Kiccci-occó, szoktuk mondani, de leginkább a kínai gagyira, pedig ahhoz nem muszáj gagyivá tenni valamit, hogy kompaktabb és számos kisebb-nagyobb változtatás miatt esetleg olcsóbb is legyen. Láttunk már erre pozitív példát, ott van például az Azul Mini esete, aminél lényegében csak méreten esik csorba, minden más viszont marad, sőt szállítás szempontjából még jobb a végeredmény. Nos, ha méretről beszélünk, akkor a CMON, Kickstartert is megjárt játéka, a Zombicide-család legutolsó el is készült része meglehetősen termetes darab. Már ha az alapcsomagot vásároljuk/vásároltuk meg, az sem kicsi (igazi Kallax-gyöngyszem), ha pedig valaki volt olyan őrült, mint én, hogy a teljes csomagra ruházzon be, annak jó sok helyet kellett szorítania a társasjátékos szobában. Külön két doboz van a két verziónak, melyek közül az egyiknél a szuperhősökkel küzdünk a zombikkal, míg a másiknál a szuperképességű zombikkal igázzuk le a még életben maradt embereket és hősöket. A kettőt össze is pattinthatjuk egy egymás elleni játék kedvéért, a különböző kiegészítők pedig számos extra hőst, helyszínt és akár mechanikát hoznak játékba.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

(A fenti galéria a Kickstarterről érkezett verziót mutatja be.)

Van óriási Galactus is, ami minden gyűjtő álma, de annak meg is kérték az árát. És persze mindez tonnányi műanyaggal érkezik (nesze, védjük a bolygót), rengeteg minivel, miközben a játékmenet szerintem eddig a legjobb a szériában. De ennek persze ára van. Méghozzá egy jó nagy összeg (úgy 50 Mátyás), ami az első magyar hivatalos kiadásnak hála jócskán redukálódott. Persze ennek is van ára, avagy valamit fel kell cserébe áldozni, de erről majd később. A legnagyobb meglepetés pedig nem is az, hogy a különálló, olcsóbb társas jelent meg itthon, hanem az, hogy míg eddig a CMON és a Zombicide a Delta Vision területének számított, a Hősi ellenállást a minikről és szerepjátékról ismert Főnix Csarnok kistestvére, a Brightlance Publishing szállította le. Nos, erre csak annyit lehet mondani, hogy szép indítás, csak így tovább!

Marvel Zombies: Hősi ellenállás (MZ: Heroes' Resistance)

  • Hazai partner/kiadó: Brightlance Publishing 
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,25/5
  • Ajánlott fogyasztói ár:  a legtöbb webshopban 16 000 forint 

Ha valaki ismeri a The Walking Deadért is felelős Robert Kirkman alkotását, a képregényes Marvel Zombies-t, azt nem lepi meg, hogy a Marvel-univerzumban elszabadult a kór, az éhségtől őrült, gondolkodni és beszélni mégis képes szuperhősök pedig mindenkit felzabálnak. Ha esetleg mégis új ez a történet, akkor tessék gyorsan bepótolni a sztorit, mert egyébként jó cucc, pláne akkor, ha valaki mindkét témáért rajong. Azt hiszem, hogy a Galactus-pledge birtokában nem kell mondanom, én mennyire kedvelem ezt a fúziót. Nem mellesleg pont a napokban ért véget a DCeased, avagy a történet DC-s megfelelőjének KS-kampánya, aminél a szintén remek képregényből ismét a CMON rakott össze egy hasonló társast, szintén igen sok extrával. De köszönöm, egy ilyen giga pakk elég volt, szóval, ha valaki benevezett rá, és meghív majd játszani, ha elkészült a játék, az a vendégem egy sörre. De visszatérve: a Marvel Zombies tehát egy olyan képregény, amelyben a zombivá vált és a még normál hősök küzdenek egymással, miközben a Föld népessége halálra és élőhalálra van ítélve, a társasjáték pedig ezt mutatja be az asztalon, akár az élők, akár a holtak oldaláról megközelítve a témát. A Hősi ellenállás mindkettőből szemezget, de a játékmenet már kimondottan a hősökről szól, méghozzá kevesebb és kisebb, egyszerűbb komponensekkel.

Super Dungeon Crawler

Maga a társasjáték az alapokat (természetesen) a korábbi Zombicide-epizódokból hozta, avagy a szabályfüzetben leírt missziók egyikét kiválasztva, az ott leírtak szerint állítjuk össze a pályát, teszünk le beszülető-pontokat, kijáratot, objektívákat és egyebeket, valamint megvan a kezdőhely is, ahonnan a hősök indulnak. A győzelem akkor érhető el, ha sikerül minden meghatározott feladatot teljesíteni, ha pedig ez nem lehetséges, vagy éppen meghal egy hős, mindenki együtt bukja a játékot. A saját körükben a játékosok három, majd fejlődés és képességek útján akár több akciót is végrehajthatnak. Ez lehet mozgás a szomszédos mezőre, ajtónyitás vagy objektíva végrehajtása, harc, erőgyűjtés, valamint egy speciális képesség beszerzése. Haladásnál a megmentendő civileket is magunkkal vihetjük, ráadásul a megmentett civilek extra képességeket/hatásokat biztosítanak, illetve most már nem tárgyakat és fegyvereket kutatunk, hanem külön képességeket szerzünk az újfajta kártyákkal, amiket eldobva, vagy passzívként alkalmazva valami bónusz hatást érvényesíthetünk. Harcnál szokás szerint kockákkal dobunk, a sikerek száma szerint pusztítva az ellenfeleket, illetve itt jön be az erő hatása, ami alapból minden kör elején nő, erőnket felhasználva pedig megnövelhetjük a harcnál használt kockáink számát.

Persze muszáj harcolni, mert ha mindenki végrehajtotta az akcióit, az ellenség fázisa következik, ami soha nem jelent jót. Egyfelől aktiválódnak az ellenfelek, akik megkeresik a legközelebbi célpontokat, vagy éppen támadnak, attól függően, hogy a szabály szerint melyik számukra az ideális opció. Azután új kártyákat húzunk a beszülető-pontokra, ami mutatja, hogy hány és milyen fajta ellenfél jelenik meg a helyszínen. Így egyre többen lesznek a pályán, egyre többször sebeznek, a hősök életereje pedig nem végtelen, sőt a legtöbbjük kimondottan kevés energiával gazdálkodik. Emiatt alaposan be kell osztani az akciókat, mert egyfelől muszáj menteni a civileket, másfelől a zombikat is ritkítani, hiszen utóbbiak minél többen vannak, annál nagyobb veszélyt jelentenek. A csavar az egészben, hogy minél többet ölünk, annál többet fejlődünk, ha pedig átlépjük a fejlettségi szintek közötti határokat, egyre több zombi érkezik az ellenfél fázisában. A másik csavar az, hogy az érkező zombik szuperhősök is lehetnek, akik több életerővel és olyan különleges képességekkel rendelkeznek, amik eleve komoly problémákat okozhatnak. Szóval fel kell kötni a gatyát és a kifordított alsónadrágot, mert a civilek mentése nem sétagalopp, Amerika kapitány pedig a pajzsával még zombiként is simán védi a támadásokat, szóval alaposan meggyűlhet vele a gondunk.

(A méretkülönbségeket jól szemlélteti a kép, amin az alap kiadásból Amerika kapitány eltörpül Galactus keze mellett.)

Műanyag-gyérítés

Kisebb és kompaktabb. Ahogy korábban írtam. De tényleg. A doboz eleve jóval kisebb méretű, mint Kickstartert megjárt, nagyobb testvére, és ez részben a rengeteg mini, vagyis azok hiánya miatt lehetséges. A szuperhősök és a szuperképességekkel rendelkező zombik itt is miniként vannak jelen, méghozzá hasonlóan igényes kivitelben, mint a normál változatnál, de a zombikat és civileket a műanyag talpakba rakható kartonfigurák jelenítik meg, ami sokkal helytakarékosabb, illetve természetesen a gyártási költségeket is redukálja. Ugyanígy a méretes, szintén műanyag játékostáblák sem kaptak helyet a csomagban, helyettük a karakterlapra tehető kis csúszkákat kapunk az erő és életerő menedzselésére, valamint egy tárcsát, amin a fejlettségünket követhetjük nyomon. Kevesebb a játéktábla és a küldetés is, ami talán már nagyobb hiány(osságo)t jelent, de az elérhető 8 misszió még így is kellően izgalmas, a csökkentett ár mellett pedig ebbe sem nagyon köthetünk bele. Szóval, ha valakinek annyira nem fáj, hogy kevesebb a mini, nincs annyi misszió, illetve mások a komponensek, annak kimondottan megéri, hogy 50 000 helyett 16 000 forintért szerezheti meg a társast, ráadásul magyarul.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Én igazából a zombi módot sajnálom, mert szerintem az új Zombicide-recept legizgalmasabb része az, hogy a zombikkal támadunk, az éhség pedig amellett, hogy egyfelől nehezítés, folyamatosan hatással van a karaktereinkre. És ez itt ugye hiányzik, mert a hősökkel vagyunk, noha az új mechanikák azért náluk is visszaköszönnek, csak nem akkora mértékben. Fura még, hogy a Hősi ellenállás nem a normál Marvel Zombies, de nem is a másik, hősi csomag pontos mása, kisebb változatban, hanem a kettő keveréke. A missziók alapjait pl. a zombis verzió adja, de teljesen újak a minik, amik mind más beállást, pózt kaptak. Érdekes egy koncepció ez, az biztos, ráadásul pontosan az egyedi változtatások miatt még azt sem tudom teljesen lebeszélni róla, aki már rendelkezik a KS-változatokkal. Az pedig önmagában is biztos és egyértelmű, hogy a Marvel Zombies az eddigi legjobb Zombicide, ami a témájával eleve telitalálat, ráadásul a mechanika terén is úgy és annyit változik, hogy az még a veteránoknak is maximálisan a kedvére tegyen. Ilyen játékkal és variációval indítani nagyon jó érzékre vall, összességében a kiadással is meg vagyok elégedve (a karakterek neve esélyesen az eredeti kiadó vagy a Marvel miatt maradt angol), avagy a Marvel Zombies: Hősi ellenállás szinte mindenkinek nyugodt szívvel ajánlott, pláne, ha nincs meg a KS-változat, a téma pedig kicsit is érdekes, szimpatikus. Várjuk a Brightlance Publishing további megjelenéseit és bejelentéseit, melyek között elvileg családi és gamer darab egyaránt lehetséges! Ez mindenesetre szép kezdés volt! Mondhatni, hősies és marvelous!

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Brightlance Publishingnak! A játék teljesen magyar, minden összetevője le lett fordítva, ráadásul elég baráti áron szerezhető meg.)