Tíz éve már, hogy PS3-ra megjelent a The Last of Us, és elkezdtek róla ódákat regélni, méghozzá nem ok nélkül. Azóta kijött a The Last of Us Remastered PS4-re, tavaly pedig PS5-re futott be a remake, The Last of Us: Part 1 címen. És ezen alapokra épülve végre azok a játékosok is nekieshetnek eme nagyszerű játéknak, akik tíz éve várják, hogy elérhetővé váljon PC-n. Hogy milyen játék is a The Last of Us, abba most nem mennék bele, a fenti változatok tesztjeiben alaposan kiveséztük, felesleges negyedszerre is végigfutni rajta. Foglalkozzunk inkább azzal, hogy milyen lett a PC-változat.

Tragikus nyitás

Sosem jó előjel, ha egy AAA kategóriás játéknál a kiadó nem ad a megjelenés előtt tesztpéldányt. Az esetek nagy többségében ezt azért teszik, mert tudják, hogy gond van a portékájukkal, és így akarják elkerülni, hogy a média telikürtölje a netet a megjelenés napján azzal, milyen rossz lett a játék. Szóval már eleve rossz előérzetem volt, amikor a The Last of Us: Part 1 PC-s változatát csak március 28-án bocsátotta a rendelkezésünkre a Sony.

Aztán, miután a közel 100 GB felkúszott az SSD-re és rákattintottam a parancsikonra, rá kellett jönnöm, hogy a rossz előérzetem nem volt alaptalan. A program elindulásától addig a pontig, amíg végre átvehettem Sarah fölött az irányítást, laza 75 perc telt el. Merthogy a shaderek felépítése 69 percig tartott – szerencsére ezt nem kellett többé megismételni, de ez akkor is gáz. Ami ezután következett, az olyan játékokat idézett fel bennem, mint az Assassin’s Creed: Unity, a Batman: Arkham Knight vagy a Cyberpunk 2077 előző generációs konzolokra kiadott változata. Brutális fps-zuhanások, pályák közbeni töltések, eltűnő textúrák és így tovább. És mindezt úgy produkálta a program, hogy minden beállítást a legalacsonyabbra vettem vagy kikapcsoltam. Persze tudtam, hogy maximális beállítások mellett nem futtathatom a játékot, a gépem ugyanis ennyire nem erős (8 magos i7-9700KF 3.60 GHz, GeForce RTX 2060 6 GB VRAM, 32 GB RAM), de azért ennél többre képes.

Javuló tendencia

Hogy hogyan sikerült így elszúrni a PC-s változatot, az jó kérdés. Sokan lelkesen mutogatnak az Iron Galaxy Studios felé, mivel ők követték el a már említett Batman: Arkham Knight borzalmas PC-s verzióját is. Ugyanakkor nem a The Last of Us: Part 1 a Sony és az Iron Galaxy első közös munkája. A tavaly megjelent Uncharted: Legacy of Thieves Collection PC-s portja szintén az ő munkájuk gyümölcse, és azzal semmi olyan probléma nem volt, mint amilyenek most a The Last of Us: Part 1-gyel vannak. Úgyhogy tudnak ők jól is portolni, szóval érdekes kérdés, mi állhatott itt a háttérben.

De talán nekünk, játékosoknak az okokkal nem kell foglalkozni, elég, ha a programra figyelünk. És ezzel kapcsolatban jó hír, hogy a javítás már megkezdődött. Két patch is kijött a megjelenés óta, és személyes tapasztalatom az, hogy a The Last of Us: Part 1 szignifikánsan javult.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az elmúlt három napban már csak egyszer omlott össze a játék, az indokolatlan töltés és a textúrák eldobálása teljesen megszűnt, és most már a sebesség sem zuhan meg olyan látványosan – bár a stabilitástól még így is messze van. Mindehhez hozzá kell tennem, hogy a második patch után végre feljebb piszkálhattam a grafikai beállításokat. Olyannyira, hogy már semmit sem kellett kikapcsolva vagy alacsonyan tartanom, bátran szörfözhettem a közepes, magas és ultra lehetőségek között. Végül sikerült úgy beállítanom a játékot, hogy a látvány már elérte a PS5-ös szintet, de ez nem ment a játszhatóság rovására.

Mindez jó előjel arra nézve, hogy idővel, remélhetőleg nagyon hamar helyrepofozzák a The Last of Us: Part 1-et. Ami persze nem menti fel a Sony-t és az Iron Galaxy-t az alól, hogy képesek voltak ilyen állapotban kiadni eme játékot. Ráadásul nem is akármilyen IP-ről van szó, hiszen ez a cím afféle zászlóshajója a PlayStationnek, és azért elég beszédes, ha egy ilyen fontos program PC-s változatával így bánnak. 

De a lényeg az, hogy törekednek a gyors javításra, szóval a The Last of Us: Part 1 remélhetőleg néhány hét alatt eljut arra a szintre, amin a kiadás napján kellett volna állnia. Ha pedig a technikai hibákat kijavítják, akkor végre a PC-sek is megismerkedhetnek eme remek játékkal, annak teljes pompájában.