A Kickstarter egyik legnagyobb hátránya, hogy néha nagyon sokat kell várni egy-egy játék elkészítéséig, avagy addig, hogy ténylegesen kihozza a futár, pedig az összeget ugye egyből be kell fizetni, a sikeres kampány végén. De ha elég különleges darabról van szó, akkor persze megéri várni. Ilyen különleges darab az a Deliverance is, mely a Lowen Games első saját fejlesztése, és amely egy egészen egyedi témával ellátva hódította meg a gamerek szívét: ez ugyanis egy kooperatív dungeon crawler, ám ezúttal angyalokkal és vallási tematikával, a pokol seregeivel szemben, erősen a kártyahasználatra építkezve. És hát az már szinte természetes, hogy egy ilyen különlegességre most már a saját kiadóval is rendelkező, korábban interjúban bemutatott Dr. Kánai Zoltán csapott le, hogy a Kickstarterek.hu portfóliója újabb egyedi gyöngyszemmel gazdagodjon. Hoppá, ez már spoilernek számít? Isten megbocsátja.

Deliverance Deluxe Edition

  • Hazai partner: Kickstarterek.hu 
  • Kiadó: Lowen Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 13+
  • Nehézség: 3,04/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Kickstarterek.hu-nál 42 000 forint, az All-in 73 000

A Deliverance-ben, ahogy már említettem, angyalok, Isten seregének legjobbjai kapják a feladatot, hogy Fallbrook városában megvédjék a szenteket, akiket közben a sötétség erői környékeznek meg. Ezzel együtt érkezik a második feladat: az egykoron angyali, mára a pokol hadseregét vezető hercegek felett is győzedelmeskednünk kell, amennyiben sikeresen szeretnénk zárni a kampányt. Merthogy természetesen van egy kampányfüzet, ami számos missziót ír elő, egyre veszélyesebb ellenfelekkel szemben, felsorakoztatva a pokol erőit, valamint van egy skirmish mód is, amelynél szimplán csak belevághatunk a harcokba és az emberi lelkek megmentésébe, közben ráadásul még fejlődünk is. 

Kártyavezérelt égi hadakozás

Bár az alapok ismerősek, a Deliverance számos módon variálja meg a megszokott receptet, ezzel kicsit egyedibbé varázsolva az összképet, valamint saját mechanikáival a megszokottnál egy picit nehezebbé is téve a játékmenetet. A kampánynál ugye minden előre meg van határozva, hogy hogyan kerüljenek fel a moduláris táblaelemek, milyen ellenfelekkel küzdünk és a többi, míg a skirmish módnál véletlenszerűen húzunk mindenből. Ami azonban közös és mindkét játékmódnál egyértelműen jelen van: magának minden játékos egy angyalt választ, akit utána irányít, az angyalok pedig saját képességekkel, saját akciókkal rendelkeznek, amiket mindig az angyalok saját kartonján találunk meg, részletes leírással. Sőt, skirmish esetén még fejlődési kártyalapok is akadnak, három fejlettségi szintre bontva, amiket aztán fejlődés esetén lehet felhasználni.

Maga a játék több fontos fázissal zajlik. Kezdjük azzal, hogy vannak sötétség-lapok, amik egy adott sávba kerülnek, egyelőre lefordítva, és ott gyülekeznek egymás mellett. Majd ha már nem tudunk újabb kártyát letenni, mert elfogytak a helyek, akkor ezeket sorban el is kezdjük megfordítani. Ilyenkor azonnali vagy állandó hatásokat kapunk, valami le is kerül egyből, valami fent marad, ami azonban marad, annak a hatását nehezebb is megszüntetni, és általánosságban egy angyali akcióval sikerülhet. Angyali akcióból a játékosok körében kettő áll rendelkezésre, ezeket tokenekkel jelezzük, így egyértelműen látszik, hányat aktiváltunk, bár akadnak ingyenes akciók is, amik egy-egy lépésnél vagy támadásnál az első aktivációra nem igényelnek tokent. Ilyenkor haladunk vagy harcolunk, időnként kockával dobunk, ami extra hatásokat is bekapcsolhat, vagy éppen a sikert határozza meg egy-egy kérdésben, de ezúttal a kockadobás nem arról szól, hogy őrülten dobáljuk a kockát, aztán vagy bejön, vagy nem, és akár 10 dobásnál 10 sikertelen találatot kapunk… eleve maximum kettőt használunk. Sőt, az ellenfelek is ennyivel rendelkeznek, mert a saját körükben persze ők is mozognak és támadnak, teszik a dolgukat, és a sötétség-kártyák mellett ők nehezítik meg a legjobban az életünket, pláne, hogy minden, játékban lévő ellenfél típusra dobunk a kockával, és az eredmény határozza meg, hogy az adott körben mit tesznek, ami elég izgalmassá teszi a játékot. Persze nem csak ettől izgalmas a játék.

Nagyszerű ötletek, nem éppen kezdőknek

És még annyi minden van. Angyalainkkal ima- és kincs-kártyákat szerezhetünk, amik persze extra pozitív hatásokat biztosíthatnak, akár magunkat, akár társainkat segítve, esetleg a sötétség-lapokat semlegesítve. A pályán ráadásul emberi lelkek is vannak, vagyis emberek, akiket a sötétség erői megronthatnak, így a mi feladatunk, hogy megvédjük és védelmezzük őket. Mindig van mit tenni, mindig van hova menni, mindig van értelme kockáztatni (és kockázni) egy-egy erősebb kártyalapért, a harcok pedig nem csak úgy lezajlanak, egy-egy dobással, hanem egészen hosszan elhúzódhatnak, mivel mindenki több életerővel rendelkezik a megszokottnál. Igen, pláne a hercegek, akik természetesen a játék legnagyobb szemétládái, és akik hajlamosak megkeseríteni az emberek, és persze az angyalok életét. Szóval a játék és a mechanika jó, nagyon izgalmas, változatos, éppen annyira dobja fel a megszokott dungeon crawler-élményt, amennyire kell, viszont emiatt és a sok kis apróbb szabály, extra hatás miatt nehezebb is az átlagnál.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

De ez szerintem egyáltalán nem baj, sőt! Egészen különleges élménnyé válik a Deliverance, ha komolyabban beleássuk magunkat, és az elsőre kicsit sterilnek tűnő kaland kimondottan tematikus és izgalmas irányt vesz. A pályaelemek városi látképei mutatósak, bár összességében nem a tábla miatt fogjuk megszeretni a játékot, a tokenek pedig szimplán hoznak egy elvárt minőséget, de semmi több, sőt kicsik is, vagy legalábbis kisebbek a megszokottnál. Kártyából rengeteg van, nem a legdizájnosabb fajtából, viszont a miniket nem érheti panasz, azok baromi jól néznek ki. Kár, hogy csak az angyalok kaptak minis verziót, és még az All-inben is akril-lapkák helyettesítik a sötétség erőinek karton-változatait. Az All-inben viszont kapunk csillogó-villogó, aranynak látszó tokeneket, ami már-már túlzásnak tűnhet. Produkció terén tehát kicsit felemás érzetet kelt a Deliverance, emiatt talán az ára is magasnak érződik, de a játékélmény van annyira egyedi és érdekes, valamint izgalmas, hogy ha a téma vagy a műfaj felkelti az érdeklődésed, akkor bátran beruházz rá. Akkor meg aztán lehet aprítani a démoni hordákat, és senkit nem fog zavarni, ha egy-egy győzelmet követően hangosabban elkiáltod magad, hogy “távozz tőlem, sántán!”

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Kickstarterek.hu-nak! A játék meglehetősen sok szöveget tartalmaz, így szabályai elsajátításához és kártyái megértéséhez szükséges az angol nyelvtudás. Rajongói fordításról nem tudunk.)