Talán nem a legjobb ötlet volt a ritka, és éppen ezért rendkívül értékes alapanyagokat is használó mobiltelefonokat átállítani az éves kiadói ciklusra, de a világot általában nem a logika, főleg nem a pazarlás elkerülése és a racionális döntések meghozatala vezeti. Ugyanakkor nem mindig volt ez így: mielőtt az okostelefonok dömpingje elindult volna, a hangsúly a terjeszkedésen, a piachódításon, valamint az új technológiák kifejlesztésén volt, a Smartphone Inc. pedig a felfedezés ezen aranykorszakát hivatott bemutatni.

Smartphone Inc.

  • Hazai partner: Gamewiz
  • Kiadó: Arcane Wonders/Cosmodrome Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: 60-90 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 2,73/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Gamewiznél 20 990 forint

Teszi mindezt egy olyan letisztult gazdasági stratégia formájában, ahol a játéktér a világ maga: egész pontosan azoknak a meghódításra váró piacoknak az összessége, melyek potenciális utat jelentenek a meggazdagodás felé. Itt ugyanis minden játékos a nagy okostelefon-gyártók egyikének feje, aki igyekszik betörni többek között az Egyesült Államokba, Európába, Dél-Amerikába, Indiába vagy épp Kínába, hogy ott értékesítse portékáját, amely jelen esetben mindig mobilkészülék. A cél elsősorban az, hogy ennek során a lehető legtöbb pénzt – azaz győzelmi pontot – sikerüljön bezsebelni piacok meghódításával, a telefonok értékesítésével, valamint a szabadalmak bejegyzésével.

Ehhez pedig kiindulási alapként mindenki két tabletet imitáló játéklapot kap: az ezeken található ikonok a vállalat erőforrásait hivatottak reprezentálni, azaz a kutatást és fejlesztést, a gyártást, a szállítást, valamint az árváltozást. Gyakorlatilag ezek azok az akciók, melyek az adott körben kivitelezhetők. Ezen két lapot úgy kell egymásra helyezni, hogy mindig párhuzamosak vagy merőlegesek legyenek egymással, és legalább egy, maximum négy ikon letakarásra kerüljön, ezzel meghatározva azt, hogy az adott forduló hogy zajlik tulajdonosa számára. Ezen akcióprogramozás később még tovább manipulálható, a játék folyamán ugyanis több, úgynevezett fejlesztéslapka is megszerezhető, melyeken két ikon található, segítségükkel pedig komplett mezők is felülírhatók az adott fordulóra, ezzel további flexibilitást biztosítva.

Ezen tervezés a játék egészére kihat: ez az első fázis, amit 7 további követ. A másodikban a telefonok ára kerül meghatározásra: ezt a látható ikonokon szereplő dollárjegyek befolyásolják pozitív vagy negatív irányba, és nemcsak azt határozzák meg, hogy az adott fordulóban, készülékenként mi a maximálisan bezsebelhető összeg, de a játékosok sorrendjét is, ami kulcsfontosságú lehet a siker kivívásában. Ezt a tényleges termelés követi, azaz a telefonok legyártása: nem csupán az ehhez passzoló ikon biztosít egy egységnyi árut, de az összes korábban letakart szimbólum is.

A negyedik fázis a termelés javítása, amikor fejlesztéslapkához lehet jutni, az ötödik pedig a kutatásé, amely két célt szolgál. Egyrészt tetemes mennyiségű győzelmi pontot biztosít annak, aki elsőként fejleszt ki egy rendelkezésre álló technológiát, ekkor ugyanis megkapja a hozzá tartozó szabadalmat is. A megszerzett technológiák egyszeri vagy permanens bónuszt biztosíthatnak, de ami ennél is fontosabb, hogy a későbbi eladási fázisban is szerep jut nekik. Előtte, a hatodik fázisban azonban a logisztikái a főszerep: ez lényegében a további piacok megkaparintásáról szól, ahol elegendő erőforrás birtokában új zónában lehet központot létesíteni, és onnantól kezdve ott is értékesíteni. Egy régióban csak egy ilyen iroda megengedett (kivéve, ha azt egy technológia vagy bolt másképp nem engedélyezi).

Az utolsó fázis a tényleges eladásé: ekkor sorrendben lehet értékesíteni az adott fordulóban előállított termékeket, maximum azon az áron, amely a második fázisban meghatározásra került. A sorrend azért is fontos, mert a régiókban korlátozott számú vevő található, akiknek még előfeltételei is lehetnek – például a pirossal jelöltek csak adott összeget hajlandók fizetni, így ha túl drága a portéka, nem kérnek belőle; a lila ikonnal rendelkezők használatához az adott technológia megléte szükséges, így amíg nincs 4G vagy fejlettebb akkumulátor, rá sem néznek a telefonra.

Minden vevő csak egy árut fogad el, így pedig szélsőséges esetben akár egy játékos is befoglalhat egy régiót (ehhez persze előbb központot kell ott létesítenie). A többségnek a pontszámításnál is szerep jut, további győzelmi ponthoz (azaz pénzhez) ugyanis a régiók kontrollálásával lehet jutni, és ott nagyon is számít, hogy ki lépett be elsőként az adott piacra. Ezen fázisok lezárultával a felkészülés jön a következőre: minden el nem adott áru megy a süllyesztőbe, az árak visszaállnak az alap értékre, és minden kezdődik elölről. Egészen az ötödik forduló végéig, amikor kiderül, melyik vállalat hódította meg a legsikeresebben a piacot.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Smartphone Inc. mindezt egyszerű ikonográfiával, áramvonalas nehézségi szinttel, és letisztult külsővel adja elő – és utóbbi talán túlságosan is letisztult. A központi játéktér ugyan döbbenetes minőséget képvisel – dupla vastagságú, hogy az elemek többségének külön dedikált helyet biztosítson –, ahogy a komponensek is (egészen elképesztő mód minden játékosnak saját, funkcióval is rendelkező műanyag tároló található a dobozban), de valahogy túlságosan steril. Mindenfajta díszítést mellőz, és ez kihatással van a témára is – mert igazából az a játékban egyáltalán nem érvényesül. Egy pillanatig sem érezni azt, hogy itt mobiltelefonokról vagy a mobiliparágról van szó: gyakorlatilag akár kukoricával is be lehetne helyettesíteni, mert a hangsúly nem ezen, hanem a piachódításon és az értékesítésen van. Mondhatnánk persze azt, hogy ez a műfaj sajátossága, de ha már a tálalásba ennyi energiát sikerült belefeccölni, nem lett volna rossz, ha ez a játékmenetben is érvényesül. Mert az tényleg élvezetes és ötletes – ellentétben napjaink mobiltelefon-iparával.

(A játékot partnerünk, a Gamewiz biztosította  köszönjük! A Smartphone Inc. nem nyelvfüggetlen, de minimális az írott szöveg mennyisége. Hazai, rajongói fordítás létezik, de csak zárt körben elérhető.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát