Oddworld: Munch's Oddysee

Oddworld: Munch's Oddysee (Switch) teszt

Switchre tovább záporoznak az átiratok: most éppen 2001-be és az Oddworld világába repülhetünk vissza Abe és Munch társaságában.

Ha valaki már olyan régi motorosnak mondhatja magát, hogy az elmúlt húsz évben szünetet tartott, vagy épp ellenkezőleg, „újgenerációs” gamerként egyszerűen csak megnézné, mit tudtak a régi klasszikusok, akkor erre egyértelműen a Switch az egyik legjobb platform. A Nintendo masinájára nemcsak a mostani, hanem az előző két generációból is találunk bőséggel címeket, hol eredeti, hol újrahangszerelt, hol pedig teljesen remake-elt formában. És bár ezek között vannak szerencsére szép számmal olyanok, melyek gond nélkül kiállták az idő próbáját, ez sajnos nem minden játékra igaz. És nem véletlen, hogy az Oddworld: Munch's Oddysee kapcsán ezek az első gondolatok, amik az eszembe jutnak...

Az Oddworld Inhabitants csapata egy rendkívül egyedi és humoros világot épített fel az Oddworld-széria első két részével, az Abe's Oddysee-vel és az Abe's Exoddusszal, melyeket egy  akkoriban kifejezetten szépnek nevezhető – egyedi játékmechanikákkal megszórt logikai platformer formájában töltöttek meg szórakozással. Az első két rész PS1-en (majd nem sokkal később PC-n) egyértelműen a legjobb 2D-s alkotások között volt a műfajon belül, ám a 2001-ben, exkluzív Xbox-nyitócímként megjelent harmadik felvonás, a Munch's Oddysee kicsit elvett az egész varázsából azzal, hogy 3D-be helyezte át a kalandot. Ezzel önmagában persze még nem lett volna baj, hiszen a vicces átvezetők és a mókás szinkronhangok továbbra is megmaradtak, akárcsak a tényleg nagyon stílusos és sajátos világ, melyből ráadásul vadonatúj lényekkel ismerkedhetünk meg ebben az epizódban. A kivitelezés tekintetében azonban itt már nem sikerült felérni a műfaj nagyjaihoz.

A játékban az első két rész főhősét, Abe-et, illetve egy új belépőt, a furcsa vízi lényt, Munchot kell irányítanunk, kezdetben felváltva, majd egyszerre, váltogatva közöttünk, a feladat pedig az, hogy megmentsük társainkat – Abe-bel a többi Mudokont, Munchcsal pedig a cuki szőrös gizmókat, a Fuzzle-öket. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a két fő karakter különböző képességekkel bír, melyek jól kiegészítik egymást (Abe például képes megszállni az ellenfeleket, míg Munch tud úszni), a pályákon történő továbbjutás pedig általában csapatmunka eredménye. A gond az, hogy ezt az – amúgy bevett és egyszerű – alapot a játék nem tudja kellőképpen kiaknázni, a Munch's Oddysee ugyanis nemes egyszerűséggel unalmas és önismétlő, és nemcsak mai szemmel. A játék ahelyett, hogy folyamatosan dobná be az új ötleteket és szituációkat, inkább sokadjára is megfeji ugyanazokat a megoldásokat, amin nem segít a pályadizájn sem, a helyszínek ugyanis nemcsak egyhangúak, de vannak köztük olyanok is, ahol szó szerint egy tucatszor kell elvégeznünk ugyanazt a nem túl szórakoztató műveletet, mielőtt továbbléphetnénk.

Ez utóbbi probléma leginkább annak köszönhető, hogy harcolni igazán nem lehet, így az ellenfeleket módszeresen kell kiiktatni. Gond ezzel sem lenne, elvégre a korábbi részek is így működtek, itt viszont ezek a szekvenciák iszonyatosan megtörik az élményt, mivel a logikai réteg sokkal kevésbé simul bele az alap játékmenetbe, mint a 2D-s epizódoknál – nem véletlen, hogy a fejlesztők sok helyen a mennyiséggel próbálnak kompenzálni. Ami jó kérdés, mennyire jó ötlet egy olyan játéknál, ahol csak közvetett eszközökkel és power-upokkal lehet kiiktatni az ellenfeleket, menekülésre pedig sokszor esély sincs... Mindemellett a Munch's Oddysee örökölte a korai 3D-s platformerek fő problémáit, a nem elég feszes irányítást és a problémás kamerát (annak ellenére, hogy ez azért már nem egy 1996-os, hanem egy 2001-es játék), melyek sajnos a Switch-verzióban sem lettek sokkal jobbak.

De hogy ne csak a rossz dolgokról essen szó: hangulatából adódóan Munch's Oddysee-nek még mindig van egy olyan sajátos bája, ami miatt nem sok mindenhez hasonlítható, köszönhető a humornak és a jellegzetes dizájnnak. Ráadásul a mai napig nincs túl sok olyan 3D-s platformer, amely inkább a logikai elemeket és az akadályok áthidalását helyezi előtérbe, mintsem a gyűjtögetés és a harc klasszikus kombinációját. Nagy kár, hogy mindezt valódi kihívás nélkül, fájóan repetitív formában tálalja a harmadik Oddworld-játék, hiszen, ha a Munch's Oddysee ilyen téren kicsit jobb lenne, akkor még a 2001-es színvonalnak megfelelő látvány és irányítás ellenére is bátran tudnám ajánlani. Így viszont a megszállott rajongókat leszámítva ezt az időutazást nem nagyon tudom javasolni senkinek – és ha őszinte akarok lenni, egy olyan játékról beszélünk, amely már annak idején is csak azért úszta meg a komolyabb kritikát, mert egy ismert franchise-t folytatva nyitócím volt egy teljesen új konzolgyártó teljesen új masináján. Mai szemmel nézve azonban egyáltalán nem meglepő, hogy a Munch's Oddysee által képviselt koncepció végül zsákutcának bizonyult a széria számára, hiszen tele van olyan dizájndöntésekkel, melyek jócskán elvesznek az élvezeti értékből.