[Filmkritika] A Diótörő és a négy birodalom

Az E. T. A. Hoffmann klasszikus regényén és Csajkovszkij balett művén alapuló fantasy az elmúlt évek legszebb és legigényesebb gyerekfilmje.

Csütörtökön Magyarországon is mozikba kerül az elmúlt évek legjobb és legigényesebb gyerekfilmje. Az E. T. A. Hoffmann ikonikus regényén alapuló A Diótörő és a négy birodalom összeolvasztja a klasszikus mese, a balett darab és számtalan népszerű fantasy elemeit. A végeredmény azonban nem gyenge idézethalmaz, hanem egy ügyesen aktualizált mese, ami a fantasy-fanatikusok mellett minden gyerek- és ifjúsági mozit kedvelőnek kötelező darab.

Mindenek előtt dicséret jár az alkotóknak, amiért nagyon népszerű, százszor lerágott sablonok tömkelegét alkalmazták úgy, hogy a film csak gazdagodott ezektől. Hoffmann csodásan álomszerű meséjét is jelentősen átformálták, igaz, legalább a filmszerűség megteremtésének érdekében ezt mindenképpen meg is kellett tenniük. Az eredeti történet ugyanis kisgyerekekről szól, így stílusa a tíz év feletti korosztálynál már nem állja meg a helyét, elbeszélésszerűsége pedig a mozgóképes formátumhoz képest bántóan merev. Mivel a filmet szélesebb korcsoportnak szánták, először előbbin kellett faragnia Ashleigh Powell forgatókönyvírónak. Az eredeti főszereplők helyébe egy tizennyolc és egy tizennégy év körüli lányt, illetve kisöccsüket állították. A legidősebb testvérnek a szépségét, húgának az eszét irigyli környezetük, míg öccsük fiús gyerekjelleme megmaradt. Ugyanakkor az eredeti műhöz képest teljesen megváltoztak a hangsúlyok, és a filmben csupán a Mackenzie Foy alakította kisebbik lány kerül előtérbe.

mv5bntmwymrmmtqtyzgyzs00mtg0lthhywytmdnhoge2yzjmndizxkeyxkfqcgdeqxvynjuxmjc1otmv1sx1777cr001777955al.jpg

A jellemátformálás azonban nem ért véget ennyivel, radikálisabb változtatások is történtek. A könyvben például nem esik szó a főhős elméleti fizikai tudományos jártasságáról, pedig a filmben döntő szerepet játszik Clara kivételes képessége. Utóbbi elem egyébként az új-hollywoodi mozi sokszorosan bevált találmánya. Számtalan mesében láthattuk már, hogy az egyes gyerekkarakterek korukhoz képest irreálisan nagy tudást vagy műveltséget birtokolnak (pl. Űrrandevú; Harry Potter; Az), amit aztán kalandjaik során bőségesen kamatoztathatnak. Intelligens hősünk és ezermester keresztapja fizikus vénája pedig nagyon illik a modern találmányoktól viruló viktoriánus Angliába helyezett történet stílusához. Jóllehet a sztori tér- és időbeli elhelyezését korunk klasszicizáló, nosztalgikus törekvései is indokolják. Nem véletlenül játszódik annyi film manapság a letűnt elegancia XIX. század végi, XX. század eleji korszakában (pl. Legendás állatok és megfigyelésük; Gyilkosság az Orient Expresszen; Narnia). Szerencsére A Diótörő és a négy birodalom – más kevésbé sikerült mozikkal ellentétben – nem üti át a manír és a giccs taszító határát. Nincsenek gusztustalan popdalok, közeliben mutatott könnycseppek, sem háromszoros katarzis a befejezésben. Egy-két nagyon apró manír áztatta pillanatot leszámítva végig élvezhető mese marad.

mv5bmwjmndc0mdctnddhmc00mjy1ltg3mgityjrinjgwowi3nznixkeyxkfqcgdeqxvyntc5otmwotqv1sy1000cr0014991000al.jpg

Joe Johnston és Lasse Hallström rendezők vezetésével kifejezetten jó érzékkel loptak és idézgettek más filmekből. A karácsony este játszódó mese története szerint Clara kap egy kinyithatatlannak tűnő tojásszerű ajándékot (ezt a toposzt legutóbb a Harry Potter használta fel) egy sejtelmes üzenettel nem sokkal korábban elhunyt édesanyjától. A titok nyitja végül keresztapja házának titkos helyiségébe, onnan pedig egy mesés univerzumba vezet, ahol épp birodalmak csatája zajlik (vö.: Narnia). A vázolt alapszituáció egyébként jelentősen eltér Hoffman történetétől, sőt még a Csajkovszkij mű alapjául szolgáló Dumas és Petipa-féle átirattól is, a változtatás azonban elkerülhetetlen volt. A forgatókönyvíró érdeme, hogy a szépen felépített karakterek mellett a történet átdolgozásába is belevetette magát. Nem pusztán a konfliktusok, hanem a nézői azonosulás szempontjából nézve is több éles fordulatot tartogat számunkra a cselekmény.

mv5bmtuwmwu4nzatogjkni00mjyzlwfhnzatnjkzotg3nja3mzq1xkeyxkfqcgdeqxvyntm2nty4nzuv1sx1777cr001777945al.jpg

További színt adnak a filmnek a szemet gyönyörködtető balett betétek (az előzetesben látható CGI-tenger ne ijesszen el senkit), egy Stan és Pant idéző burleszk páros beemelése a karakterek közé és a XIX. századi cirkuszi külsőségek felhasználása (ez könnyen lehet, hogy egy csöppet félelmetesnek hat majd a kisebbek számára). Megszámolhatatlanul sok jó érzékkel beszúrt mesei archetípus kerül elő a másfél óra során. A generációkon átívelő történet például a Pán Pétert idézi, a cselekmény utolsó harmada az eredeti Csillagok háborúja: Egy új remény Halálcsillagon történt eseményeit kopírozza, a végső összecsapás pedig egyszerre másolja az első Indiana Jones epizódot és Rowling utolsó Harry Potter könyvének egyes pillanatait.

A cselekmény szépen megtervezett: klasszikus irodalmi és filmes elemek armadájából építkezik, ám ahogy egy jó meséhez illik, az ismert sablonokat ügyesen variálja. Így nem lesz kiszámítható a film, sőt csak színesebbé és izgalmasabbá válik ezektől. Az egyik legkedveltebb dramaturgia trükköt, az ún. macguffint is pazar módon alkalmazták. (A macguffin a cselekményt elindító és bonyolító elem, pl. egy chip, jelszó, titkos tervrajz, vagy jelen esetben egy fontos zárat nyitó kulcs.) Sok filmben hegyezik ki a finálét és a katarzist a macguffin célba érésére, holott Hitchcock óta tudjuk, hogy ez csak egy eszköz a nagyobb események és akciók (pl. szerelem) beindítására. A Diótörő és a négy birodalom alkotói virtuóz módon bántak a macguffinnal, és nem rendeltek másodlagos történetszálakat a film érdemi narratívája felé.

mv5bmtnhmtvmmgitodbhms00zdi3ltliytytyjq5mza0ytbjytg0xkeyxkfqcgdeqxvyntm2nty4nzuv1sx1777cr001777956al.jpg

Van egy felsőbb rétege is a filmnek, hiszen klasszikus tanmesével van dolgunk. Értelmezhető egyrészt az évszázadok során felgyűlt történelmi tapasztalatok lerakódásaként. A Clara előtt feltáruló mesevilág szépséges, cukormázból öntött uralkodójának lassan feltáruló jelleme a ne első látásra ítélj tanulságára figyelmeztet. A világok feletti hatalmat jelentő csodafegyver egy kézben való összpontosulása pedig az erőegyensúly fenntartásának jelentőségére hívja fel a figyelmet. A fabulaszerű történet elvont tanulságainál azonban sokkal szembetűnőbb a magányos hősnő lelki világának előtérbe helyezése. Jelen alkotás a számkivetettség ábrázolásában is sokkal finomabb eszközökhöz nyúl, mint az utóbbi évek Tim Burton mozijai. A film végül az önemésztő bánat és a bezárkózás meddő volta helyett a továbblépést ajánlja nézőinek. Már csak azért is érdemes elmenni a moziba, mert mind a történelmi ihletésű, mind a magánéleti szál olyan elemei a Hallström-Johnston páros alkotásának, amik egyaránt hiányoznak a regény és a balett cselekményéből.

mv5bzmu3yzzmytytywnjos00mta1lwfmzwqtogewmzkxy2yznjblxkeyxkfqcgdeqxvyntm2nty4nzuv1sx1777cr001777940al.jpg

A Diótörő és a négy birodalomban minden a helyén van. Kaptunk egy különleges látványvilágú, mindenki számára befogadható és élvezhető mesét, szerethető karakterekkel és – Mackenzie Foy-nak, Helen Mirrennek, Keira Knightley-nak, ill. Morgan Freemannek hála – kitűnő alakításokkal. Az előző hetekben debütáló Sóhajok remake-kel és a Húzós éjszaka az El Royale-bannal összehasonlítva, amik formai játékaikat a tartalom rovására űzik, Hallström és Johnston filmje egy ízig-vérig klasszikus mű, ami ugyanakkor tud újat mutatni. A Narniával való összevetés adja magát és számos összehasonlító vitát generálhat majd a rajongók között. A Diótörő és a négy birodalom azonban a párhuzamok ellenére is kerek egész, amit a saját jogán lehet értékelni. Martin Scorsese 2011-es A leleményes Hugoja óta a legjobb élőszereplős gyerekmozi és – talán a nemes alapanyagnak köszönhetően is – a Harry Potter óta a legizgalmasabb és legvarázslatosabb fantasy film, pedig az eredeti regényből nem sok maradt meg a filmvásznon.

mv5bzmm5nzq3ytatytazni00yjq3ltg2zdatnjbhnzhjmwvkytawxkeyxkfqcgdeqxvyntm2nty4nzuv1sx1777cr001777984al.jpg