Augusztus 20. van, ez pedig kiemelt fontossággal bír nemzetünk számára, hiszen 1083-ban, az egyház ezen a jeles napon avatta szentté I. István királyt, kinek köszönhetően a magyarság beilleszkedett a keresztény Európába, és az országok, valamint a pápaság által is elismertté vált hazánk szuverenitása. Ami persze nem csupán neki, hanem apjának, Géza fejedelemnek is nagyban köszönhető, hiszen ő volt az, aki a 972-es hatalomra kerülése után ráébredt: ha a nép nem változtat a kalandozó, nomád életmódon, és nem hagy fel a portyázásokkal, akkor Európa keresztény hatalmai előbb vagy utóbb felőrlik a kiszámítható harcmodorral rendelkező magyarságot. Jó pár évtizedig tartott tehát a vallás átvétele, mi pedig most belegondoltunk, hogy miként nézne ki ez az időszak a különböző műfajokban.

istvankiraly.jpg

Nyílt világú, lopakodós

Ha már kiemelt történelmi korszak, adja magát, hogy az erre épülő Assassin’s Creed-sorozat vázára rá lehetne húzni egy játékot, inkább a széria régebbi, kevésbé szerepjátékos részeire alapozva. Még a Templar-Assassin felállás is jelen lehetne a pogányok és a keresztények által, sőt, az dobná meg csak igazán a koncepciót, ha – az Assassin’s Creed Rogue mintájára – előbbiek kerülnének fókuszba, és egy nomád törzs tagjaként vennénk fel a harcot a nyugatról érkező papok, lovagok ellen. Természetesen az árnyékok közt rejtőzve, vagy épp a híres visszacsapó íj segítségével szabotálnánk a hittérítő törekvéseket, a korszak főbb történéseit ügyesen a narratívába szőve. Valamint nagy hangsúlyt kaphatna a törzsi berendezkedés, már a pogány rítusok mellett, melyek némi fantasy beütést is kölcsönözhetnének a programnak, felidézve a különböző mondákat, hiedelmeket.

Interaktív kalandjáték

Narratív videójátékként is kiválóan működne a korszak, leginkább a Quantic Dream formulája alapján, ami a Heavy Rain-t és a Detroit: Become Human-t is naggyá tette. Tehát egy többszereplős, a döntések fontosságára épülő interaktív film gond nélkül születhetne a témában. Inkább ismeretlen szereplőkkel, mert a történelem nagyjait protagonistává tenni nem lenne célszerű, hisz akkor elvész a döntési szabadság. Több társadalmi réteg, kaszt választott karakterei körül foroghatna maga a történet, kiknek útjai időnként kereszteznék egymást, helyet adva a drámai csúcspontoknak, esetenkénti választási kényszerrel, hogy ki éljen, és ki haljon meg. Egy pap-törzsi harcos-ispán hármas remek táptalaja lehetne nem csupán a különböző hangulatú és játékmenetű szálaknak, de a konfrontációnak is, QTE betétekkel, és időre menő dialógusokkal, ezzel az izgalmakat fokozva.

Menedzselős, városépítő stratégia

És ha már ispán. A vármegyerendszer kiépítése szinte kiállt egy városépítő- és menedzselő játékért, melyben feladatunk többek között a lakosság jólétének biztosítása, a jövedelemteremtés, valamint a hadsereg ellátása. Éppen ezért egy tetszőlegesen választott udvarbirtok irányítása képezhetné egy ilyen program gerincét, hisz azok feladata volt többek között a mozgásban levő udvar ellátása, a várjobbágyokból álló hadsereg eltartása, az adóbeszedés. És persze a központul szolgáló udvarház jövedelemtermelője is az udvarbirtok volt. A korszak megköveteli a mélységet és a komolyságot, szóval a nemrégiben korai hozzáférésben megjelent Farthest Frontier kiváló alap lenne a programhoz, hűen szimulálva a földművelés, állattartás, erdőgazdálkodás viszontagságait, a különböző betegségeket, környezeti hatásokat (például a hőmérséklet, időjárás). Sőt, a gazdasági mutatók mellett a falu, vagy épp falvak népességének közérzetére és egészségügyi állapotára is figyelni kellene, így biztosítva igazán a komplex, egymásra is kihatással levő mechanikákat.

Nyílt világú szerepjáték

A cseh Warhorse Studios 2018-ban bizonyította, hogy lehet egy középkori világot alapul vevő RPG izgalmas és tartalmas úgy is, ha az nincs tele varázslattal, misztikus lényekkel, egyszóval fantasy elemekkel. A Kingdom Come: Deliverance földhözragadtsága ellenére (vagy épp amiatt) egy rendkívül addiktív szerepjáték, valós helyszíneket, fegyvereket, öltözeteket alapul véve, kifejezetten realisztikus játékmenettel, és lenyűgöző atmoszférával, különösen nekünk. A játéknak ugyanis van „némi” magyar vonatkozása, sőt magyar beszéd is található benne bőven, plusz a Cseh Királyság 1400-as évekbeli vidékén járva akarva-akaratlanul is az ember eszébe jut, hogy valahogy így festhetett hazánk is akkoriban. És persze a cikk témája miatt párszáz évet azért vissza kellene ugrani az időben, de így is gond nélkül elképzelhető egy, a Magyar Királyság csipetnyi, mondjuk, Esztergom köré centralizált területét szabadon bejárható RPG, a fent említett alkotás mintájára. És nem is kell valami monumentális hőstörténetben gondolkodni, a politikai és vallási viszályok mindössze kontextust teremtenének a vadregényes tájakon, sűrű erdőkben való bandukolásra, vadászatra, esetleg egy kisebb település felhúzására és menedzselésére (ha már volt ilyen DLC a Kingdom Come-hoz is). Egyszóval a nagybetűs szerepjátékra, ahol a játékos szabad kezet kap a főhős sorsának alakításában.

Multiplayer

Összeállításunkban természetesen a többjátékos alkotások szerelmeseinek is kedvezni szeretnénk, és szerencsére léteznek is már olyan címek, melyek a lőfegyveres összecsapások helyett inkább a kard-kard elleni küzdelemre építenek. Így anélkül is elképzelhető autentikus multiplayer játék a témában, hogy mondjuk AK-t kellene adni a kalandozó magyarok kezébe. Elég csak például a Chivalry-szériára gondolni, mely rendkívül szórakoztató, néha mókás, és nem kevésbé véres középkori vagdalkozást kínál, ahol a legváltozatosabb fegyverekkel verhetjük bucira ellenfeleink fejét, vagy épp szeletelhetjük őket, ahol érjük. Ahhoz, hogy ez a koncepció a cikk témájához kapcsolódjon, vissza kell mennünk a Géza fejedelem revelációja előtti időkre, amikor a könnyűlovas magyarság kalandozó hadjáratokat folytatott Európa területén. A harcmodort kiismerve a Német Császárság állig páncélba öltöztetett hadsereget hozott létre, ami ellen a magyarok fegyverzete már nem sokat ért, viszont a két frakciót ez a felállás meg is teremti egy csapatalapú többjátékos címhez. És különben is, ez egy játék, tehát a 955-ös Lech-mezei, vagy a 970-es Arkadiopoliszi csatát dicső népünk akár meg is nyerheti, ha a játékosok eléggé ügyesek.

Ezek lettek volna tehát azok a műfajok, melyekben remekül működne az államalapítás közel egy évszázados korszaka, persze a fantáziát még jobban elengedve akár cifrább címek is készülhetnének. Például a középkori kínzásokat alapul véve egy horrorjáték, de a nomád életmóddal a fókuszban egy túlélőjáték is teljességgel elképzelhető, egy udvarházat, vagy királyi székhelyet könnyeden, kissé karikírozva ábrázoló Sims-klónról nem is beszélve.