A screenlife filmek egy időben nagyon elterjedtek voltak. Ez az a műfaj, amikor egy számítógép, laptop vagy mobitelefon kijelzőjét láthatod, és azon zajlanak az események. Horrorfilmek például előszeretettel nyúlnak a screenlife megvalósításhoz (Ismerős törlése, The Den, Az utolsó rítus), de thrillerekből is akad néhány kivételes példány. A Profile vagy a Spree mellett ilyen volt a 2018-as Keresés (Searching) is, amelyben egy apa kereste a 16 éves lányát. Én úgy gondolom, hogy a screenlife stílust épp a Keresés tette világszerte népszerűvé, és a hatalmas sikerre való tekintettel bizony borítékolható volt, hogy jönnek még hasonló alkotások. 2019-ben jelentették be a folytatást, és az Eltűnt (Missing) most meg is érkezett a mozikba.

5695-eltunt70018.jpg

Bár úgy van hirdetve, hogy ez a film a Keresés egyenes ágú folytatása, a kapcsolódási pont nagyon laza. Az elején lehet látni a 2018-as thriller főszereplőjét, de már csak egy róla szóló, netflixes true-crime dokusorozatban. Az Eltűnt központi karaktere egy tini, June (Storm Reid az Eufóriából), akinek édesapja halála után kifejezetten rideg a viszonya az anyjával (Nia Long). Felszínes beszélgetéseik és párszavas üzeneteik akkor szakadnak meg, mikor anyu az új pasijával (Ken Leung) Kolumbiába megy nyaralni, majd ott nyoma vész. June hiába várja őket a reptéren, nem érkeznek meg, telefonon nem lehet elérni egyikőjüket sem, úgyhogy valami nagyon nem stimmel. June elkezd nyomozni: előbb a hotelt keresi fel, ahol megszálltak, majd CCTV-felvételeket böngész végig. A gyanú egyre inkább a hősszerelmes új pasira terelődik, mivel kiderül, hogy sötét titkokat rejteget.

storm-reid-missing-01-700x400-1-700x400-1.jpg

Többet nem szeretnék elárulni a sztoriról, mert brutálisan jól lett megírva. Olyan csavarokat tartogat, hogy csak tátottam a számat. Egyáltalán nem könnyű egy olyan filmet rendesen felépíteni és izgalommal megtölteni, ahol a szereplőket kevesebbet látja a néző, mint a különféle Google-kereséseket, nyilvános posztokat vagy Gmail-levelezéseket. Az Eltűnt azzal csavar egyet a screenlife koncepción, hogy June szinte folyamatosan látszik a webkamerájának köszönhetően, illetve itt végre az okosóráknak is nagyobb szerep jut. Technikai oldalról egyébként zseniális az egész film. Annyira 2023-as, hogy már a WhatsApp is elavultnak számít benne, June pedig a Google Maps, a Gmail, az Instagram és egyéb szolgáltatások segítségével próbálkozik édesanyja nyomára bukkanni. Érdekesség – bár lehet, hogy csak nekem tűnt fel –, hogy a Facebook szinte meg sem jelenik. Végre a készítők (Will Merrick és Nick Johnson ültek a rendezői székben) is rájöttek, hogy haladni kell a korral, és nem lehet mindent a szebb napokat is látott Facebook (bocs, Meta!) köré építeni.

missing-20231.jpg

Az Eltűnt végig képes fokozni a feszültséget, és tényleg olyan durva csavarokat dobál be, hogy az ember egyik kezével a karfába, a másikkal meg a közepes méretű popcornjába kapaszkodik, hogy ki ne essen a moziszékből. June nyomozásával a nézők előtt is kezd összeállni a kép, és ahogy a Keresés esetében, úgy itt is megvan az érzés, hogy a lánnyal együtt te magad is a nyomozás résztvevője vagy. Senki sem tűnhet el nyomtalanul, ugyebár? Konkrétan a Google-fiókoddal vissza lehet követni, hogy merre jártál (már ha be van kapcsolva a helymeghatározás), és ma már ott tart a technika, hogy ehhez nem szükséges egy spéci robot vagy fejlett AI – elég hozzá egy webböngésző meg internetkapcsolat.

Az Eltűnt egy nagyszerű, izgalmas és fordulatokban gazdag thriller lett, amit tovább emel Storm Reid jelenléte. A 19 éves amerikai színésznő épp kezd befutni Hollywoodban, és ez a film is igen jót fog tenni a karrierjének. Egyáltalán nem volt könnyű dolga, hiszen legtöbbször egy webkamera képén lehet csak látni, de így is a maximumot hozta ki a karakterből. Számomra az Eltűnt az idei év eddigi legnagyobb meglepetése. Számítottam rá, hogy egy kellemes kis thrillert kapok, de azt nem gondoltam volna, hogy a screenlife megvalósítás mellé egy ennyire remek sztorit is összeraknak, ami konkrétan odaszögez a vászon elé. Ha csak egy filmre mész el februárban, akkor ez legyen az – utána pedig ellenőrizd a jelszavaid!

Képek forrása: IMDB, Mozipremierek.hu