A játékipar sajnos egyre több olyan évet produkál, amelyek nem elsősorban a megjelenő klassz játékoktól emlékezetesek, hanem a hónapok során felkavart, néha nevetségesen nagy botrányoktól, melyekből 2014-ben is kijutott szép számmal. Annak rendje és módja szerint össze is válogattuk a legbüdösebbeket, nehogy már nyafogás és fogcsikorgatás nélkül teljen el a nap. A listánk persze ezúttal is szubjektív, bár ebben a konkrét esetben talán nehéz lenne látványosan belecsapni a kommenttrágyába. Lássuk!
Jim Sterling besározása
- Jim Sterling játékújságíró tesztelt egy fertelmes játékot
- A játék fejlesztőinek nem tetszett a kritika
- Besározták és majdnem tönkretették Sterlinget
Jim Sterling egy viszonylag híres független játékújságíró, akit annak idején a Destructoid szerkesztőjeként ismert és szeretett, vagy épp utált a legtöbb gamer. Sterling mindig híres volt bicskanyitogató stílusáról és arról, hogy a szólásszabadság nevében bárkit elküldött a jó édesanyjába, ha az illető nem megfelelő hangnemet ütött meg vele szemben. Az viszont, ami novemberben érte, nem az ő viselkedésére adott túlreagált válaszként értelmezhető, hanem a játékfejlesztők büszkeségének néha ésszerűséget is messze meghaladó csimborasszójaként.
Történt ugyanis, hogy Jim kapcsolatba lépett a The Slaughtering Grounds című zombis shootert fejlesztő ImminentUprisinggal, hogy készítene egy videotesztet a játékról a saját csatornájára. A csapat adott is egy Steam-kulcsot Sterlingnek, aki kipróbálta a programot, majd teljesen elborzadt attól, amit látott. A The Slaughtering Grounds ronda, nehézkes, unfair és bugos – azaz egy tipikusan rossz játék.
Sterlingnek se kellett több, elkészítette a tesztet a játékról, amiben annak rendje és módja szerint földbe döngölte azt. Ám ami ezt követte, arra ő sem számított: az ImminentUprising feltöltötte a bemutató egy módosított változatát a saját csatornájára, amit viszont szarkasztikus megjegyzésekkel tarkítottak, és komplett idiótának állították be Sterlinget – mi több, szó szerint „kib*szott agyalágyultnak” titulálták. És ha ez még nem lett volna elég, a brigád a Steamen is átnevezte magát „Jim Fucking Sterling”-re (ez a név egyébként Jimnek nagyon tetszett).
Miután a kritikus egy újabb videóban cáfolta meg az olyan vádakat, mint hogy a fejlesztők szerint nem tud játszani, és nem foglalkozott eleget a programmal, az ImminentUprising a létező legszemetebb húzáshoz folyamodott:
feljelentette Jimet a YouTube-nál licencsértést miatt, így a videót eltávolították, Sterlinget pedig megbüntették. Mindezt azért, mert el merte mondani az őszinte véleményét.
Az eset nem egyedi, tavalyelőtt nagyon hasonló forgatókönyv játszódott le TotalBiscuitt és a Day One: Garry’s Incident című förmedvény fejlesztői között. Sajnos a YouTube jogvédő rendszerével egyszerűen visszaélhet bárki, ezzel pedig súlyos károkat tud okozni egy olyan embernek, aki abból él, hogy a véleményére ezrek kíváncsiak. Sterlingnek nem lett komoly baja a dologból, a videót pedig a YT azóta visszaállította. Ettől azonban nem lesz kevésbé gusztustalan az ImminentUprising viselkedése.
Csalódást okozó Ubisoft-játékok
- A Ubisoft 5 db AAA-kategóriás játékot ad ki egyetlen év alatt
- Egyik sem sikerül túl jóra
- Az Assassin’s Creed: Unity gyakorlatilag félkészen kerül boltokba
- A Ubisoft bocsánatot is kér, meg nem is
A Sterling-féle incidens elsősorban a játéksajtót érintette, a Ubisoft gyenge 2014-es szereplése azonban azokat az embereket is, akikből ez a teljes ipar él: a vásárlókat. A francia kiadó hatalmas marketingkampányt épített fel a Watch Dogs, az Assassin’s Creed: Unity és a Far Cry 4 köré, majd annak rendje és módja szerint be is bukott az összes említett programmal.
A Watch Dogs sokat csúnyult a premierre, a játékmenet pedig, bár tartalmazott újdonságokat, sajnos túlságosan óvatoskodó volt, arról nem beszélve, hogy semmi olyan nem volt benne, amit egy régebbi konzolra vagy gyengébb PC-re ne lehetett volna összehozni. A Unity gyakorlatilag félkész állapotban jelent meg, se kurrens játékgépen, se PC-n nem lehetett élvezni az első hetekben, sőt, még most is betegeskedik. A Far Cry 4 pedig… nos, olyan lett, mint a Far Cry 3. A lista végére maradt a sokat késő The Crew, amiről a csütörtökön megjelenő januári számban közlünk tesztet, de annyit már előre elárulhatunk, hogy távolról sem sikerült tökéletesre.
Persze mondhatnánk, hogy ez valójában a játékosok baja, hisz nem kellene bedőlni a brutális hype-nak. De mi lenne, ha undok cinizmus helyett inkább arra világítanánk rá, hogy egy akkora kiadónak, mint a Ubisoft, illene nem össze-vissza ígérgetnie, és megfelelő minőségi szintet megütő termékeket kiadnia a keze közül?
A Unity esete talán a legbotrányosabb: az első teljesen next-gennek tervezett Assassin’s Creed gyakorlatilag teszteletlenül és optimalizálatlanul került a lemezre, amit a Ubisoft úgy „orvosolt”, hogy törölte a játék DLC-it előre megvásárolhatóvá tevő szezonbérletet, az azt megvett játékosoknak ajándék programokat ajánlott fel, és
elfogadtatott velük egy olyan passzust, ami megakadályozza, hogy a jövőben bepereljék a Ubisoftot.
Ööö… miért akarnák beperelni? Ja, hogy a félkész ubis játék innentől állandó velejárója lesz a játékiparnak? Reméljük, hogy ez csak egy buta mentegetőzés, nem pedig a kiadó bebetonozódása a „minél többet, minél gyorsabban” elv szerint.
A Lizard Squad és a DDOS
- Karácsonykor megtámadták a PSN-t és az Xbox Live-ot
- Milliók maradtak játék nélkül
- A felelős a Lizard Squad nevű hackercsapat
- Akik amúgy össze-vissza beszélnek
A karácsonyi időszak egyik legnépszerűbb ajándéka minden évben a játékkonzol. Nem volt ez máshogy tavaly sem, amikor a PS4-ek és az Xbox One-ok úgy fogytak, ahogy a cukorka szokott. Számtalan felnőtt és gyerkőc ölelte magához a szeretett masinát a fa alatt, játszani azonban csak kevesen tudtak vele, ugyanis
egy hackercsoport, a Lizard Squad megtámadta és megbénította a PSN-t és az Xbox Live-ot.
A srácok nem vitték túlzásba a szakmaiságot, egyszerűen DDOS-támadás alá vették a Microsoft és a Sony szervereit, amik képtelenek voltak kivédeni a túlterhelést, és egyszerűen leálltak. A két cégóriás próbálta menteni a menthetőt, de mindhiába: játékosok milliói maradtak hoppon, miközben a Lizard Squad szóvivője, egy magát Ryannek nevező 17 éves fiú egy pofátlan tévéinterjúban azt mondta, hogy
„… nagyon sajnálom, hogy pár srácnak a családjával kellett töltenie a karácsonyt.”
Ryant és haverjait persze elkapták, a PSN és az Xbox Live pedig három nap kényszerpihenő után ismét elérhetővé váltak. A Lizard Squad azonban nem tűnt el teljesen, nemrég árusítani kezdtek egy saját DDOS-programot, és folyamatosan fenyegetnek mindent és mindenkit, akik fel mernek szólalni ellenük. Sőt, úgy tűnik, hogy a csapat közvetlen segítséget nyújtott azoknak az Észak-Korea által felbérelt hackereknek, akik koraősszel feltörték a Sony belsős levelezését, és cégtitkokat tettek elérhetővé az interneten, beláthatatlan károkat okozva így az amúgy is gyenge lábakon álló cégnek (kevesen beszélnek róla, de az a helyzet, hogy a Sony egyetlen nyereséges üzletága jelenleg a PlayStation-család).
Ryan egyébként azt állította, hogy a támadás célja a megacégek óvatlanságára való figyelemfelkeltés volt: a Microsoft és a Sony bankkártya-adatokat tárolnak, minden alapvető szolgáltatásért pénzt kérnek, mégsem képesek megvédeni magukat, és a bennük bízó felhasználókat semmibe veszik. A gond ezzel az elcsépelt feketekalapos bullshittel csak az, hogy a DDOS ellen egyszerűen nem lehet védekezni (ha érdekel, hogy miért nem, olvasd el cikkünket a témában).
#gamergate
Te jó ég, megint itt tartunk! Mit lehet elmondani a gamergate-ről, amit eddig mások még nem mondtak el? Lássuk szépen sorjában!
- Egy Zoe Quinn nevű játékkészítő szakít a pasijával
- A fickó készít róla egy s*ggfájás fűtötte blogot
- A blogból kiderül, hogy Zoe állítólag azért feküdt le egyes újságírókkal, hogy azok jobb értékeléseket adjanak a játékaira
- Az interneten egyszerre mindenki a gamer-sajtó korruptságáról kezd okoskodni
- Zoet napi szinten érik támadások, folyamatosan zaklatják, ellopják a TB-számát, életveszélyesen megfenyegetik
- De számtalan más ipari szakértőt is támadás ér, például Anita Sarkeesiant és Phil Fisht
- A #gamergate-tel viccelődőket szintén folyamatosan fenyegetni kezdik a játékosok
Hűha. A gamergate végül nem zárult le sehogy, hanem egész egyszerűen elsikkadt. A hashtag ma is él a Twitteren és a Facebookon, de már régóta nem trendi, szerencsére. A gamergate-ből fakadó nyomozások valószínűleg még évekig tartani fognak, mint ahogy az egész eset áttekintésére sem lesz elegendő pár rövid hónap.
Ennek elsősorban az az oka, hogy máig nem tudjuk pontosan, miről szólt a #gamergate.
Egyesek szerint ez egy jel volt arra vonatkozóan, hogy a játékosok megelégelték a sajtó és a kiadók összekacsintásait (amikre mellesleg szerencsére nincs túl sok példa). Mások úgy vélik, az egész nem volt több egy divatbalhénál, ami nagyobbra duzzadt a szokásosnál, és mivel konkrét arcok és nevek álltak a középpontjában egy-egy cég vagy márka helyett, ezért könnyű volt célpontként használni őket, időnként túl messzire menve.
Akármi is legyen a gamergate valódi oka, a tanulsága nem változik: a játékosoknak meg kell tanulniuk jóra használni a közösségi médiát, melynek lehetőségeivel élni és nem visszaélni jó igazán. Ha egy személy valótlan dolgokat állít vagy elveszíti a hitelét, akkor nem támadni kell miatta, hanem szimplán ignorálni a jövőben. (Cikkünk a témában: Hová jut a Gamergate?)
Egyetlen jó oldala van a gyűlöletnek: nagyon olcsón be tudtam szerezni! Köszönöm, más ízlésű emberek!
A többi Ubisoft címet pedig nem próbáltam, de ennek megvan az oka...
Ami nagyon jól is sikerült. :)