A Gyorsaságimotoros-világbajnokság futamain már húsz éve vehetünk részt a karosszék kényelméből. A MotoGP, a széria első játéka 2000-ben jelent meg a Namco gondozásában, majd az elkövetkező években a jogok jó néhány kiadónál (THQ, Capcom) megfordultak, végül 2013-ban az olasz Milestone vette át a sorozatot, olyan versenyszériák licencével együtt mint a Monster Energy Supercross vagy éppen az MXGP. A talján csapat a sportot eleinte nem volt képes megfelelően bitekbe önteni, hiszen a MotoGP 17 és MotoGP 18 közel sem lett olyan jó játék, mint azt a Valentino Rossi: The Game után a rajongók várták. Ezt valószínűleg a Milestone is megérezte, hiszen a 19-es szezonra összekapta magát, és a MotoGP 19 képében elkészítette az utóbbi évek legjobb motorjátékát. 2019 azonban elmúlt, 2020 elkezdődött, a világ pedig a feje tetejére állt…

A sport ideiglenes halála…

A feje tetejére állt, hiszen a koronavírus megjelenése az élet minden területére hatást gyakorolt, így a sportra is. Leállították a foci, kosár, röplabda és egyéb bajnokságokat, a tokiói olimpiát elcsúsztatták 2021-re, de a technikai sportok sem úszták meg. A Forma 1 ausztrál nagydíját már réges-régen törölték, ahogy a monacóit is, és hiába lassul a járványgörbe, a Forma 1 korábbi ura, Bernie Ecclestone azt javasolta, hogy a versenyhétvégék csúsztatása helyett az egész szezont törölni kéne, hogy 2021-ben az idei szabályokkal térjen vissza a sport.

Ez a sors a MotoGP-szériát is utolérte, hiszen a március 8-i katari versenyt törölték, jelenleg pedig hét etap (a spanyoltól egészen a finn nagydíjig) vár arra, hogy valamikor megrendezésre kerüljön. Egyelőre úgy tűnik, hogy a MotoGP hivatalos startjára augusztus 9-én kerül(het) sor, hogy november 29-én véget érjen a valenciai aszfaltcsíkon. Carmelo Ezpelata, a MotoGP főnőke, Bernie Ecclestone-ra reagálva azt közölte, hogy az idei MotoGP-szezonnal akár az is megtörténhet, amire eddig még nem volt példa: a teljes versenynaptár törlése…

… de nem PC-n és konzolokon

A Milestone-t azonban nem érdekelte a koronavírus, így egy héttel ezelőtt kiadta a MotoGP 20-at, mely az előző évhez képest is fejlődött. Az olasz cég már jó előre elmondta, hogy mire lehet számítani az idei felvonásban: minden eddiginél szélesebb testreszabási lehetőségek, vadonatúj karriermód, versenyek tucatjai, régmúlt pilóták nagy pillanatai, valósághű fizika, még szebb grafika. Ezt pedig sikerült is teljesíteni: a MotoGP 20 képes azt az őrült sebességérzetet megadni, amit egy ilyen sport tud csak nyújtani.

Kétszázötvennel száguldani egy aszfaltcsíkon, két keréken, veszélyes és egyben rendkívül látványos, a megfelelő vezetési technika elsajátításához pedig sok gyakorlás kell: aki először pattan nyeregbe, az jobb, ha felkészül arra, hogy bukni fog, méghozzá sokszor. A Milestone alkotása a szokott lehetőségeket kínálja, az időmérőtől kezdve a gyors versenyen és a karrieren át a multis játékig, ezeken pedig – mivel a műfaj lehetőségei kötöttek – úgy kellett változtatniuk az olaszoknak, hogy ne egy túlárazott DLC-t kapjanak a vásárlók.

Ez meg is történt. A karriermód az, ami a játék gerincét adja: friss pilótaként szerződhetünk akár a Moto 3, a Moto 2, vagy a MotoGP bajnokságba. Elképesztően összetett lett a játék ezen módja: csapat- és menedzserválasztástól kezdve a kutatásig terjed a feladatok listája. Mire van szüksége egy sportolónak? Egy menedzserre, aki kézben tartja a karriert, technikai menedzserre, aki elvégzi a motorral kapcsolatos feladatokat (pl. aerodinamika vagy éppen optimális benzinfogyasztás beállítása), és az sem árt, hogy minél jobb legyen a vasparipa teljesítménye. Már a Moto3 kategóriában is igen komoly elvárásokkal lehet szembenézni – ez persze csapattól függően változik –, de általánosságban elmondható, hogy még versenyről versenyre is más eredményt kell felmutatni.

Lehetséges, hogy az időmérőtől azt várják, hogy az első négy sorba jusson a pilótánk, versenyen pedig a legjobb öt közé kell jutnia. Minél jobbak vagyunk, annál több pénzünk lesz, így pedig egyre jobb és jobb személyzetet tudunk felvenni. Igen ám, de hogyan lehet a motort fejleszteni? Erre szolgálnak az úgynevezett development tesztek, melyeknek meghatározott céljuk van: teljesítsünk egy kört a leggyorsabban, tegyünk meg adott idő alatt bizonyos távot, és így tovább. Ha sikerült abszolválni a célt, akkor meghatározott számú kutatási pont üti a markunkat, amit négy technikai fán lehet elkölteni…

Fizika mindenek felett!

Igen, ugyanis a Milestone hihetetlen fizikai modellt pakolt a MotoGP 20 alá. A motort elképesztő mélységekben testre lehet szabni: egy rossz döntés és nem fogunk tudni végig menni akár a Kymi Ringen, akár bármely más pályán. Min lehet változtatni? Kanyarbemenetelen, kijövetelen, kormányzottságon, a sort pedig lehetne folytatni. A motor beesik a kanyarba? Konzultálni kell a versenymérnökkel, hogy az érzékenységgel, a precízióval, vagy éppen a lassítással van-e valamilyen gond! Mindegyik lehetőség további opciókat nyit meg: rengeteg beállást lehet tesztelni és ellenőrizni. A helyes döntés nagy jutalommal járhat, értékes másodperceket lehet nyerni egy-egy jó beállítás megtalálásával. Érdemes kísérletezgetni, de minden egyes aszfaltcsík más és más beállításokat igényel: ki lehet próbálni sok lehetőséget, ugyanis teljes versenyhétvégék rendelkezésre állnak, a szabadedzésektől kezdve a valós küzdelmekig.

Gyönyörű, de kihalt…

A MotoGP 20 életre keltéséért az Unreal 4 felelős, ami gyönyörűen mutatja be a sorozatban szereplő összes versenypályát, köztük a több évtized után a sorozatba visszatérő Kymi Ringet. Az időjárás-effektek szépek, azonban olybá tűnik, hogy a versenyek alatt csak a célegyenesben lennének ünneplő, zászlót lengető emberek. Kihalt az egész pálya, noha a környezet, az épületek, a festések mind a helyükön vannak. Apropó festések! Igaz, hogy karaktergenerálás alatt csak 18 férfi és 5 női arcból lehet választani, viszont a bukósisakot, a kesztyűket, térdvédőket, ruházatot teljesen személyre lehet szabni, az egyéni preferenciáknak megfelelően. Matricát akarsz a ruhádra tenni? Nem gond! Válassz a több tucat felkínált díszítő elem közül! Unod a sisakod festését? Változtasd meg! A döntés a tied, a tietek!

A MotoGP 20 az elmúlt évek legjobb Milestone-játéka lett. Minden a helyén van benne, a sebességérzet páratlan, FPS módba kapcsolva az élmény még immerzívebbé, a versenyzés pedig nehezebbé válik, avagy az út, amelyen az olasz csapat tavaly elindult, és amit idén folytatott, abszolút rendben van. Ha több élet lenne a pályán, még magasabb lenne az értékelése, azonban így is jó szívvel ajánlható a vasparipák megszállottjainak.