, bevált jellemzőktől, és ez már a méreteit tekintve is elmondható, hiszen oldalait tekintve akkora, hogy még a kallaxba sem fér bele, cserébe egészen kis mélységgel rendelkezik, ám belseje még emellett is egyedi inzertet tartalmaz, ráadásul ezt és a szépen elrendezett tartalmat egy védőborítás is óvja. Itt vannak külön a kártyák, a lapkák, a dobókockák és a minik, amik minden esetben saját tárolóval rendelkeznek, és a megszokottól eltérően nem kell kinyomkodni semmit, a kartonlapkák és -tokenek már eleve a helyükön pihennek, amivel azt is sikerült megelőzni, hogy az első játékok után az asztal/playmat tiszta kosz legyen. A starthoz tehát megvan minden, sok előkészületet nem is igényel a játék, ami van, az pedig megintcsak eltér itt-ott a megszokottól.

Keretek közé szorított modularitás

Már rögtön a legelején jön egy érdekes csavar: az elemek kiszedegetése és elrendezése után a dobozt lecsukjuk, majd megfordítva az asztalra tesszük, ugyanis ez lesz a játékterület alapja. Merthogy van 36 területlapka, ezeket a játékosok egyesével rakosgatják fel, igazodva az ide tartozó szabályhoz, miszerint a vízterületnek folytatódnia kell, avagy ha elkezdünk egy folyót, akkor azt kiegészítve kell a további vizes szakaszokat lehelyezni. Persze egyből kitér a szabály arra is, hogy ha ez nem teljesíthető, akkor a szabály figyelmen kívül hagyható. Egyébként pedig mindenki egy sarokból kezd (két játékos kettő-kettő sarkot kap), 3 darab 1-es szintű katonával, miközben az Ezékiel könyvének 38. fejezetéből ismert Góg és a büntetés angyala a játéktér közepéről indul, hogy megnehezítse vagy éppen segítse a játékosok dolgát. A feladat öt tekercs megszerzése, esetleg más városok vagy éppen mind a négy sarok elfoglalása, avagy számos módon győzhetünk. Ha pedig valaki megijedne a vallásos felhangtól (bár az a Funhill játékainak sem ártott), nem kell félni, mert a Bibliával nagyjából ennyi a kapcsolódási pont. Ez egy absztrakt stratégia, ahol lényegében a katonák és a városok is kockákkal kerülnek prezentálásra.

Kockák? Nem is egy, hanem színenként, avagy játékosonként 13, amiből három a nagyobb, ami a várost jelképezi, tíz pedig a kisebb, ami a haderőt. Utóbbiból ugye nyitányként hármat kapunk, 1-es szinten, avagy az 1-es oldalával felfelé, ami az erejét jelzi. Az első fordulóban lényegében minden más fázis kimarad, egyből a mozgás következik, aminél az aktív játékos dob a két fekete, közös kockával, majd a dobás értékét tetszés szerint szétoszthatja katonái között, hogy ők azt a mezőkön végrehajtott lépésekre váltsák. Amíg azonban nem épül meg a játékos harmadik városa is, addig ez az érték maximum 7 lehet, illetve addig az egységek vízre sem léphetnek. Éppen ezért érdemes mielőbb városra váltani a katonákat, ami azt jelenti, hogy a helyükre 1-es szintű, nagyobb kocka kerül. És ez más okból is nélkülözhetetlen: a forduló elején a városok hozzák a nyersanyagot, avagy a szabályoknak megfelelően letett nagyobb kockák a körülöttük lévő 8 mezőn látott erőforrást gyűjtik be, megszabott módon. Van nyersanyag-limit, illetve az egybefüggő erdőség nem termel annyi fát, ahány mezőt foglal, minden más téren viszont elég masszív bevételre számíthat, aki jó helyre építkezik, sőt a kettes szintű városok még a bevonzási területüket is megnövelik.

És hogy mire jók a nyersanyagok? Mindenre. Többek között az étellel katonát lehet szerezni, az egységek szintje is növelhető, ahogy a városoké is, sőt különleges képességeket biztosító kártyák is vásárolhatók belőle a tekercsek mellett. És bizony az sem mindegy, hogy a katonák haladás közben merre fejezik be körüket, mivel a kincsesládák kincskártyákat biztosítanak, ebben az esetben pedig a játékos dob, és attól függően, hogy páros vagy páratlan a végeredmény, vagy ő, vagy a többi játékos élvezheti ki a kapott hatást. De van mező, ami védelmet, magasabb szintet vagy éppen kereskedési lehetőséget biztosít, avagy bőven van mire figyelni. Már amellett, hogy van harc (az erősebb nyer, majd annyi szintet veszít, amilyen erős volt az ellenfél), városfoglalás (három harcosnak kell a város körül lennie, olyan vagy nagyobb értékben, mint amilyen a városé). Nem mellesleg, ha dupla számot dobunk a haladásnál, akkor az eredménytől függően valamelyik minit is mozgathatjuk: Góg megvédi városunkat a bosszú angyalától, sőt azonnali jutalmat ad az elérhető nyersanyagok képében, míg az angyal leállítja a termelést, amíg egy város közelében állomásozik. Így alakul ki egy komoly huza-vona, mely könnyed stratégiai elemei ellenére alaposan próbára teszi a játékosok képességeit. 

4X light?

Nos, az a helyzet, hogy bármennyire is egyszerűek a Battle of GOG alapjai, elemei miatt erősen emlékeztet a 4X műfajra, hiszen a felfedezéstől a begyűjtésen át a leigázásig minden megtalálható benne. Csak éppen nagyon áramvonalasított és néhol a megszokottól eltérő formában. És bár tudok negatívumokat említeni, sőt fogok is, azt már most elmondom, hogy Vitali Minin játékát összességében egy nagyon különleges és egyedi társasnak tartom. Méghozzá nemcsak azért, mert a doboz biztosítja a játékteret (ami jelzi a lehelyezés módját, valamint biztos keretbe fogja a lapkákat, hogy ne másszanak el), vagy azért, mert a katonákat és városokat különböző szintű és méretű kockák biztosítják. Összességében érdekes élmény, egészen jól kitalált koncepcióval, aminél a téma csak alibi, hiszen igazából semmit nem számít a bibliai háttér, ami egy absztrakt stratégiát lát el némi extra ízzel. Kedvünk szerint variálhatunk, építkezhetünk, hódíthatunk, fejleszthetünk, arathatunk, és a győzelem is három eltérő módon érhető el, ami különösen izgalmassá teszi a küzdelmet. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Már ha van rá esély, mert az azért már igen rövid idő után is nagyjából egyértelműen leszűrhető, hogy a Battle of GOG igazán 4 fővel mutatja meg erényeit, ilyen felállásnál sokkal több a konfliktus, jobban összetalálkoznak a felek, sőt rá is vannak kényszerítve arra, hogy mások portáján is sepregessenek. Két főnél ez nem annyira jellemző, kicsit jobban elhúzódik játékidő, laposabb a játékélmény, bár még így is képes izgalmassá válni a számos opciónak hála. És bizony jól meg kell választani a városok helyét, mert könnyen belefuthatunk olyan hibába, hogy egy-két nyersanyagból bőven érkezik, de a harmadikból már alig, ami egyáltalán nem kedvez a birodalmaknak. Az anyagminőség átlagban egész jó, de természetesen az árhoz viszonyítva, hiszen nem ezeket a miniket fogjuk összevetni a nagy kiadók részletgazdag figuráival, illetve valami extra védelem talán a kartonlapkákra sem ártott volna, miközben kicsit tartok a doboz strapabírásától is (egyelőre bírja, csak maradjon is így). Ráadásul, mivel a kártyák mind ikonokkal kommunikálnak, elég, ha egyvalaki elmagyarázza a szabályokat, utána még az is szépen tud haladni, aki amúgy nem angolos. Mindent egybevetve Vitali Minin játéka több szempontból is kellemes meglepetés, és bár akadnak hiányosságai, átgondolatlan vagy éppen nem annyira igazságos húzásai (pl. dobás a kincseknél), teljes egészét nézve üde színfolt, amin látszik a lelkesedés és az, hogy alkotója valami különlegeset szeretett volna átadni a közönségnek. Aki érdeklődik a téma és műfaj iránt, esetleg egy egyszerű alapokkal rendelkező, de egészen mély absztrakt stratégiára vágyik, az bátran ruházzon be rá. 

(A játékot partnerünk, a Crazzybox Inc biztosította – köszönjük! A Battle of GOG elemei ikonokkal kommunikálnak, szabályfüzetéhez viszont szükséges egy alapvető angol nyelvtudás. Rajongói fordításról jelenleg nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát