A Sims 3 alatt egy teljesen új, következő generációs motor fog dolgozni, melyet már három éve fejlesztenek Rod Humble emberei; tegyük hozzá, ez teljesen jogos, hiszen talán ez volt a legnagyobb problémája a második résznek, az utóbbi időben ráadásul a programozók láthatóan már nem a TS2-t foltozgatták, így aztán maximum a valóban jó szakember kreatívokat tudtuk csak dicsérni az egyes kiegészítők kapcsán.

The Sims 3: a nagy bejelentésMint korábban szó volt róla, a játék egy teljesen nyílt világba helyez bele minket, mely leginkább egy nyitott játékmenetű szerepjátékra hajaz, ahol oda megyünk, és azt csinálunk, ahová és amit akarunk. Elsétálhatunk a boltba, az utcákon szóba elegyedhetünk bárkivel, bekopoghatunk a szomszédainkhoz, mindezt egy mélyebb személyiség-, valamint egy új jutalom- és célrendszer teszi még érdekesebbé, a legkülönfélébb játékosok számára megszerethetővé, legyen szó az alkalmi betérőkről, a történetmesélősökről, a kreatívokról, vagy épp a stratégiát, menedzselést kedvelőkről. Olyan közösségi helyek kerülnek be a csomagba, mint a városháza vagy a helyi park, és ezernyi apró meglepetés vár ránk - kezdve attól, hogy az egész szomszédságot nekünk kell felfedezni, addig a kellemetlen pillanatig, amikor beteget jelentve kivonjuk magunkat a munka rabigája alól, és a főtéren fagyit nyalva belebotlunk a főnökünkbe... Az új motor mindezt rugalmasan segíti: eltávolodhatunk a kamerával, hogy madártávlatból szemléljük a várost, majd ráközelíthetünk bármelyik épületre, beleshetünk az ablakokon, megfigyelhetjük, ahogy a simek élik mindennapjaikat, gyereket nevelnek, főznek, tévét néznek.

Az említett új, innovatív szisztéma, mely a Realistic Personality System (valós személyiségrendszer) névre hallgat, teljesen szakít az eddigi metódussal. Régebben ugye fix alaptulajdonságok között oszthattunk szét adott pontszámot, a csillagjegyekhez kötve (rendes/trehány, játékos/komoly), most azonban emberkénk személyiségét írhatjuk le öt egyedi "címkével", jellemzővel: pár mozdulat, és megszületik a kíváncsi, kleptomániás, kiállhatatlan nagymama, aki mindenkinek a dolgába beleüti hegyes kis orrát, vagy a kötöttségektől és korlátoktól rettegő, forrófejű punk rocker, akinek nyers modora és gyerekes viselkedése miatt a legfőbb gondja, hogy egy normális randit összehozzon magának. A hivatalos oldalon található egy ábra, melyen találunk erre példákat: egy karizmatikus, barátságos, bátor, szerencsés csaj, aki született szakács; egy atlétikus, nagy dumás, jó humorú, flörtölős, szemtelen srác; egy házsártos, túlfűtött, de családcentrikus és rendszerető, takarékos mamó; egy kövérkés, barátságos, hamar kedvét vesztő fickó, aki igazi kétbalkezes, peches, hiszékeny alak; egy jó humorú és kommunikatív, rendszerető, szerencsés, munkaalkoholista üzletasszony; egy peches, gyerekes, hirtelen természetű, nyers koma; és egy vegetáriánus, jó természetű, barátságos, művészi hajlamokkal bíró természetvédő leányzó. Az ígéretek szerint a különféle jellemzők kevergetésével több mint 700 millió (!) kombinációt hozhatunk létre, tehát nem lesz nehéz valóban különböző simeket összerakni.

Mindehhez a szükségletek rendszerének radikális átalakítása járul: a napi robot helyett az egyedi személyiséghez szabott rövid- és hosszútávú célok lesznek életünk középpontjában; ha épp valami fontos dolgon ügyködünk, és simünk megéhezik, nem kell félbehagyva mindent elrohanni kaját készíteni és enni: a felbukkanó információs ablakra kattintva azonnal kielégíthetjük karakterünk adott szükségletét mindenféle extra interakció nélkül. Rengeteg apró poén vár majd ránk; a PC Gamer április számában megjelent világpremier előzetesben például bemutattak egy figurát, aki szakácsként melózik; munkahelyén történetesen épp elromlott a mosogatógép, így elvállalta, hogy hazahozza a melót, azaz a mosatlant, így eme plusz munkával (küldetéssel...) bevágódhat a főnökénél, és közelebb kerülhet a hőn áhított előléptetéshez - ugyanis emberünk egy tipikus karrierista...

Természetesen az egyedi személyiségek mit sem érnének, ha nem lehetne mindezeket külsőségekben is megjeleníteni. A Sims-széria egyik legnagyobb vonzereje eddig is a CAS, a simskészítő műhely volt, ami természetesen szintén átalakul, tovább erősödik, finomodik, és egyszerűsödik. Segítségével az eddiginél valósághűbb, részletgazdagabb figurákat kreálhatunk: izmosakat, soványakat és kövéreket; még a bőrszínt sem az eddig megszokott alapsémákból választhatjuk ki, hanem egy csúszkán lőhetjük be tetszés szerinti árnyalatra, de igaz ez a haj színére vagy stílusára is, nem beszélve persze arról, hogy az arc minden jellemzőjét ugyanilyen aprólékossággal állíthatjuk be, így immár valóban mindenki elkészítheti a maga vagy bárki más ismert ember alteregóját.

Ez a fajta szabadság, mely akár a játékmechanizmusban, akár a karakterkészítésben tetten érhető, a minket körbevevő világ testre szabásában is jelentkezik. Legyen szó a padló- vagy falburkolatról, a bútorokról vagy épp a virágokról, mindent átalakíthatunk, új textúrával, mintával láthatunk el pár mozdulattal, hogy egyedi figuránknak épp ilyen egyedi környezetet biztosítsunk, kialakítva így ugyanabból az épületből egy modern, csajozós legénylakást, egy luxuskéglit, egy barátságos családi fészket, vagy egy vidéki kúriát - a lehetőségek itt is szerteágazóak.

A szintén korábbi híremben leírt, kibővített készlet- és hangulatrendszer további minijátékokat rejt; a fentebb említett szakács például az étterme mögött egy kis paradicsomültetvényt gondoz; hogy meglepje kedvesét, leszüretel pár bogyót, hazaviszi ezeket, otthon elkészít egy jó ételt, átnyújtja az asszonynak, aki ezután öt napig jókedvűen ragyog. Ezek az RPG-s "buffok" végigkísérik simünk életét: ha bepisil, összeveszik a barátjával, dühös lesz, ha teherbe esik, gyermeke születik, kinevezik, örül, és mindez befolyásolja a hangulat időtartamára (mely lehet pár óra, nap vagy hónap) egész életvitelét.

Mint arról már szintén volt szó, nem lesz multi a TS3-ban, de a Spore-féle megoldás, mely szerint mások karaktereit, családjait letölthetjük és beilleszthetjük a játékba, igen; ezen kívül persze a közösség kreatív fele is támogatva lesz továbbra is, így bárki elkészítheti saját cuccait, és megoszthatja azokat a többiekkel. Van még egy kényes kérdés, melyet feltettek Humble úrnak: a kiegészítők problémaköre. A Sims stúdió főnöke szerint igyekeznek mindent, ami a simek életével kapcsolatos, beletömni az alapcsomagba, és a későbbi expanziókkal inkább témákat készíteni, például egy komplett vidéki szomszédságot, de a készítők még a LOTR-licenc bevonásával is eljátszottak, azaz a Gyűrűk Ura karakterei, környezete és minden egyéb jellemzője a TS3 mechanizmusával - persze ez csak egy ötlet volt, de ki tudja, lehet, hogy egyszer valóság lesz belőle...

Nos, a fentiekből azt hiszem, leszűrhető, hogy komoly átalakításon megy át a széria, mely persze rá is fér, hiszen már azért megmutatkoztak a kifáradás jelei, de ez egy nyolc éves, 98 millió példányos eladásával elképesztő rekordot felállító franchise esetében nem meglepő. A lányok és fiúk gőzerővel hegesztik a cuccot, hogy egy bő öt éves (az EA esetében egyáltalán nem szokványos) fejlesztési terminus végén, 2009-ben letehessék az asztalra az új generáció Simsét. Hogy ez is egy újabb sikertörténet lesz, azt már most borítékolhatjuk...