Dicséretes az az elhivatottság és szenvedély, amellyel a Rollins Publisher próbálja a kisebb, egyszerűbb, indie szerepjátékokat behozni a köztudatba, azt pedig már a Gallia és Merő Anarchia bemutatóimban is kihangsúlyoztam, hogy kiadványaik gyakorlatilag tökéletes “kapudrogok” a szerepjátékok világához. A saját fejlesztésű, illetve fordításra kiválasztott termékeik roppant rugalmas és egyszerű rendszereken alapulnak, amelyeket a kezdő mesélők pár óra, a játékosok pedig hozzávetőlegesen 10-20 perc alatt képesek elsajátítani, ezáltal egyszerű és kezdőbarát formában ismerkedve meg a szerepjátékok világával. Sokkal inkább járható ez az út, mintha egyből egy Dungeons & Dragons vagy Call of Cthulhu kerülne terítékre.

Van zsákomban minden jó

Nincs ez másképp legfrissebb fizikai kiadványukkal sem, mely nem más, mint Josiah Mork Basic and Generic (~Alap és Általános) szerepjátékrendszerének fordítása. Az alkotás nem árul zsákbamacskát, hiszen pontosan az, amit a cím is sejtet: egy tetszőleges stílushoz és világhoz felhasználható, általános szerepjáték-rendszer, mely kevesebb, mint hatvan oldalba sűrít mindent, ami ahhoz kell, hogy egy teljesen kezdő, akár fiatalabb csapat megismerkedhessen a szerepjátszás alapjaival. A rendszer használatához mindössze néhány tíz és tizenkét oldalú kocka szükséges, a szabályok egyszerűek, a karakterkészítés pedig manuális pontelosztáson alapul. Mindezek mellett a harc, valamint a képességek működése és használata is olyannyira lecsupaszított, amennyire csak lehetséges.

Ám a BaG nem éri be pusztán ennyivel, hiszen felépítését tekintve felfogható úgy is, mintha általános oktatómódként funkcionálna az asztali szerepjátékok számára – ennélfogva a füzetben felvonultatott szabályok is szintekre lettek osztva. Az első szint, mely külön, ingyenes letöltésként is elérhető a Rollins honlapjáról, épp csak a karakteralkotás, a harc és a mesélés alapjait tartalmazza. A második olyan mechanikákkal bővíti mindezt (a komplexebb karakteralkotási lehetőségek mellett), mint például a kereskedelem, a tárgykészítés, a járművek, illetve az új helyszínek (bolygók, dimenziók, szigetek, királyságok) dinamikus generálása. Az utolsó, harmadik szint pedig már bevonja a tapasztalati pontok, szintlépések rendszerét, tartalmazza egy kiegyensúlyozott mágiarendszer összeállításának lépéseit, valamint a hadviselés, hadseregek, ostromok szabályait is. Az egyes szintek ráadásul újabb bővítési lehetőségeket kínálnak a karakterlapokhoz, így lehetővé téve az új mechanikák következetes használatát.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Jó az alap, már csak egy ház kell

Ez a fokozatosság egyébként nagyon jó ötlet, ugyanis nemcsak, hogy segít elmélyedni a mesélőknek és a játékosoknak az egyre komplexebb szabályokban, de arra is kiváló, hogy a csapat meg tudja állapítani, szüksége van-e egyáltalán BaG-nél összetettebb rendszere. A gyors és könnyed minimalizmus azonban – mely egyébként a szabálykönyv dizájnján is tükröződik – egyetlen komoly hátulütővel rendelkezik. A kiadványban ugyan szerepelnek példák egy-egy mechanika működésére, ám mivel a célközönséget elsősorban a kezdő szerepjátékosok és érdeklődők jelentik, nagyon jól jött volna (akár csak 10 oldalban bemutatva) egy minta kalandmodul vagy világépítés, egy-két karakterrel – nem véletlen, hogy az angol nyelvű kiegészítők is tartalmaznak ilyen példákat. Remélhetőleg a Rollins elhozza majd ezek fordítását is (vagy akár egy saját BaG mintamodult), ugyanis mindössze ennyi híja van annak, hogy cikkünk alanyát a legjobb, leghozzáférhetőbb, legegyszerűbb RPG-szabályrendszerek közé soroljam.

(A játékot a Rollins Publisher biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát