A korábban már bemutatott, azóta egyre sikeresebb és népszerűbb Cóatl kiadójának új játéka a Match 5, aminél maga a tulajdonos a dizájner, a társas pedig egyértelműen egy könnyed partijáték. Valahol olyan, mintha a Dixit lenne kockákra ültetve, elvégre a megoldás minden esetben a játékosokon és az interakción múlik: nincs kőbe vésett helyes válasz, nincs előre meghatározott út. Van helyette 10 kocka, 10 feladatlap, számos papír a válaszok vezetésére, egy homokóra és lényegében ennyi.

Match 5

  • Partner/kiadó: Synapses Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-8 fő
  • Játékidő: átlagosan 20 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 1,67/5
  • Ára: itthon már 5290 forintért kapható

Merthogy a Match 5-nak nemcsak a mechanikája egyszerű, de a tartalma is visszafogott. Van öt szín a dobozban, ami majd a játékot határozza meg, ehhez tartozik színenként két dobókocka, valamint dobókockánként egy 2 oldalas feladattábla, amin az előre kialakított lyukakba kell helyezni a dobott eredményt. Ez mindig egy ábra, ami valamilyen témát jelöl. Azért kétoldalasak a táblák, mert minden ábrához két téma is tartozik, ha pedig ehhez hozzávesszük, hogy egy színből kétfajta kocka létezik, mindkettő egy-egy 2 oldalas táblával, már érezhető, hogy elég nagy a merítés, avagy nincs két egyforma meccs, ha jól variáljuk a kockákat, táblákat és résztvevőket.

A játékmenet három fázisból áll. Az elsőben mind az 5 kockával kell dobni, majd azokat az ábra szerinti helyükre helyezzük. Ezután mindenki 3 percet kap arra, hogy a saját papírjára leírja a különböző dobókocka-párokra gondolt válaszát (a papíron egyértelműen jelezve vannak a párok, azok között kell téma szerint valami kapcsolódást találni). Végül pedig, az utolsó körben, sorban mindenki elmondja a saját válaszait, amikért, ha azokat a többiek is elfogadják, 1-1 pontot kap. Ha nem fogadják el, az 0 pont, ha viszont más is írta ugyanazt a választ, az már 2 pont. Ha mindenki kész, jöhet egy második forduló, a legvégén pedig az eredményhirdetés következik, ahol a legtöbb pontot szerző játékos nyer.

Mindenki nyertes

De itt abszolút az élményen van a hangsúly, nem a győzelmen. Ha intelligens, alap lexikális tudással rendelkező és a szórakoztatóipar különböző szegmenseiben jártas társakkal sikerül összeállni, nemcsak izgalmas, de vicces kapcsolódási pontok születhetnek. Vagy akár tragikusak, például, ha a nagy és éghető szavakból rakunk össze bármit a közelmúltból. Máris viccesebb, ha a nagyot a vicces szóra cseréljük, így behozva pl. Deadpoolt a képbe.

Szóval a Match 5 elég jópofa, vicces szórakozást jelent, aminek ráadásul a változatosság terén sincs miért szégyenkeznie, elvégre rengeteg lehetőségünk van, ha az összes kocka összes oldalát ki akarjuk próbálni, méghozzá a feladatokat tartalmazó táblák minden oldalával. Más kérdés, hogy pont, mint a Dixitnél, itt is nagyon számít a társaság, hiszen nem mindegy, milyen a többiek észjárása, mennyire tudnak elvonatkoztatni, mennyire ismerik a populáris és kevésbé populáris témákat. Jó emberekkel együtt viszont nagyon nagy ötletelések és vicces eredmények születhetnek, amiért cserébe kimondottan visszafogott összeget kell kicsengetnünk. De ez csak egy kellemes filler, nem több, mást ne is várjunk, különben csalódás lehet a vége.      

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Synapses Gamesnek!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát