Szinte látom magam előtt a gamerek (és ide sok esetben a videójátékos és szerep-/társasjátékos közösség is egyformán besorolható) jelentős hányadát, ahogy egy-egy fantasy vagy egyéb játék indításakor, választható hősük generálásakor/elkészítésekor annyi időt szentelnek a tulajdonságok és a külső tökéletesítésére és csinosítgatására, mint más egy-egy komplett játékra. Nos, ha ők szeretik a kockákat, akkor lényegében meg is van a kedvenc játékuk. Merthogy a Kartográfusokról is ismert Thunderworks Games egy olyan társasjátékot készített, melyben hősünk kialakítása, háttértörténete, fejlesztése a fő cél, akár különböző páncélokkal, fegyverekkel és képességekkel. Isten hozott, halandó, guríts, ha szeretnél egy kaland részesévé válni!

Roll Player

  • Partner: Asmodee UK
  • Kiadó: Thunderworks Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2,41/5
  • Ára: itthon 19 ezer forint körül kapható

Mindez abszolút egyértelművé válik, ahogy elkezdünk kipakolni a megszokottnál valamivel kisebb méretű dobozból. Elsőként ugyanis a fajok táblái kerülnek a kezünkbe, amiken kártya- és kockahelyek találhatók a későbbi feladatok elvégzésére. Ezután minden kockát a húzózsákba pakoltunk, mindenki húz egyet, majd elveszi a színének megfelelő kaszt-kártyát (arany kocka vagy két játékos közötti egyezés esetén újrahúzás van), illetve egy-egy eredet- és szövetség-kártyát is, amik elég komoly szerepet fognak betölteni a játék során. Mindenki kap egy kevés pengőt, majd játékosszám + 4 kockát húzva elkezdik építeni a karakterüket.

Kockáz(g)tassunk

A karaktertáblán ugyanis a kockáknak kihagyott helyek a karakter jellemzőinek sorait jelentik, és ezekbe a sorokba tehetünk le kockákat. A kezdés ugye egy rakás dobókockát hoz, majd körönként egyet gyűjthetünk be addig, míg be nem telik a tábla. Egy körben az első lépés, hogy a játékosszám + 1 mennyiségben kikerülnek a számozott felkínáló kártyák az asztalra, van olyan, amelyikre egy érme is rákerül, majd az aktuális játékos pontosan ennyi kockát húz a zsákból, és ahogy húzott, dob velük, majd egyesével le is rakja mindet a kártyákra, érték szerinti emelkedő sorrendben. Innen választ sorban mindenki egyet, majd teszi le a saját táblájának egyik szabad mezőjére, illetve veszi el a pénzt, ha az is van a kártyáján. Bár a kockák lehelyezés után már nem variálhatók, minden egyes jellemző valamilyen hatással rendelkezik. Tehát, ha az egyik sorba letesszük az új kockát, annak hatását aktiváljuk, például bármelyik kockánkat az ellenkező oldalára fordíthatjuk (7 - aktuális oldal), két kockát megcserélhetünk és a többi. Ezzel tehát lehetőségünk van a szerencsefaktor manipulására. És ez csak a jéghegy csúcsa.

Merthogy a kockák rakosgatása és manipulálása közben ügyesen összegyűjtött (a sárga kockákért mindig kapunk 2 pengőt) pénzünket is elkölthetjük. A piactérről képességet, fegyvert, felszerelést és valamilyen jellemzőt is vásárolhatunk, ami általában vagy egy hatást, vagy győzelmi kondíciót takar. És így számtalan módon befolyásolhatjuk sorsunk alakulását képességeink nagyságát, sőt akár még vásárlásainkat (pl. redukáljuk a piaci árat). Hogy mindez, meg az egész kockarakosgatás miért fontos? Mert ha elérünk a végjátékhoz, szinte minden győzelmi pontot ér. Nézzük meg képességeink sorait, hogy azok a kasztkártya alapján mennyi győzelmi pontot biztostanak (pl. négy csillagot ad, ha az erőnk pontosan 14-es értékű); számoljuk össze az egy típusba tartozó tárgyainkat, és hogy így azok mennyi pontot biztosítanak; nézzük meg, hogy az eredetkártyánkon jelölt bizonyos helyekre tényleg olyan színű kocka került, mint amilyen a lapon van jelezve és a többi. Így elég sok csillagot/pontot lehet behúzni, és természetesen, aki a legtöbbet gyűjtötte, az nyeri meg a játékot.   

A Sagrada (fantasy) nyomában

Ha eszedbe jut a Sagrada, nem a véletlen műve, ha pedig a dizájnról és győzelmi pontokról a Kartográfusok ugrik be, nos, az is teljesen érthető. A Roll Player ugyanis valahol a kettő keveréke (mégha meg is előzte mindkettőt, bár szomorú módon itthon kevésbé ismert náluk), törvénytelen szerelemi gyümölcse, bár természetesen csak némi túlzással élve, hiszen egyéniséggel és stílussal is bőven rendelkezik. Nem is kevéssel. Nagyon jól működik a kockahúzós, stratégiázós rendszer, miszerint mindenkinek megvan a maga célja, hogy merre szeretné építeni a karakterét, mely szín és érték fontos, hogyan és meddig tudja még variálni a már letett, de nem a legjobb helyen lévő kockáit. Mindez egy elég izgalmas játékot eredményez, ami egyedül és többen, bármely számú résztvevővel megfelelően működik, de azért, ahogy általában, ezúttal sem árt, ha többen vagyunk. A látvány önmagáért beszél, a változatosságra pedig nem lehet panasz, hiszen már az alapjátékban is számos kártyát, fajt, egyéb kiegészítést keverhetünk, és akkor még ott vannak az expansionök is, többek között a különböző szörnyekkel és a leküzdhető főellenféllel.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Azt most hagyjuk is, hogy a Roll Player immáron franchise-zá nőtte ki magát, az Adventures pedig nagyon szívesen látott vendég, ha eljut hozzánk, és egyelőre foglalkozzunk magával az alappal, ami bár rendkívül könnyed és egyszerű alapokon nyugszik, számos ponton okozhat fejtörést. Mert ugye van némi szerencsefaktor, nem tudhatjuk, mikor mi kerül piactérre, tehát érdemes-e nagyon rámenni a pénzre, majd begyűjteni egy-egy jól jutalmazó szettet, vagy inkább a tulajdonságainkra gyúrjunk rá? Ha pedig tulajdonság, foglalkozzunk a lekerülő kockák színével? Sok-sok kérdés, amire játék közben lesz válasz, pláne, hogy egy-egy tulajdonsággal ugye meg is kavarhatjuk a dolgokat, ami különösen jól áll a játéknak. És ahogyan már említettem, az egész olyasmi, mint a Sagrada, csak ugye már előbb elkészült, hasonló elv mentén, miközben témája valamivel jobban átjön, illusztrációi pedig szépen feldobják és díszítik a színes kockákkal teli asztalképet. Akár kiegészítővel, akár magában, emiatt kifejezetten ajánlott a fantasy-k, a Kartográfusok és a Sagrada, vagy éppen a műfaj kedvelőinek, mert bőven megéri az árát, és nagyon jól el lehet vele szórakozni, ha valaki vevő erre a stílusra és játékmenetre.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Asmodee UK-nek! A játék igényli az angol nyelvtudást, de elérhető hozzá rajongói fordítás.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát