A játékipar sajnos egyre több olyan évet produkál, amelyek nem elsősorban a megjelenő klassz játékoktól emlékezetesek, hanem a hónapok során felkavart, néha nevetségesen nagy botrányoktól, melyekből 2014-ben is kijutott szép számmal. Annak rendje és módja szerint össze is válogattuk a legbüdösebbeket, nehogy már nyafogás és fogcsikorgatás nélkül teljen el a nap. A listánk persze ezúttal is szubjektív, bár ebben a konkrét esetben talán nehéz lenne látványosan belecsapni a kommenttrágyába. Lássuk!

Jim Sterling besározása

  • Jim Sterling játékújságíró tesztelt egy fertelmes játékot
  • A játék fejlesztőinek nem tetszett a kritika
  • Besározták és majdnem tönkretették Sterlinget

Jim Sterling egy viszonylag híres független játékújságíró, akit annak idején a Destructoid szerkesztőjeként ismert és szeretett, vagy épp utált a legtöbb gamer. Sterling mindig híres volt bicskanyitogató stílusáról és arról, hogy a szólásszabadság nevében bárkit elküldött a jó édesanyjába, ha az illető nem megfelelő hangnemet ütött meg vele szemben. Az viszont, ami novemberben érte, nem az ő viselkedésére adott túlreagált válaszként értelmezhető, hanem a játékfejlesztők büszkeségének néha ésszerűséget is messze meghaladó csimborasszójaként.

Történt ugyanis, hogy Jim kapcsolatba lépett a The Slaughtering Grounds című zombis shootert fejlesztő ImminentUprisinggal, hogy készítene egy videotesztet a játékról a saját csatornájára. A csapat adott is egy Steam-kulcsot Sterlingnek, aki kipróbálta a programot, majd teljesen elborzadt attól, amit látott. A The Slaughtering Grounds ronda, nehézkes, unfair és bugos – azaz egy tipikusan rossz játék.

Sterlingnek se kellett több, elkészítette a tesztet a játékról, amiben annak rendje és módja szerint földbe döngölte azt. Ám ami ezt követte, arra ő sem számított: az ImminentUprising feltöltötte a bemutató egy módosított változatát a saját csatornájára, amit viszont szarkasztikus megjegyzésekkel tarkítottak, és komplett idiótának állították be Sterlinget – mi több, szó szerint „kib*szott agyalágyultnak” titulálták. És ha ez még nem lett volna elég, a brigád a Steamen is átnevezte magát „Jim Fucking Sterling”-re (ez a név egyébként Jimnek nagyon tetszett).

Jim Sterling

Miután a kritikus egy újabb videóban cáfolta meg az olyan vádakat, mint hogy a fejlesztők szerint nem tud játszani, és nem foglalkozott eleget a programmal, az ImminentUprising a létező legszemetebb húzáshoz folyamodott:

feljelentette Jimet a YouTube-nál licencsértést miatt, így a videót eltávolították, Sterlinget pedig megbüntették. Mindezt azért, mert el merte mondani az őszinte véleményét.

Az eset nem egyedi, tavalyelőtt nagyon hasonló forgatókönyv játszódott le TotalBiscuitt és a Day One: Garry’s Incident című förmedvény fejlesztői között. Sajnos a YouTube jogvédő rendszerével egyszerűen visszaélhet bárki, ezzel pedig súlyos károkat tud okozni egy olyan embernek, aki abból él, hogy a véleményére ezrek kíváncsiak. Sterlingnek nem lett komoly baja a dologból, a videót pedig a YT azóta visszaállította. Ettől azonban nem lesz kevésbé gusztustalan az ImminentUprising viselkedése.

Csalódást okozó Ubisoft-játékok

  • A Ubisoft 5 db AAA-kategóriás játékot ad ki egyetlen év alatt
  • Egyik sem sikerül túl jóra
  • Az Assassin’s Creed: Unity gyakorlatilag félkészen kerül boltokba
  • A Ubisoft bocsánatot is kér, meg nem is

A Sterling-féle incidens elsősorban a játéksajtót érintette, a Ubisoft gyenge 2014-es szereplése azonban azokat az embereket is, akikből ez a teljes ipar él: a vásárlókat. A francia kiadó hatalmas marketingkampányt épített fel a Watch Dogs, az Assassin’s Creed: Unity és a Far Cry 4 köré, majd annak rendje és módja szerint be is bukott az összes említett programmal.

A Watch Dogs sokat csúnyult a premierre, a játékmenet pedig, bár tartalmazott újdonságokat, sajnos túlságosan óvatoskodó volt, arról nem beszélve, hogy semmi olyan nem volt benne, amit egy régebbi konzolra vagy gyengébb PC-re ne lehetett volna összehozni. A Unity gyakorlatilag félkész állapotban jelent meg, se kurrens játékgépen, se PC-n nem lehetett élvezni az első hetekben, sőt, még most is betegeskedik. A Far Cry 4 pedig… nos, olyan lett, mint a Far Cry 3. A lista végére maradt a sokat késő The Crew, amiről a csütörtökön megjelenő januári számban közlünk tesztet, de annyit már előre elárulhatunk, hogy távolról sem sikerült tökéletesre.

Persze mondhatnánk, hogy ez valójában a játékosok baja, hisz nem kellene bedőlni a brutális hype-nak. De mi lenne, ha undok cinizmus helyett inkább arra világítanánk rá, hogy egy akkora kiadónak, mint a Ubisoft, illene nem össze-vissza ígérgetnie, és megfelelő minőségi szintet megütő termékeket kiadnia a keze közül?

A Unity esete talán a legbotrányosabb: az első teljesen next-gennek tervezett Assassin’s Creed gyakorlatilag teszteletlenül és optimalizálatlanul került a lemezre, amit a Ubisoft úgy „orvosolt”, hogy törölte a játék DLC-it előre megvásárolhatóvá tevő szezonbérletet, az azt megvett játékosoknak ajándék programokat ajánlott fel, és

elfogadtatott velük egy olyan passzust, ami megakadályozza, hogy a jövőben bepereljék a Ubisoftot.

Ööö… miért akarnák beperelni? Ja, hogy a félkész ubis játék innentől állandó velejárója lesz a játékiparnak? Reméljük, hogy ez csak egy buta mentegetőzés, nem pedig a kiadó bebetonozódása a „minél többet, minél gyorsabban” elv szerint.

A Lizard Squad és a DDOS

  • Karácsonykor megtámadták a PSN-t és az Xbox Live-ot
  • Milliók maradtak játék nélkül
  • A felelős a Lizard Squad nevű hackercsapat
  • Akik amúgy össze-vissza beszélnek

A karácsonyi időszak egyik legnépszerűbb ajándéka minden évben a játékkonzol. Nem volt ez máshogy tavaly sem, amikor a PS4-ek és az Xbox One-ok úgy fogytak, ahogy a cukorka szokott. Számtalan felnőtt és gyerkőc ölelte magához a szeretett masinát a fa alatt, játszani azonban csak kevesen tudtak vele, ugyanis

Ryan, Lizard Squad

egy hackercsoport, a Lizard Squad megtámadta és megbénította a PSN-t és az Xbox Live-ot.

A srácok nem vitték túlzásba a szakmaiságot, egyszerűen DDOS-támadás alá vették a Microsoft és a Sony szervereit, amik képtelenek voltak kivédeni a túlterhelést, és egyszerűen leálltak. A két cégóriás próbálta menteni a menthetőt, de mindhiába: játékosok milliói maradtak hoppon, miközben a Lizard Squad szóvivője, egy magát Ryannek nevező 17 éves fiú egy pofátlan tévéinterjúban azt mondta, hogy

„… nagyon sajnálom, hogy pár srácnak a családjával kellett töltenie a karácsonyt.”

Ryant és haverjait persze elkapták, a PSN és az Xbox Live pedig három nap kényszerpihenő után ismét elérhetővé váltak. A Lizard Squad azonban nem tűnt el teljesen, nemrég árusítani kezdtek egy saját DDOS-programot, és folyamatosan fenyegetnek mindent és mindenkit, akik fel mernek szólalni ellenük. Sőt, úgy tűnik, hogy a csapat közvetlen segítséget nyújtott azoknak az Észak-Korea által felbérelt hackereknek, akik koraősszel feltörték a Sony belsős levelezését, és cégtitkokat tettek elérhetővé az interneten, beláthatatlan károkat okozva így az amúgy is gyenge lábakon álló cégnek (kevesen beszélnek róla, de az a helyzet, hogy a Sony egyetlen nyereséges üzletága jelenleg a PlayStation-család).

Lizard Squad

Ryan egyébként azt állította, hogy a támadás célja a megacégek óvatlanságára való figyelemfelkeltés volt: a Microsoft és a Sony bankkártya-adatokat tárolnak, minden alapvető szolgáltatásért pénzt kérnek, mégsem képesek megvédeni magukat, és a bennük bízó felhasználókat semmibe veszik. A gond ezzel az elcsépelt feketekalapos bullshittel csak az, hogy a DDOS ellen egyszerűen nem lehet védekezni (ha érdekel, hogy miért nem, olvasd el cikkünket a témában).

#gamergate

Te jó ég, megint itt tartunk! Mit lehet elmondani a gamergate-ről, amit eddig mások még nem mondtak el? Lássuk szépen sorjában!

  • Egy Zoe Quinn nevű játékkészítő szakít a pasijával
  • A fickó készít róla egy s*ggfájás fűtötte blogot
  • A blogból kiderül, hogy Zoe állítólag azért feküdt le egyes újságírókkal, hogy azok jobb értékeléseket adjanak a játékaira
  • Az interneten egyszerre mindenki a gamer-sajtó korruptságáról kezd okoskodni
  • Zoet napi szinten érik támadások, folyamatosan zaklatják, ellopják a TB-számát, életveszélyesen megfenyegetik
  • De számtalan más ipari szakértőt is támadás ér, például Anita Sarkeesiant és Phil Fisht
  • A #gamergate-tel viccelődőket szintén folyamatosan fenyegetni kezdik a játékosok

Hűha. A gamergate végül nem zárult le sehogy, hanem egész egyszerűen elsikkadt. A hashtag ma is él a Twitteren és a Facebookon, de már régóta nem trendi, szerencsére. A gamergate-ből fakadó nyomozások valószínűleg még évekig tartani fognak, mint ahogy az egész eset áttekintésére sem lesz elegendő pár rövid hónap.

Zoe Quinn és a macskája

Ennek elsősorban az az oka, hogy máig nem tudjuk pontosan, miről szólt a #gamergate.

Egyesek szerint ez egy jel volt arra vonatkozóan, hogy a játékosok megelégelték a sajtó és a kiadók összekacsintásait (amikre mellesleg szerencsére nincs túl sok példa). Mások úgy vélik, az egész nem volt több egy divatbalhénál, ami nagyobbra duzzadt a szokásosnál, és mivel konkrét arcok és nevek álltak a középpontjában egy-egy cég vagy márka helyett, ezért könnyű volt célpontként használni őket, időnként túl messzire menve.

Akármi is legyen a gamergate valódi oka, a tanulsága nem változik: a játékosoknak meg kell tanulniuk jóra használni a közösségi médiát, melynek lehetőségeivel élni és nem visszaélni jó igazán. Ha egy személy valótlan dolgokat állít vagy elveszíti a hitelét, akkor nem támadni kell miatta, hanem szimplán ignorálni a jövőben. (Cikkünk a témában: Hová jut a Gamergate?)