Mivel sikerült lecsapnom egy Rome 2: Total Warra a Steam nyári akció során, és megismerni a játék, hát mondjuk úgy, kevésbé előnyös újításait is, elkezdtem nézelődni a Workshopban, hogy milyen modok érhetők el hozzá.

Felhívom a figyelmet, hogy a modok próbálgatása előtt mindenki készítsen biztonsági mentést a játékállásairól, mert kellemetlen egy több hete építgetett birodalmat elbukni tesztelgetés közben! Továbbá fontos tudni, hogy a modok a Steamen át telepíthetők.

Az egyik „kevésbé előnyös” újítása a játéknak az, hogy ellentétben a régebbi Total War-játékokkal, ahol a katonai épületek növelik a rendet a városokban, itt fordítva van a dolog, azaz csökkentik a rendet, és belegondolva bizony a régebbi megoldás a reálisabb. Erre nyújt megoldást a Rebalanced - Public Order nevű mod, ami, növeli a rendet (public order) katonai épületek környezetében, továbbá a vallási épületekre is kicsit több public order bónuszt ad, ellenben a nyomornegyed erre a tényezőre sokkal rosszabb hatással van, mint eredetileg. A mod csak a római frakcióra van hatással, de az alkotó szerint ez nem marad így sokáig, ki fogja terjeszteni mindegyik népre.

Az is feltűnő a Rome 2-ben, hogy a harcok túl gyorsak, főleg az első részhez képest, túl sebesen ölik egymást az ellenfelek és pánikolnak be, így lesben álló egységekkel való bekerítés szinte lehetetlen -- mire odaérnek, már el is dőlt a csata. Ezt a problémát orvosolja a Vanilla Combat Revisited módosítás, ami csökkenti a sebzéseket, pontatlanabbá teszi a távolról harcoló egységeket (pl. íjászok), így az elődhöz hasonlóvá varázsolja a harcot.

Emellett egy olyan hasznos újítást is ad a játékhoz a mod, hogy a könnyű egységek ugyanolyan ütemben gyalogolnak, mint a nehézpáncélosok, legalábbis abban az esetben, ha együtt vannak. Az alapjátékban ugyanis a könnyű egységek mindig előbb érnek a kijelölt helyre, és sajnos nem csak akkor, ha futnak, mindez pedig zavaró, főleg ha mozgás közben megtámadják a sereget, és az előresétáló védtelen íjászok vannak tűzközelben a közelharcos egységek helyett.

Sokakat zavaró, igen irreális újítás még az, hogy a régi TW-kkel ellentétben, a Rome 2-ben nem kell flotta ahhoz, hogy egy sereget vízen szállítsunk, mert a katonák csodálatos módon hajókat ácsolnak maguknak. Ráadásul nem is akármilyeneket: döfőorral és evezősökkel felszerelteket, és mindezt akár a semmi közepén!

Sajnos a régi állapot visszaállításához több munkára lenne szükség (ha egyáltalán lehetséges a játékmotor módosítása nélkül), így egy ideiglenes megoldással tud csak szolgálni a modder-közösség: ez a Transport Penalty, ami egyszerűen annyit csinál, hogy a hajókká alakuló sereg egy körből kimarad (a gépi ellenfelek is), tehát nem tud mozogni, kivéve ha kikötőben történik az „átalakulás”. A mod mentéskompatibilis, tehát működni fog a már meglévő mentésekkel is.

Sajnos a scriptelt történések egyre jobban hódítanak a sorozatban, így a Rome 2-ben is van egy kis „ajándék a játékosoknak”, mégpedig hogy egy bizonyos szintet elérve mindenképpen kitör egy polgárháború, akkor is, ha a játékos jól kezeli a politikát. Ennek elkerülésére az Avoidable Civil War használható.

Az utolsó pedig a Two Turns Per Year Mod, ami a 2004-es Rome korai változatából megszokott „1 kör = 1 félév” mechanikát hozza vissza, amit jómagam a Medieval 2-ben is beállítottam. Így jobban használhatók a személyek, hiszen dupla annyi körben vehetnek részt a haláluk előtt. A mod nem mentéskompatibilis, tehát a mentett játékok nem váltanak féléves körre, igaz, a készítő linkelt egy módszert a mentett játékok félkörössé módosítására is.