Ha az ember indie játékokkal játszik, akkor fel kell készülnie különböző kompromisszumokra, a legtöbb ilyen cím esetében ugyanis egy idő után érezhetően kiütközik, hogy a fejlesztőknek bizony elég limitált volt a büdzséje. Akad azonban pár üdítő kivétel is, mikor a szerényebb anyagiak ellenére is összeáll minden, és a független csapatnak sikerül egy valóban maradandó élményt nyújtó alkotást letenni az asztalra: ilyen volt például tavaly a Raji: An Ancient Epic, illetve ilyen a nemrég debütált Insurmountable is.

insurmountable-teszt-01.jpg

Hegymászás, meg amit akartok

A ByteRockers’ Games alkotása papíron roppant egyszerűnek tűnhet, hiszen feladatunk mindössze annyi, hogy meg kell másznunk pár hegyet. Még a kampány legelején kiválaszthatunk egy karaktert a három szimpatikus arc közül, ezután egy rövid háttérsztori elmondja, miért kezdtünk bele a sziklamászásba, és már indulhat is a móka. Összesen három hegy vár arra, hogy meghódítsuk, ha pedig normál szinten lenyomtunk minden kihívást, akkor élesednek a nehezebb fokozatok is, ahol már valódi művészet a túlélés.

Ahhoz pedig, hogy ne végezzük magányos csontvázként a hegyoldalban, alapvetően négy értékre kell figyelni: az energiánkra, amit alvással pótolhatunk, a józan eszünkre, amit különféle események segítségével üthetünk helyre, a testhőmérsékletünkre, amit forró italokkal és ételekkel lehet turbózni, valamint az oxigénre, ami a csúcs felé közeledve válik egyre nagyobb hiánycikké. Emellett pedig van egy életerőnk is, amit szintén érdemes nulla fölött tartani, hiszen az Insurmountable technikailag egy roguelike cím, ahol minden halál permanens.

Aggodalomra azonban semmi ok, a játékmenet ugyanis relatív megbocsátó, főleg normál fokozaton. A fenti értékek mikromenedzselése igényel némi tervezést, az igaz, de a program alapvetően nem követeli meg tőlünk, hogy minden lépésünket milliószor átgondoljuk. Épp ezért az Insurmountable elé az is nyugodtan leülhet, aki amúgy nem szereti ezeket a kőkemény, túlélésre kihegyezett alkotásokat, hiszen a ByteRockers’ Games játéka azért nagyon messze van mondjuk, egy Green Helltől.

Maga a hegy egy hatszögletű mezőkből felépülő környezet, ahol bal klikkel tudjuk terelgetni emberünket, jobb klikkel pedig visszavonhatjuk az előzőleg kiosztott utasításainkat. A térképen ezen túl pedig különféle eseményekbe is bele tudunk botlani, amik felszerelésekkel, bónusz energiával és XP-vel jutalmaznak minket, ha pedig az utóbbinak hála szintet lépünk, akkor különféle aktív és passzív képességekkel gyarapodhatunk.

Mindez lehet, hogy elméletben nem hangzik túl érdekesen, a gyakorlatban azonban egy nagyon hangulatos és nagyon erős játékot köszönthetünk az Insurmountable képében. Az egyszerű, de nagyszerű grafika, az egyes események szövegezése, és a minimalista, relaxáló zene nagyon hatásosan áll össze egy ütős egésszé. Épp ezért a ByteRockers’ Games alkotása tipikusan az a program, amibe észrevétlenül bele lehet ölni rengeteg órát, amennyiben az ember csak egy kicsit is érdeklődik az ilyen független címek iránt.

Nem mindig süt a nap a csúcson sem

Az Insurmountable tehát egy nagyon kellemes indie címnek mondható, azonban korántsem hibátlan alkotás. Az például rögtön a kampány indítása után feltűnik, hogy a fejlesztők enyhén szólva sem tolták túl a tutorial részét a játéknak: azt még elmagyarázzák nekünk, hogy hogyan tudunk életben maradni a hegyen, de azt, hogy hová kéne mennünk, vagy hogy mit kéne csinálnunk, már nem kötik az orrunkra. Persze viszonylag rövid idő alatt így is ki lehet ismerni a játékot, de arra azért készüljünk fel, hogy az első pár percben kicsit elveszve érezzük magunkat.

A másik problémás pont a kamerakezelés, ami néhol nagyon körülményessé tud válni. A kamera ugyanis túlságosan közel van karakterünkhöz, így az igazán nagy szintkülönbségeket (melyekből azért akad pár egy meredekebb hegyoldalon) nem lehet vele belátni, akárhogy próbálkozunk is. Épp ezért többször előfordul, hogy gyakorlatilag vaktában kattintgatunk, imádkozva, hogy oda menjünk, ahová akarunk, ez pedig a relatív szűkös erőforrások menedzselésére kihegyezett játékmenet mellett elég kellemetlen tud lenni.

Kalandra fel!

De ne hagyjátok, hogy ez a pár apróság eltántorítson titeket az Insurmountable kipróbálásától! A ByteRockers’ Games alkotása ugyanis egy valódi indie gyöngyszem, ami félelmetes hangulatával, gyönyörű látványvilágával és könnyen tanulható, de kellően mély játékmenetével fél pillanat alatt beszippantja az embert, és addig nem is ereszti, amíg nem sikerült megmásznia az utolsó csúcsot is.