Számomra a semmiből érkezett meg a Kockázat, ami egy saját kiadásban megjelent társasjáték, és részben pont ehhez köthető az, miért is keltette fel az érdeklődésem, ragadta meg a figyelmem. Első körben ugyanis a társasjátékos csoportok egyikében láttam meg a játékról készült képeket, amiken különböző tokenek és kockák mellett egyedi grafikával ellátott kártyák szerepeltek, no és egy olyan fából készült, alapból inzerttel rendelkező doboz, hogy a külföldi Kickstarter-játékok nagyja is megemelné a kalapját, arról már nem is beszélve, hogy mindehhez még egy playmat is jár. A társasjáték mindössze 100 példányban, sorszámozott változatban készült el, amire elő lehetett jegyezni, magáért a játékért pedig Horváth Vilmos és fia, Horváth Ábel felelnek, akik maguk is nagy gamerek. Innentől már gondolom, pláne érthető, miért is ragadta meg a figyelmem a Kockázat, ami egy kétfős, egymás elleni harc, valahol a sakk és a Summoner Wars mintájára, mégis egyedi formában.

Kockázat

  • Kiadó/Partner: Szerzői kiadás
  • Tarsasjatekok.com
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2 fő 
  • Játékidő: átlagosan 30-60 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 1/5
  • Ára: a kiadótól rendelve 28 000 forint volt az első 100, sorszámozott kiadás darabja

Sztori sajnos nincs, ez egy fantasy kártyajáték, aminél leginkább a stratégia számít, no és persze a lapok, amik a harci egységeket aktiválják. A kockák ezúttal teljesen külön működnek, nincsen kapcsolatuk a szerencsével, hiszen nem kell dobni, az aktuális állás mindig az egység erejét jelenti. És kockából bizony van bőven, avagy mindkét színből (mindkét játékosnak) összesen 25 darab áll rendelkezésre, 4/6/8/10 és 12 oldalú változatként, ami pedig még komolyabb mennyiség, az a 10 színben elérhető token-rengeteg, amik a mindenféle, játék közben elérhető hatásokat jelképezik. Emellé jár az 51 kártya a nyolc fajjal, fajonként 5+1 lappal, a playmat, ami a harctér, valamint a 36 oldalas, jól szerkesztett, szépen felvezetett, igényesen tálalt szabályfüzet. És akkor erre az egészre a koronát a Boda György, avagy a Fancy But Functional által tervezett, és fából készített doboz teszi fel, amiben mindennek helye van, sőt nemcsak a külsején látható a Kockázat logó és ikon, de a belsejében ott a sorszám is, ami mutatja, hogy az elkészült 100 példányból melyiket sikerült kifogni. Persze mindez csak a külsőség, a lényeg pedig a játék, így nézzük is, mire képes a nyolc frakció.

Aktivitás

A Kockázat több játékmódot és nehézséget kínál, ebből az alap, az első (pár) alkalommal játszható bevezető változat során a két fél felsorakozik a playmat kínálta játékterület két túlsó végében, ahol egy-egy fajjal, összesen 50-es (+/- 2) pontértékben helyeznek el kockákat. Bár van erre példa is, hogy elsőre mit érdemes kipróbálni, de lényegében teljesen tetszőlegesen felállítható a sereg, melynél minden egység kártyáján látható, hogy az mely értékű kockát jelenti. Tehát, ha egy egység kártyáján a hatoldalú kocka látható, akkor, ha abból az egységből hármat is akarunk toborozni, akkor három hatoldalú kockát elveszünk a saját színű készletből, majd azokat a maximum értékkel letesszük a térfelünkre. Ahogy már említettem, nincs kockadobás, nincs szerencse, mindent ebből a pontértékből számítunk, legyen szó bármilyen akcióról vagy sebződésről. És mivel a mozgás is akció, már sejthető, hogy mennyire számít a stratégia, elvégre a ritka kivételtől eltekintve az is csökkenti kockáink, avagy egységeink erejét, ha csak mozgatjuk őket. 

A játék aktivációnként zajlik, avagy ugye úgy kezdünk mindent, hogy a seregben lévő egységek kártyáit letesszük az asztalra. Amikor a saját körünk van, az egyik kártyát kiválasztjuk, elfordítjuk, avagy aktiváljuk, és minden, a laphoz tartozó kocka (az előbbi példával élve a három darab, hatoldalú kocka) kap két akciólehetőséget. Ez lehet mozgás, pihenés, támadás, speciális akció, passz, de a kettő közül pihenés például csak az egyik lehet, avagy külön szabály van arra is, mikor és mit vethetünk be. Az akció kockánként eltér, tehát nem kell mindenkivel ugyanazt csinálni, és csak egy akciót kötelező végrehajtani. Ezzel tehát a felek felváltva aktiválják az egységeiket, akcióznak velük, majd ha minden kártya ki lett merítve, újrakezdődik az egész, a küzdelem pedig addig tart, míg valakinek teljesen ki nem merül a serege (lenullázódnak az egységei).

Mindez persze csak egy rendkívül leegyszerűsített összefoglaló, elvégre az egységek erőben és lehetőségek terén is teljesen eltérnek. Ráadásul sokan különféle védelmező vagy támadó hatásokat is képesek biztosítani, kezdve a találatot csökkentő pajzstól a sebzéseket okozó mérgezésig és tűzig, miközben a másikat mozgásképtelenné is lehet tenni. Ezeket a hatásokat jelképezi a 150 darab token, a különféle színekkel, amiket mindig az adott kocka alá kell helyezni, egy egység alá pedig maximum kettő kerülhet, az újabb mindig váltja a régit. Van, amelyik faj a tűzzel van jóban, a sötétség serege zombikat termel az áldozatokkal, ami azért nem egy rossz dolog, szóval mindenki megtalálhatja azt a pluszt a nyolc faj között, ami miatt örömmel és izgalommal ül le a játék elé. Arról nem is beszélve, hogy ha már ismerjük az alapvető fogalmakat, akkor 100-as pontértékkel is nekiállhatunk a harcnak (a kockák értéke, ugye), sőt később, ha nagyon jók vagyunk, keverhetjük a fajokat, csak arra kell figyelni, hogy egy bizonyos kocka fajtából másik ne kerüljön be egy másik fajnál.  

Boda György emlékére

Szóval lehetőség bőven van, nem beszélve arról, hogy az alkotók nagyon lelkesek és nem hagyják magára a projektet annak elkészülése után sem. Azóta került fel a Kockázat Facebook oldalára új játékmód is, ha pedig minden a terv szerint halad, később egy kampány mód is elkészülhet, amiben a két játékos a Kockázat világát bejárva, 48 egyedi pályán igyekszik a küldetéseket és feladatokat megoldani, hogy a végső összecsapásra sereget gyűjtsön. Maga a játék már így is jól össze van rakva, érdekes kombinációkat ki lehet hozni, nagyon oda kell figyelni mindenre, ezzel együtt pedig, pont az eltérő fajok és egységek, speciális képességek és hatások miatt, noha az alap nem bonyolult, időbe telik mindent kiismerni és megjegyezni, úgy használni, ahogy azt valóban érdemes. Átlagban mindenkivel van lehetőség a győzelemre, noha egyes távolsági egységek némileg OP-nak tűnnek. A stratégiai rész ettől függetlenül nagyon jól működik, látszik, hogy a szerzőpáros jól átgondolta a sakkozós adok-kapok lépéseket, miközben az anyagminőség meglepően jó.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A kártyák jó minőségűek, Gabriel Patiño illusztrációi nagyot dobnak az összképen, ami minden szempontból remek, elvégre minden egyes lapon eltérő grafikát kapunk az adott értékű kockával, így könnyen felismerve mindegyik fajt és karaktert. A másik nagy pozitívum a doboz, ami tényleg jól rendezett, szépen elhelyezett komponenseket biztosít, és amivel Boda György nagyon sokat segített a szerzőknek. Szomorú apropó a történethez, hogy júniusban, teljesen váratlanul, tragikusan fiatalon hunyt el, miközben rengeteget segített a játék készítése közben, és úgy általánosságban a társasjátékos csoportokban és közösségeken belül. Ezzel együtt viszont az általa készített, egyedi inzertek mellett ez a játék is őrzi emlékét, méghozzá nem is akármilyen módon. Kicsit borsos a Kockázat ára, és ha nem is hibátlan, de minőségével mindenképpen meghálálja a bizalmat, ráadásul a gyűjtőknek is könnyen célpontjává válhat. Igazi családi vállalkozás, ahol Vilmos fia, az akkor még 12-13 éves Ábel is rengeteget segített a fejlesztésben és a tesztelésben. Ráadásul a történet még nem ért véget. Hiszen, ahogy említettem, folyamatos a bővítés, tervben van egy más formában megjelenő újabb kiadás, remélhetőleg egy nagyobb kiadó segítségével, esetleg Kickstarteren, és ki tudja… idővel talán egy egész franchise épülhet Magyarország fantasy kocka-világára, a Kockázatra. És ebben semmi komoly kockázat nincs, csak kaland és izgalom.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a kiadónak!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát