Most kissé könnyedebb, bohémebb vizekre evezek, sok Charybdis közt, sok ezer veszélyben. Na, jó, nem Berzsenyizek. Szóval e bejegyzésben kivételesen nem fogok dühöngeni, szitkozódni, oltani. Sőt, igazából most a képeké lesz a főszerep, nem is az írásé.
Régóta vannak olyan érzéseim, hogy "ezt az embert már láttam valahol". S lehet, nem is hülyeség, mert Szókratész és Platón szerint már születésünk előtt kódolva van a tudásunk, az élet során csupán felszínre kell hozni ezt, vagyis a tudás = visszaemlékezés. Illetve biztos volt már mindenkinek olyan érzése, hogy az, akit lát, valaki olyanra hasonlít, akit a TV-ben, filmekben volt szerencséje megismerni. Nos, nálam ez már régóta elkezdődött, s a mai bejegyzésben összegyűjtöm azon ismert, vagy kevésbé ismert személyeket, akik szerintem hasonlítanak valami közismert figurára. Már március 15-ös postomban előre vetítettem ezt az írást Petőfi és Stallone összehasonlításával, viszont most megpróbálok minden olyanra visszaemlékezni, akikkel kapcsolatban eddig valami analógiát véltem felfedezni.
Elsőként akkor kezdjük a már ismerttel: Stallone és Petőfi. Még általános iskolában figyeltem fel erre, mikor először megláttam Petőfi dagerrotípiáját. Akkoriban ugye rengeteg Stallone-filmet láthattam még, mert 1993-ban még bőven kultusza volt, s akkoriban láttam a Rambot is először. Meg gondolom haverokkal mindenkinek ismerős az élmény, mikor kiröhögtek kiskorukban régies öltözékű embereket, s az volt a poén, hogy ha valami teljesen nagy tahót hasonlítottak hozzájuk. (Pl. én haverommal annak idején azzal szórakoztam, hogy az általános iskolánk egyik falán fenn volt Kodály Zoltán képe, s az annyira idióta beállításban volt lefotózva, hogy szegény zenegyűjtőnk képe nagyon tenyérbemászó lett. Így mindig azzal szórakoztunk, hogy ki tudja pofon vágni. Ennek azért volt tétje, mert akkoriban még nem értük fel a képet. Egyszer le is sikerült szakítani, ha jól emlékszem. Hogy mit kaptunk érte, az már nem rémlik. Lehet, úgy fejbe basztak érte, hogy kiesett az a momentum :D.) Így ez a képe belém égett. Bár lehet, hogy mindkét személy megsértődne eme összehasonlítás miatt, hiszen egy költő magasabbra tartaná magát, mint egy idétlen akciófilmes, de lehet, hogy a nagy akciósztár meg lesajnálna egy magyar szakadt költőt :D. Persze Petőfi más képe teljesen eltérő, de azért mégiscsak ez a "fénykép", tehát szerintem ez a leghitelesebb Petőfiről, ami fennmaradt, a festők kicsit túloztak. (A Barabás-féle képet szeretem a legjobban: az alig huszonéves költő úgy néz ki rajta, mint egy beszívott 40 éves alkoholista katona.)

Másik "áldozatom" Charles Baudleaire, a híres francia szimbolista költő (Dög című verse a kedvencem tőle). Ez a hasonlóság egyik unalmas irodalomórán jutott eszembe még általános iskolában. Itt a "magyartanárnak" az volt a szokása (aki egyben az osztályfőnökünk is volt), hogy elkalandozott, s az osztály lelkét nevelte a magyar irodalom tanítása helyett. Hát baszd meg akkor, az én lelkemet ne pátyolgasd, úgyhogy ilyenkor vagy bajszokat firkálgattam az alkotóknak haverral, vagy pedig valami saját irományon törtem az agyam. Éppen Baudleaire-t pingáltam, mikor hirtelen ránéztem a képére, és fejemben felcsendült az egyik régi videokazettán hallott/látott Bikini szám (címét sajnos már nem tudom - ha valaki esetleg, akkor leírhatja! :D), mely a berlini fal ledöntéséről szólt és egy jó nagy kalapáccsal bontották azt. Na, mondom, ez a Bikini frontembere, D. Nagy Lajos! Persze ő csak így, szemből, ezen a képen hasonlít igazán, de ez így nagyon megragadt bennem. Amúgy kedvenc együtteseim között van a Bikini, szóval lehet, csak én láttam bele. Annyiban mindenképp hasonlíthatnak, hogy D. Nagy Lajos öregkori fejét elnézve ő is nagy piás volt. Hogy abszintot ivott-e, nem tudom, de tény, hogy Baudleaire és társai főként azt vedeltek ihletszerzés érdekében. Én is kipróbáltam amúgy már, milyen bebaszva alkotni. Persze csak úgy, hogy nem tudathasadásig. Szerintem tényleg jó, hatásos! Olyan vad képek jutottak eszembe, melyek, ha be bírom fejezni az akkor elkezdett regényemet, tuti siker lesz (vagy nem :D).

Harmadik áldozatunk a nagy Robert De Niro, kedvenc színészem. Számos filmből ismerhetjük, mint mondjuk a kibaszott nagy Taxisofőr, vagy a szintén zseniális Godfather 2, Heat, Volt egyszer egy Amerika, s egy igen igénytelen, de nagyon jó szerepben a Jackie Brownban is. Fábryval való hasonlósága először egy nagyon fos műsorral kapcsolatban tűnt fel nekem. Emlékszik még valaki esetleg Friderikusz Sándorra? Tudjátok, az a... khm. khm. Mindenesetre mindegy, hogy milyen ember most, meg kiknek nyal jelenleg, meg milyen nézetei vannak, én a Friderikusz Showt annak idején szerettem nézni anyámékkal. Egyetlen fiatalos, könnyed szórakoztató műsor volt a '90-es évek elején, talán az első amcsi mintára készült talkshowként tarthatjuk ma számon. Nos, ez a Friderikusz Show kb. a 1997-8 körülre befuccsolt, vagy nem tudom, mi lett vele (valószínűleg kifogytak az ötletekből), s ekkortájt indultak a Retekklub és a TV 2 is. Az RTL-en tűnt fel egy műsor, mely Friderikuszt hivatott volna visszahozni valahogy, ez pedig a Meglepő és Mulatságos volt. Nos, én ebben láttam először Fábry Sándort, s akkor rögtön az futott végig 11 éves hülye fejemen, hogy "ez a Friderikusz meghívta Robert De Nirot?". Akkoriban maximum a Lánglovagokban láttam még, szóval az volt az összehasonlítási alap. Szerintem nagyon hasonlít, Fábry orcáján is vana valami bibircsók, csak a másik oldalon mely olyan jellegzetessé teszi Robet De Nirot is. S akkor még lett is volna ok hasonlítgatni őket, mert Fábry legalább olyan jó showműsort csinált annak idején, mint amilyen jó filmeket De Niro. Mondjuk sajnos most is egyre jobban kezdenek már közel kerülni egymáshoz, mert a Fábry Show is langyos és De Niro is egyre gyalázatosabb fosokban járatja le magát (újabban Al Pacinoval karöltve - pedig a két kedvenc színészemről van szó :D). Megöregedtek mindketten sajnos...


Következő alanyunk sem kevésbé híres színész, bár szerintem De Niro magasságába azért nem emelkedik fel, de tény, hogy ő is kultikus alak. Kutyaszorítóban, Ponyvaregény, Alkonyattól pirkadatig, Zongoralecke, na és persze Scorsese vizsgafilmje/elsőfilmje a Ki kopog az ajtómon nyomán ismerős számomra. Ő pedig Harvey Keitel. Első szerepei között volt az alábbi képen is szereplő "Who's that knocking at my door?", mely filmet szerintem is érdemes megnézni. Ha másért nem, hát a végső jelenetért, melyben Jimmy (Harvey Keitel, a főszereplő) egy templomba megy meggyónni bűneit, ám javulni nem tudását egy tök jó montázsszekvencia tudatosítja a nézőkkel, melyben vallásos szobrokat mutat, mely alatt a The Genies legendás, címadó zenéje megy, a "Who's that knocking...". Zseniális, már emiatt is! Na, de nem is ez a lényeg most (de már csak azért is belinkelem ezt a zenét - a jelenet sajnos nincs fenn a köcsög YouTube-on)! Ebben a félévben van egy olyan kurzusom, mely az 1960-as magyar filmtörténettel foglalkozik. Ez a fonalat értelemszerűen azután a kurzus után veszi fel, melynek címe "Magyar filmtörténet 1957-ig". Tehát még az '50-es évek végéről is beestek alkotások. Egyik órán a tanár a
Külvárosi legenda című Máriássy Félix rendezte filmből mutatott jeleneteket. Nos, mikor megláttam a főhőst, pedig akkor szemből volt, majdnem hangosan elröhögtem magam. Na, mondom, ez a Harvey Keitel! Pedig nem, mert Tordy Géza volt. Ma már nem hasonlítanak szinte egyáltalán, de e két filmben szinte kiköpött másai egymásnak. Még a szerepük is nagyon hasonló.
