Kérjük jelentkezz be!

[Társalgó] Endeavor: Age of Sail az Asmodee UK-től – Vitorlát bonts!

A vitorlázás korában járunk, mikor a világ megnyílt Európa számára. A nagyhatalmak megvetik lábukat más kontinenseken, s felépítik kereskedelmi útvonalaikat a tengereken, óceánokon. Vajon képes vagy a saját birodalmadat felvirágoztatni, s magad mögé utasítani a többieket?

Az Endeavor: Age of Sail egy 2-5 játékos számára tervezett stratégiai játék, mely a felfedezések korába kalauzol minket. A nagy sikerű, 2008-ban megjelent Endeavor nevű játék felújított változata, mely több lehetőséggel és modernebb külsővel ellátva kápráztatja el a tengerre vágyakozó játékosokat. A cél egyszerű: kereskedelmi útvonalaid kiépítésével, a városok elfoglalásával, és a különböző gyarmatok megnyitásával a lehető legtöbb pontot zsákold be a játék végéig.

Endeavor: Age of Sail

  • Partner: Asmodee UK
  • Kiadó: Burnt Island Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 13+
  • Nehézség: 2,81/5
  • Ára: itthon 24 ezer forint körül kapható

Mikor az első képeket megláttam a társasról, már tudtam, hogy kell nekem. Letisztult és igényes grafika díszíti a dobozt, amivel könnyen magára vonja az ember figyelmét, s amikor kinyitjuk, sem kell csalódnunk. A játéktér gyönyörű, mintha hanyagul egymásra hányt térképek hevernének az asztal közepén, mi pedig, névtelen birodalmunk jövőjét illetően, ezek fölé görnyedve hoznánk meg legfontosabb döntéseinket. A birodalom-lap, melyen prosperáló országunk iparát követhetjük nyomon, átlátható és könnyen kezelhető. A jelzőként szolgáló korongokhoz és kockákhoz zárható tárolókat kapunk, amikért nem tudok elég hálás lenni. A kártyákon a gyarmatok neveinek kivételével nincs szöveg, pusztán a fejlődésünket szolgáló ágazatok ikonjai láthatók. Ezek is könnyen átláthatóak és értelmezhetőek már a legelső játék alkalmával. Továbbá megjegyezném, hogy nagyon tetszettek a gyarmatok egyedi címerei. Bár a játék egy izgalmas és nem éppen felhőtlen történelmi témát dolgoz fel, kinézetében nem akar túlontúl komolynak látszódni. Mondhatni, hogy ilyen téren megtalálta az arany középutat.

Toronyiránt a gyarmatokra

Elsődleges feladatunk, hogy minél több gyarmaton megvessük lábunkat, s ha azokat nem is tudjuk teljesen irányításunk alá vonni, legalább jelenlétünk legyen az adott helyen. Birodalmunknak négy alappillére van, ezeket fejleszhetjük a gyarmatokon keresztül: ipar, kultúra, vagyon és befolyás. Egy játék hét körön keresztül tart, egy kör öt különböző fázisra oszlik. 

Az első az építés fázisa, melyben hátországunkat gyarapítjuk egy épülettel, ami újabb akciókhoz vagy a gyarapodáshoz segít hozzá minket. Ezen épületekre helyezzük majd színes korongjainkat, amikor akciót akarunk végrehajtani, természetesen attól függően, hogy az adott épület milyen cselekedethez tud hozzásegíteni minket. Minél fejlettebb az iparunk, annál fejlettebb épületek közül választhatunk. Miután minden játékos felhúzta legújabb épületét, következik a növekedési fázis. Ezen fázisban lakosság-korongokat kapsz, melynek számát a kultúrád fejlettsége határozza meg. Későbbi akcióid alkalmával ezeket a korongokat tudod felhasználni, így minél több van a birtokodban, annál többször cselekedhetsz. Ezután a kifizetési fázis következik, melyben az aktivált épületekre lehelyezett korongokat mozgathatod vissza a kikötőbe. Minél nagyobb a birodalmad vagyona, annál több korong szabadul fel. A ki nem fizetett munkások azonban továbbra is lefoglalják az épületet, így azok előnyeit már nem használhatod az adott fordulóban. 

Végül jön az akciófázis, ahol épületeink aktiválásával különböző cselekedeteket hajthatunk végre: hajózás, elfoglalás, támadás, kifizetés, gyarmatosítás. Nincs más dolgunk, mint egy korongot az épület lapkájára helyezni, majd az épület által megadott akciót meglépni. A hajózás segítségével nyithatjuk meg a különböző kereskedelmi útvonalakat gyarmataink irányába. Azon játékos, akinek a legtöbb korongja van egy adott útvonalon, megkapja az adott régió kormányzókártyáját, mely további előnyökhöz juttatja őt. Mikor egy régió megnyílik, elfoglalhatunk rajta városokat, sőt egymásét is megtámadhatjuk a győzelmi pontokért és az adott helyszínen lévő útvonalak felügyeletéért, melyek a játék végén plusz pontot fognak érni. Gyarmatosítás akciókkal kártyákat húzhatunk fel olyan régiókból, ahol már van jelenlétünk, ezen kártyák pedig ugyancsak birodalmunkat fejlesztik. Minél nagyobb a jelenlétünk egy adott helyszínen, annál magasabb szintű kártyát vehetünk magunkhoz. Minden gyarmatnak egy paklija van, öt lappal, kivéve Európát, aminek kettő, hat lappal. Az akciófázis addig tart, míg minden játékos nem passzol. 

Végül pedig a dobás fázisa zárja az adott kört, melynek során befolyáspontjaink mennyiségétől függően tarthatunk meg adott számú felhúzott lapot. Ha túl sok lenne nálunk, sajnos el kell dobnunk őket és a velük járó előnyöktől is el kell búcsúznunk. Mikor ezzel is megvagyunk, a kezdőjátékos jelző tovább vándorol, és kezdődhet az újabb kör. Miután az utolsó épületünket is felhúztuk, s elvégeztük akcióinkat, a játék véget ér, mi pedig összeszámoljuk dicsőségpontjainkat. Természetesen a legtöbb pontot elért játékos nyer.

Rossz emlékek

Mint említettem, Európának két paklija van. Az egyik ugyanolyan, mint a gyarmatkártyáké, a másik viszont az úgynevezett rabszolga-pakli. Igen, az Endeavor nem volt gyáva hozzányúlni ehhez a manapság egyre érzékenyebb témához, ami azonban a történelem része. Ha ezen pakliból húzunk fel, akkor bevállaljuk, hogy birodalmunk a rabszolgatartás útjára lépett. Ezen lapok hirtelen előnyhöz tudnak juttatni minket, azonban birtoklásuknak ára van. Ha valamilyen okból meg kéne válnunk egy rabszolga-laptól, azt lefordítva a birodalom-lapkánk mellé kell helyeznünk, és a játék végén annyi mínusz pontot kapunk, ahány eldobott rabszolga-kártyánk van. Továbbá számolnunk kell azzal a veszéllyel is, hogy valaki felhúzza az utolsó gyarmat-kártyát is Európában, melyen a rabszolgaság eltörlése felirat látható. Ilyenkor minden játékosnak, aki ilyen lappal rendelkezik, el kell dobnia azokat, és elveszíti az azokkal járó bónuszokat is. A játék végén pedig az eldobott lapok miatti pontveszteséget is el kell szenvednünk. 

Gyarmati lehetőségek

Ha elég gyakorlottak vagyunk a társasban, és extra kihívásokra vágyunk, akkor bevezethetjük ezen extrákat a játékunkba. A gyarmati lehetőségek tizenöt olyan eseménnyel és/vagy vállalkozással bővítik az Age of Sail-t, melyek valóban megtörténtek vagy éppen valóban léteztek a hajózás korában, és két gyarmathoz kapcsolódnak. Itt van például a Kalózköztársaság, a Holland Kelet-indiai Társaság, vagy a rabszolgaság témájához kapcsolódó Földalatti vasút. Ezen lehetőségek közül mindig hármat használhatunk egy játék alatt, így variálva a különböző lapokat, ami nagyszerű újrajátszhatóságot eredményez. Egy lehetőség akkor válik elérhetővé, ha mindkét gyarmat kinyílik, amihez tartozik, s csak azok élhetnek vele, akiknek ezen gyarmatokon van jelenlétük. Az Endeavor ezen kiegészítése teszi csak igazán élvezetessé a játékot, mondhatni, ezen lehetőségekkel a társas teljesen új vizekre evez a taktikázás terén.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Egyetlen negatív gondolatom csupán az, hogy miközben a tábla mellett ültem, sokszor elfelejtettem, hogy én most hajózom, s gyarmatokat fedezek fel. Úgy értem, hogy sajnos kevés a történelmi háttér, a névtelen birodalmak például számomra kissé lelketlenné tették a dolgot. Örültem volna, ha mondjuk minden benne szereplőnek és persze nevén nevezett országnak van valami sajátos képessége. Kicsit úgy éreztem, hogy igazából bármilyen térképre rakosgathatnám a színes korongjaimat, a játék ugyanolyan maradna. Ezen bajomat valamelyest orvosolja a gyarmati lehetőségek kiegészítés, de a tüske még így is bennem maradt. Itt a nagyszerű Nations című társas jutott eszembe, melyben helyet kaptak történelmi személyek, akik sokkal jobban segítettek beleélni magunkat az adott korszakba. Itt is el tudtam volna képzelni efféle dolgokat, melyek közelebb hozták volna számomra ezt a magával ragadó és sajátos korszakot. Végeredményben azonban így is nagyon szívesen ajánlom az Endeavor: Age of Sail-t. Egy nagyon jó stratégiai játék, mely mellé minden alkalommal örömmel ültünk le. Gyönyörű a kivitelezés, a tartozékok minőségiek. Könnyen tanulható, rövid játékszabállyal rendelkező társas, a játékidejével pedig szerintem mindenki meg tud barátkozni. Mindenkinek jó játékot kívánok!

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! A játék ikonokkal kommunikál, de szabályfüzete igényli az angol nyelvtudást, azonban létezik rajongói fordítás, ami az alábbi linken elérhető.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát

Támogass minket!