Ha a PC-s játékipar haláláról olvasunk, manapság már fel sem vonjuk a szemöldökünket, hiszen az elmúlt tíz évnek egy igencsak közkedvelt témája volt a platform folyamatos (bár nem túl eredményes) temetése. Ezek a jóslatok végül szerencsére egyik esetben sem jöttek be, de azért az évek során összegyűlt egy elég szép halmaz a PC-s játékipar halálának okaiból. Ezek közül szemezgettük most ki az öt leggyakrabban hangoztatott vagy legnagyobb problémának beállított jelenséget.

pc-ipar-feltamadas-01.jpg

5. A kriptovaluták

Listánk ötödik helyezettje kicsit talán kilóg a felsorolásból, ugyanis a kriptovaluták nem magát a PC-s játékfejlesztést sodorták veszélybe pár éve, hanem egy másik, de ugyanannyira érzékeny pontjára csaptak le a piacnak: a hardverekre, egész pontosan a videókártyákra. A kriptovaluták bányászata ugyanis egy igen erőforrásigényes művelet, amihez alsó hangon is komoly gépre van szükség, olyanra, ami már játékra is tökéletesen alkalmas lehet.

Épp ezért, amikor 2017 és 2018 magasságában nagyon megszaladt a Bitcoin és társai népszerűsége, a videokártya árak is az egekbe szöktek, hiszen mindenki a lehető legerősebb GPU-val szeretett volna virtuális valutát bányászni. A jelenség csúcspontján egy középkategóriás videokártya árából már akár egy konzolt is vehetett volna magának az embert, így sokan attól féltek, a bányászok miatt bedől a teljes PC-s játékipar. Erre szerencsére végül nem került sor: a kriptovaluták népszerűsége idővel csökkent, a hardverárak pedig nagyjából normalizálódtak.

cryptocurrency-banya-01.jpg

4. A mobiltelefonok

A mobilon történő játék napjainkban már egyáltalán nem számít a valóságtól elrugaszkodott ötletnek, sőt, az okostelefonok kimutathatóan a játékipar legtöbb bevételt hozó platformjává léptek elő. Hogy ez mennyire jó vagy mennyire rossz, azt hagyjuk meg máskorra, mindenesetre tény, hogy a mobilos játékok térnyerését az utóbbi időben előszeretettel állították párhuzamba a PC-s játékipar vélt vagy valós hanyatlásával.

Gyakorlatilag már az évtized közepe óta hallható, hogy a mobil most már tényleg mindjárt kinyírja a PC-t (és mintegy bónuszként a konzolokat is), de szerencsére ezek a jóslatok eddig egyáltalán nem váltak be. Azt ugyan el kell ismerni, hogy a mobiljátékok hatalmas szeletét jelentik a játékiparnak (és ez a szelet egyre csak nő), de ugyanakkor az esetek nagy többségében nem a PC-k vagy a konzolok játékosközösségét célozzák meg, így a három platform relatív békésen tud létezni egymással párhuzamosan.

mobil-jatek-01.jpg

3. A digitális áruházak

Szintén újkeletű problémának tekinthető a különféle digitális áruházak vészes elszaporodása. A Steam sikerein felbuzdulva először a különféle kiadók akartak saját klienst maguknak, így született meg például az Origin vagy a Uplay, 2018-ban pedig az Epic is beszállt a buliba az Epic Store-ral, ami mai napig egy vészesen megosztó platformnak számít, elsősorban agresszív, időlegesen exkluzívvá tett címekre épülő üzleti stratégiájának hála.

Ez a fajta megosztottság pedig sok játékos fejében megszólaltatta a vészcsengőt, akik aztán a legkülönfélébb fórumokon, a Redditten és a Twitteren is elkezdtek amellett érvelni, hogy az Epic Store és úgy általában véve a digitális áruházak elszaporodása bizony keményen be fog tenni a PC-s játékiparnak. És bár az Epic Store taktikájának etikussága a legjobb esetben is kétséges, azt azért el kell ismerni, hogy az exkluzív címek felvásárlásával vagy pusztán a létezéssel szerencsére nem tudta hazavágni a PC-t, mint platformot.

epic-kritika-01.jpg

2. A kalózkodás

Legyünk egy pillanatra teljesen őszinték: a kalózkodás egy nagyon is valós problémája a PC-nek, amire a mai napig nem született 100%-ban megbízható és hatásos megoldás. A helyzet mostanra kicsit talán már enyhülni látszik, de az évtized elején gyakorlatilag mindenki arra panaszkodott, hogy PC-n jóval nehezebb profitot termelni, mint konzolon, méghozzá azért, mert a játékosok zöme nem megveszi, hanem ellopja a neki tetsző címeket, ez pedig végül odáig vezetett, hogy sok programot csak csúsztatva vagy egyáltalán sehogy sem adtak ki számítógépre.

Ennek fényében pedig egyáltalán nem meglepő, hogy 2010 környékén többen is megkongatták a vészharangot, mondván, a kalózkodás rövid úton a PC-s játékipar halálához vezet, elvégre minek fejlesztene bárki bármit egy ilyen hálátlan platformra. Szerencsére azonban a könnyű és kényelmes digitális vásárlás elterjedésével és a jó játékokat fillérekért osztogató bundle oldalak felbukkanásával végül a kalózkodás is háttérbe szorult annyira, hogy már ne veszélyeztesse a PC-s játék jövőjét.

pc-kalozkodas-01.png

Ezen kívül érdemes lehet megjegyezni, hogy kalózok ide vagy oda, a jó játék azért mindig is el tudta magát adni PC-n is. A mindenféle védelem nélkül megjelent Kingdom Come: Deliverance például több mint kétmillió példányban ment el 2018-as debütálása óta, sőt, nemrég az is kiderült, hogy a fejlesztők a játék kinyomtatott CODEX NFO fájlját ott tartják az irodájukban amolyan dekoráció gyanánt.

1. A konzolok

Végezetül pedig elértünk a listánk első helyéig, ahol mi más szerepelhetne, mint a PC örökös, nagybetűs Ellenségei, a konzolok? Persze sok érv szól az utóbbiak mellett: olcsóbbak, biztos fut rajtuk minden játék, és még az összeszerelésükkel sem kell bajlódni, épp ezért sokan megjósolták, és nem csak az elmúlt tíz évben, hogy az épp aktuális PlayStation vagy Xbox bizony majd véget vet a PC pályafutásának. (Érdekesség, hogy az utóbbi években kicsit megfordult a trend, és páran mára már a konzolokat féltik a PC-től)

Ez azonban egyszer sem következett be. Igaz, 2010 környékén valóban volt egy olyan korszak, amikor a kiadók és a fejlesztők a PC-t csak másodlagos platformként kezelték, de szerencsére ezek az idők már elmúltak, napjainkban pedig a legtöbb port kifejezetten igényes, sőt, már az se számít elképzelhetetlennek, hogy egyes, eddig Xbox vagy PS exkluzív címek PC-re is megjelenjenek. Ez a trend pedig valószínűleg az új konzolgeneráció megjelenésével sem fog megszakadni, elvégre ha eddig elfért egymás mellett a két platform a piacon, miért pont most kezdenék egymás megfojtását?

pc-konzol-01.jpeg