Jelen tesztünk alanya egy hármas kollaboráció szülötte Faxdoc, Happy Squared és Sunny Daze között. Ha a fejlesztők neve nem is cseng túl ismerősen, a kiadó, vagyis a PLAYISM (Bright Memory, Signalis, Tasomachi) alapján már sejthető volt, hogy valami igazán különleges és szeretetre méltó játékot fogunk kézhez kapni. Ez pedig így is lett! Habár a Rusted Moss világa nem az a hely, ahol szívesen elvesznénk és órákig nézelődnénk, a melankolikus hangulat, az érdekes történet (és a már csak azért is megcsinálom attitűd) sokáig – vagy legalább az első befejezésig – nem ereszt.

Nem egy átlagos tündérmese

Akármit is gondoltál eddig a tündérekről, az valószínűleg nem volt a képletben, hogy fegyverrel rohangálnak és el akarják pusztítani az emberiséget. Erre viszont jelen esetben minden okuk megvan, fajunknak ugyanis (a körforgás szerint) már régen leáldozott, azonban némi ügyeskedésnek köszönhetően megoldás találtatott a problémára, az emberek kora tehát jóval túllépte a neki szánt időt. Történetünk főszereplője Fern, a changeling (vagyis „cseregyerek”, akit tündér létére emberi szülők neveltek) pedig megelégelte ezt a hosszú uralmat. Újdonsült barátjával, a laboratóriumból szabadult Puckkal – aki nem mellesleg egy „árnyék” – összeállva bejárják a rozsdásodó világ maradványait, hogy mindenkit eltakarítsanak, aki az útjukba merészel állni. A sztori tehát nem túl vidám, és az itt-ott fellelhető információmorzsák alapján még azt sem egyszerű eldönteni, hogy ebben a küldetésben melyik faj oldalára állnánk inkább. Ellenfeleink, vagyis a tündérmágiával felerősített boszorkányok pedig amúgy sem adják olyan könnyen a területeiket.

Türelem tündért terem

A Rusted Moss minden tekintetben egy igazán nehéz metroidvania, vagy, hogy a fejlesztők szavával éljek: egy igazán nehéz „grapplevania”. Már azzal kitűnik és kiléptet a komfortzónából, hogy platformer és twin-stick shooter létére felhívja a figyelmünket a billentyűzet és egér használatára. Még sosem játszottam ezekkel a perifériákkal ilyen fajta alkotást, és valószínűleg magamtól eszembe sem jutott volna, itt azonban tényleg nem nagyon van más választásunk, hacsak nem akarjuk még komplikáltabbá tenni a dolgokat.

Puck segítségével (aki főállásban árnyék, másodállásban pedig a „kötelünk”) ugyanis a fizikát meghazudtoló mutatványokat kell végrehajtanunk a kaland során. Azonban senkinek ne legyenek túlzott illúziói a játék kedvcsináló videója alapján: a hétköznapi átlag játékosok (mint én is) már annak is örülni fognak, ha az első magasabb pontra feljutnak kevesebb, mint 50 próbálkozásból. Pontos időzítés, helyezkedés és a környezetünk teljes kiismerése szükséges ahhoz, hogy élve túljussunk az akadályokon  és nem csak azért, mert nagyon sokszor fogunk sebződni, hanem azért is, mert nagyon sokat.

Szegény Fernnek sajnos minden ütés és lövés nagyon fáj, így a főellenfelek akár két-három találattal is lesöpörnek minket a pályáról. Természetesen gyógyíthatjuk magunkat, amennyiben elég manával rendelkezünk (amit egyébként a célba ért golyók töltenek), így aztán biztosan az utolsó leheletünkig fogunk harcolni. A helyzetet az sem könnyíti meg, hogy szinte minden élet- és mana-növelő a térkép teljesen kieső, ráadásul igencsak körülményesen megközelíthető részeire van elrejtve. További nehezítő tényezők lehetnek a sokszor a bullet-helleket is megszégyenítő (és emellett nyomkövető) lövedékek, valamint a könnyű félrepozicionálás – avagy amikor kénytelenek vagyunk eldönteni, hogy leesni fáj kevésbé vagy találatot kapni.

Ferngeteges kihívás

A Rusted Moss tehát fáj, méghozzá nagyon fáj, de meglepő módon nem frusztrálóan, hanem kifejezetten szórakoztatóan. A lengésnek, kilövésnek és a többféle fegyvernek köszönhetően a megoldások tárháza hatalmas, a személyre szabható beállításoknak hála pedig könnyű az igényeknek megfelelő módokat találni. Kizárólag kutatási szempontok, valamint a határidő gyors közeledte miatt kipróbáltam a „rugalmas opciót” is, ahol élhetünk a ne sebződjünk lehetőséggel, esetleg a repülés képességével és egyéb ínyencségekkel, ezek pedig igencsak megkönnyítettek néhány helyzetet.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A területeket (a műfaj sajátosságaival ellentétben) szinte szabadon választható sorrendben járhatjuk be, ugyanis nagyjából csak két képesség választ el minket attól, hogy majdhogynem bármelyik útvonalon elindulhassunk. A pályák kellően változatosak, bővelkednek kihívásokban és egytől egyig egyedi és könnyen megkülönböztethető dizájnnal rendelkeznek. Szerencsére mentési pontból is egészen sok akad, ahol nem csak életünket és manánkat nyerhetjük vissza, de a rendelkezésünkre álló erősítésekkel is felturbózhatjuk magunkat. A gördülékeny és gyors animációk, a 360 fokban forgatható fegyverek és az okosan felépített térkép egy pillanatra sem hagyja cserben a felfedezésre és harcokra éhes közönséget.

A Rusted Moss tehát egy kihívásokban bővelkedő, kifejezetten nehéz metroidvania, ahol a platformer elemek és a különböző összecsapások is megannyi megpróbáltatással kecsegtetnek. A Celeste és a Hollow Knight rajongóinak, valamint azoknak, akik szeretik próbára tenni türelmüket és ügyességüket, mindenképp megérhet egy próbát. Az újrajátszhatóságot pedig nem csupán a többféle befejezés, de az egyedileg generálható pályák is garantálják.