Az egyik legmeghökkentőbb hír volt számomra az idei évben videojáték fronton, hogy az EA a Battlefield 1-et és a Titanfall 2-t alig egyhetes eltolással akarja kihozni. Nem vagyok egy üzleti géniusz, de – szerintem nem egyedül – úgy éreztem, hogy ez üzletileg alapos mellényúlás.

Az EA azzal indokolta a döntést, hogy a két játék merőben eltérő célközönséggel bír, így a premierek közelsége nem lesz hatással az eladásokra. Ezen az indokon én kicsit vakartam a fejemet, mert szerintem ugyanaz a célközönség: az online FPS-ek szerelmesei. Oké, a Battlefield 1 inkább a lassabb, taktikusabb, csapatalapú csaták felé tekintget, míg a Titanfall 2 a gyors tempójú, magányos farkasok tömeges összecsapását tálalja, viszont ezzel máris van egy másik gond: egy héttel a Titanfall 2 után jött a témájában vele szinte teljesen megegyező Call of Duty: Infinite Warfare.

(Azt meg csak zárójelben jegyzem meg, hogy az október-november amúgy is telítve volt, hiszen a CoD, a Titanfall 2 és a Battlefield mellett ott volt a Mafia 3, a Gears of War 4, a Dishonored 2, a Civilization 6, ráadásul még jön a Watch Dogs 2 – és ezek csak a nagyobb címek, a kicsi, de ütős játékokról meg sem emlékeztem. S azért az emberek pénztárcája nem feneketlen, a játékosok nagytöbbsége valószínűleg nem tud ennyi játékot megfizetni egyetlen hónapban.)

És tetszik vagy sem, a CoD-nak sokkal nagyobb játékos bázisa van, mint a Titanfall-szériának, főleg amellett, hogy az első Titanfall sem lett kirobbanóan sikeres. Ezzel a hátszéllel, beszorítva két nagyágyú közé, mégis mit hitt az EA? A vak is láthatta, hogy esélye sincs. Pedig még kiváló feltételeket is szabtak azzal, hogy minden DLC-t ingyenessé tettek, ezzel vonzóbbá válhatott azok szemében, akik hidegrázást kapnak a millió és egy fizetős kiegészítőtől.

Mégis mit hittek, egyáltalán, mi miatt hozták meg ezt a döntést? Miért ítélték halálra szegény Titanfall 2-t? Halálra ítélték egyáltalán? Ezen elmélkedek kicsit, de előre figyelmeztetek mindenkit, ez száz százalékosan csak a saját agymenésem, amiket sajnos nem tudok tényekkel alátámasztani, mert a Titanfall 2 eladásairól nincs hivatalos adatunk.

Nem bízott benne az EA?

Van egy olyan sanda gyanúm, hogy az EA nagyon nem bízott a Titanfall 2 azonnali sikerében, és ennek talán az első részhez van köze. Hiába volt jó játék, nem aratott zajos sikert, márpedig a kiadó a megjelenés előtti időkben nyilvánvalóvá tette: a Titanfall eggyel franchise-t akar teremteni, és ezt szánta a szuperfegyverének a Call of Duty ellen, mármint a pörgős online akciójátékok piacán.

Ennek ellenére a Titanfall több mint egy év alatt, 2015 októberében érte el a tízmillió eladott példányt, miközben azért valószínűleg egy Battlefieldnek vagy egy Call of Duty-nak fele ennyi idő is elég – vagy ennyi sem kell, ha abból indulok ki, hogy a Black Ops 3 egyetlen hétvége alatt 500 millió dollárt hozott az Activision konyhájára.

Na már most, ha a feltételezés, miszerint az EA sokkal nagyobb durranást várt el a Titanfall-tól, igaz, akkor a csalódás bizalmatlanná tehette őket a folytatással kapcsolatban. De még ez sem magyarázza meg, miért tették olyan időszakra a megjelenését, amikor tényleg nem rúghat labdába.

Talán a rásegítésben bíztak? A tévésorozatoknál szokták azt csinálni az adók, hogy egy népszerű sorozat mellé betesznek egy rosszabbul teljesítőt, hogy így a jobbik erősítse a rosszabbikat. Persze az analógia ebben az esetben nem állja meg a helyét, hiszen a tévénél csak nem kapcsolnak át a nézők, míg itt ugye két, külön megvásárolható játékszoftverről van szó. De talán abban bíztak, hogy ha két akciójátékuk is ilyen közel kerül egymáshoz, akkor a közeledő ünnepek miatt a kettőt együtt veszik majd meg. És, mivel a Titanfall 2 előbb jött, még a pörgős online meccsekre vágyók is inkább erre csapnak le, mint az Infinite Warfare-ra.

Eleve hosszú időre számítanak?

A másik lehetőség, hogy a Titanfall példájából okulva a Titanfall 2-vel eleve hosszabb távú költségmegtérüléssel és haszonnal számolnak. Vagyis tudták, hogy úgysem fog az első hetekben tarolni, inkább az elődjéhez hasonlóan majd szépen lassan, az ingyenes DLC-knek és a leárazásoknak hála felzárkózik. És így a Battlefield 1 a fenti erősítés koncepciójával talán még rá is segít egy kicsit – ugyanakkor, a DICE játéka a marketing és a kritikai visszhang terén is elnyomta a Respawn programját, úgyhogy jó kérdés, hogy mennyire buknak rá az emberek.

Mit von le ebből az EA?

Ha a hosszú távú teória az igaz, akkor jelenleg még semmit sem vonhat le igazán, hiszen két hét alatt nyilván nem termeli ki az elvárt szintet – legalábbis ezt feltételezem, mert ha kirobbanó siker lett volna a Titanfall 2, arról tudnánk, hiszen az EA világgá kürtöli a hírt.

Ha viszont nagy durranásra számítottak, akkor a Titanfall 2 a szemükben bukhatott. Az eddigi hírek alapján ugyanis csak negyedik helyen rajtolt a brit eladási listán, sokszorosan alulteljesítette az elődje első heti eladásait, ráadásul hatszor kevesebben játszanak vele, mint a Battlefield 1-gyel. Ez viszont azt jelenti, hogy nem mostanában lesz Titanfall 3 – ugyanakkor, valószínűleg sokakat ez a tény sem érdekel, ha már a második, sőt, az első rész sem mozgatta meg az embereket.

Emellett van még egy következtetés, amire a pesszimistábbak szoktak rávilágítani: az ingyenes DLC-kel felvértezett Titanfall 2 példának állítható amellett, hogy miért nem nyereséges ingyenesen DLC-ket osztogatni. Mondhatják: tessék, nektek a fizetős DLC-kkel teli Battlefield 1 kellett, nem az ingyenes tartalommal bíró Titanfall 2.

Persze ez is egy lehetőség, de szerintem azért egy komoly üzlet nem engedhet meg magának ilyesmit. Egyrészt, önmagukat járatnák le a vásárlóikkal szemben, másrészt, nem hozna annyi hasznot, hogy megérje egy saját, feltehetően elég drága, ráadásul a kritikusok szerint jól sikerült termékük szándékos megbuktatása.

Éppen ezért úgy gondolom, hogy az EA inkább hosszú távra számol a Titanfall 2-vel. Az aranytojást tojó tyúk és a zászlóshajó a Call of Duty-val vívott csatában a Battlefield marad, ugyanakkor a Titanfall-t sem fogják leírni, amennyiben beváltja hosszú távú reményeiket, és mondjuk jövő ilyenkor ez is eléri a 10 milliós eladás határát.

Lesz Titanfall 3?

Na, ez még egy érdekes kérdés. Ha igaz a hosszútávra tervezés teóriája, és hozza a számokat a második rész, akkor elvileg borítékolható a folytatás – természetesen, ha instant sikert vártak, akkor szinte biztos, hogy nem lesz. Ugyanakkor nem szabad elfeledni, hogy a Respawnt megalapító duó eredendően azért hagyta ott első alkalommal az EA-t, mert nem akartak a folytatások csapdájába esni, és az Activisionnal is emiatt rúgták össze a port (erről a legutóbbi RetroGuru cikkünkben olvashattok). Ha ezután megint egy harmadik résznek kell nekiállniuk, akkor tulajdonképpen harmadszorra vannak ott, ahol a part szakad.

Ám talán pont a Titanfall-sorozat lassú lefolyása az, ami lehetőséget ad majd a Respawnnak, hogy mást is elkészítsenek. Könnyebb jegeltetni olyan sorozatokat, amik nem aratnak olyan zajos sikert, mint a Battlefield. Egy mérsékelt sikerű Titanfall 2 után talán az EA könnyebben rábólint egy új IP-re, és hagyja, hogy ez a sorozat pihenjen kicsit – reményeim szerint hasonló a helyzet a Dead Space-szel is. Mi ezzel csak jól járnánk, hiszen a Respawn eddigi munkái alapján (ide véve az Infinity Ward és az 2015, Inc. égisze alatt elkészített játékaikat) nem rossz csapat, és jó lenne tőlük más produktumot látni.

Szóval, megválaszolva a címben feltett kérdést: nem, szerintem még nem bukott meg, mert az EA nem spontán sikert várt el tőle. Szerintetek?