Az építkezős társasok a mai napig elég jól mennek, ha megfelelő körítéssel rendelkeznek, esetleg valami extrát is fel tudnak mutatni, Peter McPherson tavalyi sikercíme pedig pontosan pontosan ilyen. Egyfelől már témájával és külsejével is képes megnyerni egy-egy játékost, másfelől pedig olyan mechanikával rendelkezik, ami jóformán megunhatatlanná teszi. Ilyen ez az erdei építkezés, soha nem tudhatod, melyik állatka babrál ki veled.

Tiny Towns

  • Hazai kiadó: Reflexshop
  • Tarsasjatekok.com
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-60 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,09/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: 11 990 forint

A Tiny Towns története szerint az erdő mélyén, egy aprócska kisvárosban húzták meg magukat a kisebb állatok, távol a ragadozóktól és mindenféle veszélytől, miközben építkezéseikhez szűkös a nyersanyag, ezért mindent elfogadnak, ami csak érkezik hozzájuk. A játékosoknak pedig pont ez adja a társas lényegét, hiszen a taktika ennek megfelelően alakul ki az építkezések során. De ne szaladjunk ennyire előre, elvégre a közepes méretű dobozból előkerülő, négyzetekre osztott várostáblák, a különböző típusú építménykártyák, valamint a fából készült nyersanyag- és épület-jelölők lehelyezése után kezdődhet is a móka, ami garantált szórakozás és meglepetések mellett zajlik.

Építs, amit tudsz!

Kezdjük azzal, hogy csak az alap kunyhó biztos, a további hat épület bármilyen variációban előkerülhet a fajtánként 4 darabos felhozatalból, plusz a játékosokhoz kerülő 1-1 emlékmű még nagyobb palettával rendelkezik. Utóbbiak egyéni célt jelentenek, míg előbbiek mindenki számára elérhető építmények. És hogy hogyan húzzuk fel őket? Nos, a nyersanyagokkal, amiket minden körben a játékosok neveznek meg, fejenként egyet, viszont ilyenkor a többieknek is húzniuk kell ugyanabból, mielőtt ők is sorra kerülnek a saját kívánságukkal. Így tehát, példának okáért egy négyfős játéknál egy saját választású és három mások által megnevezett nyersanyagunk lesz a kör végére, amiket mind el kell helyeznünk a saját táblánkon, egy-egy különálló mezőre. Amennyiben a kellő számú és fajtájú nyersanyag összegyűlik, lekerülnek a tábláról, a helyükön lévő egyik mezőre pedig mehet a kívánt építmény. Mivel pedig a 16 mezőből álló tábla nyújtotta hely messze nem végtelen, minden egyes lépésünket alaposan át kell gondolni, de hiába, ha a nyersanyagok jelentős részéről nem mi döntünk.

Ez a mechanika adja meg a Tiny Towns lényegét, ami igazából pont emiatt is olyan izgalmas és megunhatatlan. Mert bár a rengeteg kombináció miatt eleve nagy a változatosság, így állandóan újabb és újabb kihívások elé kerülünk, a legfontosabb az az alkalmazkodási kényszer, amit a nyersanyag-választási módszer ró a nyakunkba. Minden egyes körben oda kell figyeln arra, hogy a többiek által választott nyersanyagok hogyan passzolnak az elképzeléseinkbe, illetve milyen formában tudjuk saját városunk alapjait letenni úgy, hogy közben ne fogyjanak el a helyek. Mert bizony a játék végét az jelenti, ha valakinek az épületekkel és nyersanyagokkal betelt a táblája, és bár a többiek továbbra is építkezhetnek (amíg hasonló helyzetbe nem kerülnek), innentől már érezhetően felgyorsulnak az események.

Erdei élet vagy sem?

Maga a győzelem a megépített építményeken és azok kapcsolati hálóján múlik. A kunyhót el kell látni, más építmény a hasonló, sarkokban elhelyezett épületekért ad pontot, míg a nyersanyaggal betelt, avagy üres mezőkért alapból mínusz pont jár, de akár ezt is nullára változtathatjuk. Bár a rendszer okos és jól átgondolt, egy-egy építménynél nem elég egyértelmű a pontozási rendszer, azonban néhány kör után ez is letisztul, a logikát alkalmazva könnyen beazonosítható, mi merre és hány méter. Emiatt aztán ezt sem nevezném kifejezetten negatívumnak, ahogy a külcsínt sem. Mert bár az összetevők nem rosszak, az illusztrációk mutatósak, mégis valahogy háttérbe vész a kisállatos erdei téma, ami sokkal nagyobb hangsúlyt kaphatott volna. Némely kártyán vannak rágcsálók, kedves kis alakok, de összességében mind az épületeknél, mind a táblánál, mind a kártyáknál lehetett volna erősíteni a tematikát, ami minden szempontból megágyaz a sikernek, a borító ráadásul sokkal erőteljesebben közvetíti ezt az erdei témát.  

Minden más csak felesleges és erőltetett hőbörgés volna, sőt már lényegében ez is az, bármennyire is fáj a szememnek/szívemnek, hogy nincs több a kedves kis rágcsálókból. A Tiny Towns remek társas, ami belépő szinten sem okozhat gondokat, hiszen alapjában nagyon egyszerű játékmenetre épít, de mélységei miatt akár a komolyabb, taktikus lépések kedvelői megtalálhatják benne számításaikat. A 14+ korhatárt erősnek érzem, nyugodtan lehet már 10 éves kortól is próbálkozni vele, illetve több alternatív móddal is rendelkezik, sőt egyedül is játszható. Ára viszonylag visszafogott, így megérdemli a figyelmet, sokak kedvencévé válhat. Ajánlott vétel.

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát