Nincs azzal baj, ha egy játékban gondolkodósabb pillanatok is előkerülnek. Legalább az ember megáll egy kicsit, és használja a szürkeállományát, nemcsak a reflexeit. Akkor van probléma, amikor a megoldás kulcsa sehogy sem akar a felszínre kerülni. Annak idején – még az internet világhódító elterjedése előtt – az embert napokra meg tudta akasztani egy-egy túltoltan nehéz feladvány. Ilyesmikben a point & click kalandjátékok jeleskedtek igazán, de aztán később a TPS (sőt az FPS-) játékok is átvették – lásd: Tomb Raider-széria. Az évek múlásával a feladványok megengedőbbek, könnyebbek, hamarabb kitalálhatóak lettek, viszont ez nem mindig volt így. Akadtak túl nehézre vett, szinte megfejthetetlen puzzle-ök. Ezekről olvashatsz most!

5. A kecske – Broken Sword: The Shadow of the Templars

A '90-es évek legtöbb kalandjátékához képest a Broken Sword-széria rejtvényei valójában eléggé ésszerűek, csak egy kicsit több gondolkodást igényelnek. De az első részből az az átkozott kecske mindezt teljesen átírja! Amikor megpróbálsz bejutni egy kastélyba, egy különösen agresszív kecskével találkozol, aki mindig felöklel, ha túl közel kerülsz hozzá. Furcsa módon a rejtvény megoldása az, hogy hagyni kell, hogy a kecske fellökjön, de amikor épp visszamegy az eredeti helyére, gyorsan egy közeli szekérre kell kattintanod, hogy az állat legközelebb belegabalyodjon, amikor megpróbál megtámadni, és így az utad szabaddá váljon. Valójában nem ez a legnehezebb feladvány, csak annyira eltér minden mástól, ami előtte volt, hogy lehetetlen nem túlgondolni.

bskep.jpg

4. A zongora – Silent Hill

Amikor előkerül a Silent Hill cím, a legtöbb játékosnak a pszichológiai horror vagy a groteszk élőhalott rémségek jutnak először eszébe. De a sorozat – különösen igaz ez a korai játékokra – mindig is híres volt néhány különösen nehéz rejtvényéről is. Az 1999-es első rész egy pontján például két medálra van szükséged a továbbjutáshoz. Tudod, csak a szokásos túlélőhorroros gyűjtögetős dolgok! De az ezüst medálhoz egy meghatározott sorrendben kell megszólaltatni a közeli zongora billentyűit, és hogy melyik billentyűket kell megnyomni, ahhoz az egyetlen támpont egy A Tale of Birds Without a Voice című vers. Ahelyett, hogy bármi köze lenne a tényleges zenéhez, inkább csak azt kell kitalálnod, hogy a vers milyen fekete-fehér madarakra utal, és így a billentyűk sorrendjét is. Igen, ez tényleg egy kínszenvedés, amivel Harry Mason is egyetért.

shkep.jpg

3. A szelénita korszak – Myst

A Myst a CD-ROM meghajtók hajnalán mutatta be a világnak az előre renderelt grafikát és az FMV-t. Ezek segítettek abban, hogy a '90-es évek legkelendőbb PC-s címe legyen, amely azóta több folytatást és remake-et is megélt. A videójátékok történetének egyik legjelentősebb alkotásaként a klasszikusok közötti helyét nem lehet elvitatni, de cseppet sem volt egyszerű a végére jutni. Történetesen tele van értelmetlen rejtvényekkel, amelyek miatt legszívesebben kidobnád a lemezt az ablakon. Különösen idegesítő a Selenitic Age (A szelénita korszak), ahol különböző hangokat kell keresned és felvenned, majd sorrendben lejátszanod, aztán egy olyan labirintuson kell végigmenned, amelyben csak hangok segítségével tudsz navigálni. Rémes!

mystkep.jpg

2. A fekete monolit – Fez

A Fez egy egyedi indie puzzle-platformer, melyben kockákat kell gyűjteni egy 3D-s világ 2D-s perspektívájának megváltoztatásával. Még egy évtizeddel a megjelenése után is hihetetlenül innovatívnak tűnik, és kevés más fejlesztőcsapat próbálta meg utánozni. Arról is ismert, hogy meglehetősen nehéz játék, és a The Black Monolith puzzle azért emelkedik ki a többi közül, mert még így, 2023-ban sem biztos senki a megoldás valódi értelmében. Először is végig kell vinned a játékot, és el kell indítanod egy New Game+-t, ami feloldja a belső nézetet. Ez lehetővé teszi egy új rejtvény megoldását, és egy kombináció megszerzését, amellyel felfedheted a hírhedt fekete monolitot. Már az elején megemlítik, hogy ez a végső szupertitkos piros kockához vezet, de az nem világos, hogy ezután mit kell tenni. A fejlesztőcsapat elkezdett tippeket osztogatni, és a közösség végül több mint 60 000 (!) próbálkozás után megtalálta a megfelelő gombkombinációt – de teljesen random módon. Hogyan kellett volna a játékosoknak ezt megszerezniük? Nos, különböző elméletek születtek arról, hogy a kód a megjelenés előtt elhintett információkon, esetleg a különböző szobákban lévő gyertyák elrendezésén alapult, vagy hogy az egész csak egy trükk volt, hogy a közösség közösen dolgozzon a megoldáson. Talán az igazi piros kocka a barátokat jelenti, akiket az út során szerzel.

fezkep.jpg

1. Nevezd meg a gnómot – King's Quest

Vannak nehéz feladványok, meg vannak az olyanok, hogy "mégis mi a jó istent gondoltak a fejlesztők"? A fekete monolittal ellentétben itt megtudhatod a megoldás kulcsát, de annyira észbontóan frusztráló az egész, hogy ez aligha számít. Amikor egy olyan gnómra bukkansz, akinek a nevét kell kitalálnod, az első karakter, aki eszedbe juthat – már ha Grimm-meséken nőttél fel –, természetesen Rumpelstiltskin, vagyis Tűzmanócska lesz. A King's Questben azonban hiába tippelsz rá, tévedsz. Viszont a játék ad egy tippet: "gondolkozz visszafelé". A legtöbb játékos ilyenkor visszafelé írná be a "Rumpelstiltskin"-t, csakhogy ez ismét helytelen. A megoldás az, hogy a teljes angol ábécét megfordítod, majd ezt használod a gnóm nevének kitalálásához. A válasz tehát: "Ifnkovhgroghprm". Mi értelme van ennek? Az égvilágon semmi. Ez a rejtvény annyi embert megakasztott az évek során, hogy amikor a King's Questet 2001-ben feltámasztották, a megfejtést egyszerűen "Rumplestiltskin"-re változtatták, csak visszafelé írva.

kqkep.jpg

+1. Shakespeare versei – Silent Hill 3

Nem hagyhatom ki az egyik kedvencemet, amely több álmatlan éjszakát okozott, mint maga Silent Hill borzalmas világa, az összes groteszk rémséggel együttvéve. Bár abszolút senki sem kérte, a Konami úgy döntött, hogy a Silent Hill 3 Hard-módjába beépít egy olyan feladványt, amely a középiskolai irodalom- és matematika órák legunalmasabb részein alapul. Kezdetben találsz egy verset, amely Shakespeare több művére is utal, és a strófák sorrendje jelzi, hogy a könyveket milyen sorrendben kell elhelyezni egy polcon. A feladvány ezen része a legtöbb embernek még nem is olyan nehéz. Kivéve, hogy az egyik strófa homályosan arra is utal, hogy néhány könyv kötetszámát meg kell szorozni, hogy megkapd a helyes kódot. Egyszerűen túltoltan nehéz feladvány, még egy horrorjáték Hard-módjához képest is.

sh3kep.jpg

A lista hosszabb lett a szokásos Top 5-nél, de még így is ki kellett hagyni pár felettébb kemény feladványt. Példának okáért lecsúszott a The Water Temple, a The Legend of Zelda: The Ocarina of Time-ból, és a metrósínekről megszerezhető gumikacsa a The Longest Journey-ből. Sajnos a RuneScape és a múltkor említett The Witness sem fért már fel, de ezekről talán majd egy következő alkalommal olvashatsz bővebben!